Șeful Executivului, Ilie Bolojan, deleagă decizii privind investițiile. Documentul program al guvernului actual menționează investiții de 78 de ori. Însă, atitudinea oficială din ședința de Guvern de vineri sugerează o delegare a responsabilității. Preambulul menționează obiectivul de prioritizare și continuarea investițiilor, creând un mediu predictibil pentru afaceri. Cu toate acestea, situația actuală dezvăluie o altă abordare, generând incertitudine.
Reacția lui Ilie Bolojan la avertismentul constructorului UMB, cu privire la reducerea activității din cauza lipsei predictibilității finanțării, a fost ambiguă.
Conform informațiilor, Bolojan a solicitat în ședința de Guvern o încetinire a proiectelor de autostrăzi finanțate de fonduri europene.
Premierul nu a detaliat sursele de finanțare europeană afectate sau proiectele concrete în cauză.
Surse guvernamentale au afirmat că motivația este lipsa resurselor financiare. Totodată, Bolojan a delegat Ministerului Transporturilor responsabilitatea prioritizării proiectelor.
Constructori afectați de blocajele financiare
Compania UMB a decis să suspende temporal activitatea muncitorilor pe tronsonul Focșani – Bacău – Pașcani al Autostrăzii A7, din cauza unui blocaj major în finanțare.
Această pauză, conform surselor, se prelungește, reluându-se abia pe 18 august. Probleme de finanțare a Autostrăzii A7, o rută principală susținută prin PNRR, sunt principala cauză a acestei situații.
Criza finanțării, un risc pentru negocierile europene
Experții semnalează că abordarea lui Bolojan riscă să afecteze dialogul cu Comisia Europeană legat de finanțările PNRR. Schimbarea de la împrumuturi la granturi este un punct sensibil.
În prezent, sunt în construcție aproximativ 240 km de autostradă finanțate prin PNRR:
– Loturile 2 și 3 din Autostrada Ploiești-Buzău (A7): 42,25 km
– Tronsoanele Focșani-Bacău și Bacău -Pașcani (A7): 173,28 km
– Secțiunea Zimbor – Poarta Salajului (A3): 15 km
– Lotul Margina – Holdea (A1): 9,13 km
Semnarea contractelor, oprită
Programul guvernamental 2025-2028 consideră investițiile în infrastructura de transport drept fundamentale pentru dezvoltarea României pe termen lung.
Investițiile reprezintă motorul dezvoltării naționale, iar investițiile în infrastructură sunt esențiale pentru viitorul României. Prioritizarea investițiilor și menținerea unui ritm constant reprezintă provocări importante într-un context economic complex și fragil.
Cu toate acestea, guvernul se orientează spre sistarea semnării de noi contracte.
Există contracte importante în așteptare, legate de proiecte majore de infrastructură.
Loturile de pe Autostrada A7 Ploiești – Pașcani-Siret, între Pașcani și Suceava (62 km), deținute de grupul UMB, sunt încă în aşteptare, din cauza neaprobării documentelor de finanțare.

