Ungaria implementează unul dintre cele mai extinse programe de modernizare a infrastructurii feroviare din Europa Centrală, planificând reabilitarea a 1.000 km de cale ferată în următorii ani, conform clubferoviar.ro.
Ministrul Construcțiilor și Transporturilor, János Lázár, a confirmat că finanțarea este deja complet asigurată, inclusiv prin credite de la Banca Europeană de Investiții, facilitând continuarea proiectelor, chiar și în condițiile în care anumite fonduri europene sunt suspendate.
Această inițiativă face parte dintr-o strategie amplă, coerentă și pe termen lung, care vizează sporirea competitivității economice și consolidarea poziției geopolitice a țării.
300 km – modernizați anual
Rețeaua feroviară a Ungariei are o lungime de 8.000 km, din care 6.000 km sunt în funcțiune.
De la începutul anilor 2010, statul a finalizat 103 proiecte feroviare evaluate la peste 2.000 miliarde de forinți (aproximativ 5,4 miliarde de euro), modernizând astfel 1.800 km de cale ferată.
Noile proiecte – alte 1.000 km – sunt pregătite pentru implementare, iar ritmul anual de modernizare la nivel național variază între 200 și 300 km de cale reabilitată.
Lázár a afirmat că investițiile majore în infrastructura feroviară necesită aproximativ opt ani pentru a fi finalizate.
Ungaria pragmatică
Prin urmare, planificarea acestora trebuie să depindă mai puțin de ciclurile politice scurte, fiind esențială continuitatea instituțională și o perspectivă strategică de durată.
De asemenea, ministrul a avertizat că, în următorul exercițiu bugetar al Uniunii Europene, fondurile pentru infrastructură feroviară și rutieră ar putea fi clasificate ca investiții cu relevanță militară, pentru a fi eligibile.
Această abordare demonstrează pragmatismul Ungariei și poziționarea infrastructurii în zona intereselor strategice naționale.
Performanțele operaționale ale companiei feroviare de stat, MÁV, confirmă impactul investițiilor: punctualitatea trenurilor a atins 80%, iar numărul anual de pasageri transportați a crescut de două ori între 2022 și 2024, de la 600 milioane la 1,2 miliarde.
Proiectele din zona aeroportului Liszt Ferenc
Ungaria dispune, de asemenea, de unul dintre cele mai accesibile sisteme de transport public din Uniunea Europeană, facilitând mobilitatea internă și utilizarea rețelei feroviare.
Modernizarea infrastructurii feroviare face parte dintr-o strategie integrată, care include investiții în infrastructura aeroportuară și rutieră.
În proximitatea aeroportului Liszt Ferenc, autoritățile implementează un pachet de proiecte în valoare de 2,5 miliarde de euro, cu finalizare estimată până în 2035.
Acesta include construirea unei linii feroviare de 27 km pentru acces rapid în 15–20 minute, dezvoltarea conexiunilor moderne către marile orașe, ridicarea unui nou terminal de 1 miliard de euro și o autostradă expres de 12 km.
Budapesta vrea să devină punct de tranzit esențial între Est și Vest
Un astfel de pachet integrat este rar în Europa Centrală și are ca scop transformarea Ungariei într-un nod regional de tranzit.
Din punct de vedere geopolitic, Budapesta își asumă explicit intenția de a deveni un coridor strategic între Est și Vest.
Lázár a menționat că, dacă rutele vestice trec prin Ungaria, atunci potențialul de generare a PIB-ului intern crește semnificativ, consolidând influența regională a țării.
Stadiul actual în România
Comparativ, România a modernizat doar 291 km de cale ferată între 2019 și 2024, într-un ritm fragmentat și instabil.
Diferența dintre cele două țări nu se datorează doar volumului, ci și structurii: Ungaria adoptă o strategie coerentă, unitară și pe termen lung, în timp ce România întâmpină proiecte punctuale, licitații repetate și întârzieri constante.
Dacă tendințele actuale continuă, decalajul de competitivitate și conectivitate dintre Ungaria și România riscă să se adâncească considerabil în următorii ani.


