Jocuri de noroc la minori: Un studiu arată prevalența problemei

Darius Cojocaru
4 Citit minim
Studiu: Unul din patru elevi au luat parte la jocuri de noroc, mulți înainte să împlinească 14 ani / Care sunt sursele care îi influențează – HotNews.ro

Jocuri de noroc

Un studiu recent, realizat de Centrul de Studii în Idei Politice (CeSIP), semnalează o preocupare serioasă legată de expunerea adolescenților români la jocurile de noroc. Factorii principali de influență sunt prietenii, persoanele celebre și reclamele.

  • Cercetarea a fost efectuată pe un eşantion reprezentativ de 942 de elevi de liceu la nivel naţional, cu o marjă de eroare de 3,2%.

Conform studiului, un sfert dintre elevii de liceu (22,4%) au declarat că s-au implicat măcar o dată în jocuri de noroc. Aceste date au fost ajustate pe regiune, mediu social și gen.

„Această cifră evidențiază o problemă semnificativă, ținând cont de vârsta fragilă a respondenţilor şi de accesibilitatea sporită a ofertelor de jocuri de noroc”, subliniază CeSIP în raport.

Aproape o pătrime dintre cei care au recunoscut implicarea în jocuri de noroc (23,85%) au început înainte de vârsta de 14 ani.

Foto: Raportul Betting on a Better Future

Păcănele și pariurile – opțiuni preferate

În ceea ce priveşte frecvenţa, jumătate dintre respondenţi declară o implicare ocazională în jocuri. Însă, 21% spun că practică jocurile de noroc zilnic.

În privinţa tipurilor de jocuri preferate, pariurile sportive ocupă primul loc, urmate de sloturile online (păcănele) şi jocurile de cazino online.

Băieţii din mediul rural se evidenţiază printr-o expunere mai mare la dependenţa de jocuri de noroc, fiind de două ori mai predispuşi la ele decât fetele, după cum arată studiul.

Prevalența Jocurilor de Noroc în funcție de Gen – Date din Raportul Betting on a Better Future

Publicitatea şi influenţa socială

O mare parte a respondenţilor (60%) consideră că prietenii sunt principala sursă de influenţă pentru a juca jocuri de noroc. Pe locul doi se situează reclamele şi influencerii.

Rezultatele arată importanţa publicităţii în modelarea comportamentului de joc al tinerilor. Principalele surse de expunere includ:

  • Platformele de socializare (Instagram, Facebook, TikTok etc.)
  • Site-urile web populare printre tineri
  • Media online
  • Publicitatea exterioară
  • Jocuri online cu elemente de pariuri

Studiu evidenţiază faptul că adolescenţii cu o expunere mai mare la reclame au o probabilitate crescută cu 10% sau mai mult de a juca.

Recomandări pentru o soluţionare eficientă

CeSIP propune strategii bazate pe experienţe internaţionale, printre care creşterea vârstei legale pentru jocuri de noroc la 21 de ani. Această propunere se bazează pe studii despre neurodezvoltarea tinerilor, care sugerează o vulnerabilitate mai crescută faţă de dependenţe şi riscuri înainte de această vârstă.

Reglementarea strictă a publicităţii, în special online şi în spaţiul public, ar putea contribui la reducerea numărului de adolescenți implicaţi în pariuri, conform recomandărilor.

CeSIP propune și o reformare legislativă orientată către sănătatea publică și protecția jucătorilor, depășind aspectele fiscale. De asemenea, susține un rol activ al Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc în susținerea de programe de prevenire și asistență create de organizații specializate.

Cercetarea a fost realizată de CeSIP cu sprijinul Ambasadei Franței și al Institutului Francez. CeSIP promovează cercetarea interdisciplinară, gândirea critică și implicarea activă a tinerilor în viața publică.

ETICHETATE:
Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *