Laboratorul secret Renault de la Titu: teste extreme Dacia

Nistor Florin
6 Citit minim
Cum arată laboratorul secret al Renault de la Titu. Locul în care sunt testate vehiculele Dacia în moduri extreme – HotNews.ro

La 65 de kilometri de București, cele mai noi modele Dacia, precum și prototipuri Renault sunt supuse unor teste extreme. Laboratorul tehnic din Titu și-a redeschis porțile pentru vizitatori după o pauză de 11 ani. Care sunt schimbările?

Inaugurat oficial în 2010, centrul de testare auto din Titu este unul dintre cele mai ample centre de inginerie auto din estul Europei. Amplasat pe o suprafață de 350 de hectare, la aproximativ 80 de kilometri de uzina Dacia din Pitești și 50 de kilometri de birourile de proiectare Renault Technologie Roumanie (RTR) din București, acesta oferă locuri de muncă pentru aproximativ 250 de specialiști.

Aici, inginerii construiesc, testează și validează prototipuri auto. Zeci de prototipuri sunt supuse unor numeroase verificări, parcursul total al vehiculelor fiind de 10 milioane de kilometri pe an.

Pistele de testare RTR Titu (Foto: Dacia)

Prototipurile sunt construite în ateliere specializate, simulând o mini-fabrică cu două linii de producție, pentru a reproduce activitatea din uzinele mari.

După aceea, vehiculele sunt testate în diverse condiții. Uneori, cu ajutorul roboților, alteori pe terenuri accidentate. Utilizarea unor camere acustice speciale completează procesul.

Robot de testare a portierelor (Foto: Dacia)

Centrul din Titu, un loc al secretelor

Ultima vizită a presei în centrul RTR a avut loc acum 11 ani.

Între timp, au apărut schimbări semnificative. O modificare notabilă este camuflarea centrului prin plantarea de vegetație.

Vegetație la Centrul RTR Titu (Foto: Vlad Barza)

Accesul este strict controlat, regulile fiind severe pentru a menține confidențialitatea. Pentru scurta vizită de presă, jurnaliștilor li s-au aplicat autocolante pe aparatele foto.

Fotografiile au fost restricționate în anumite zone, dar echipa a oferit informații despre centrul de inginerie și procesul de lucru.

Atelier de prototipuri Renault Titu (Foto: Dacia)

În prezent, dezvoltarea unui nou model Dacia durează trei ani. Groupe Renault dorește să scurteze acest timp cu un an, centrul tehnic dâmbovițean jucând un rol crucial.

Înainte de lansarea unui nou vehicul, se construiesc diverse prototipuri, testate pe pistele din Titu. Acestea sunt camuflate cu culori neutre, asemănător imaginilor „spion” publicate în reviste auto.

Robot de testare a portbagajelor (Foto: Dacia)

Teste pe 32 de kilometri de piste simulate

Centrul tehnic efectuează teste diverse, concentrându-se pe sistemele de asistență la conducere. Se aplică și aplicații de Inteligență Artificială pentru unele procese de validare, dar acestea nu înlocuiesc verificările practice pe teren.

Rețeaua de piste are o lungime totală de 32 de kilometri, cu 12 tipuri de suprafețe, inclusiv piste rapide, cu praf, denivelate, pietriș, apă și rampe.

Clădiri și piste de testare auto, Centrul Tehnic Renault Titu (Foto: Dacia)

Viteza maximă este de 150 km/h, dar nu viteza este crucială, ci comportamentul autovehiculelor pe diverse suprafețe care prezintă dificultăți în condițiile rutiere normale.

Vehiculele, testate intenționat prin gropi

Tunelurile simulează diferite condiții, mașinile trecând la viteze variabile prin zone cu pietriș, nisip și apă, pentru a simula comportamentul în condiții de ploaie puternică.

Prototipurile sunt testate și pe pante abrupte și în medii urbane simulate, cu gropi, borduri, limitatoare de viteză și guri de canal.

Teste efectuate pe pistele RTR Titu (Foto: Dacia)

Noile prototipuri sunt expuse la condiții extreme pentru a accelera uzura, permițând optimizări complete înainte de producție. Rata de accelerare a uzurii este de 4,5 la 1.

Camera fără zgomot și laboratorul de realitate virtuală

Pe lângă 32 de kilometri de piste, centrul deține ateliere și laboratoare pentru testarea componentelor.

Tavanul camerei acustice (Foto: Vlad Barza)

O cameră izolată acustic testează percepția zgomotelor externe. Tavanul este acoperit cu panouri absorbante de sunet, optimizând mediul acustic.

Testele includ expunerea mașinilor la simulatoare de căldură/frig, cabine de ploaie și simulatoare automate pentru verificări ample.

Duster testat în simulator (Foto: Dacia)

Laboratorul CAVE utilizează ochelari de realitate virtuală pentru a analiza modele virale ale mașinilor, identificând eventuale probleme de montaj.

Laboratorul de realitate virtuală CAVE (Foto: Vlad Barza)
Atelier de prototipuri RTR Titu (Foto: Dacia)

RTR în cifre

Renault Technologie Roumanie este cel mai mare centru de inginerie Renault Group din afara Franței. Aici, se dezvoltă vehicule, din faza de concepție până la cea de producție.

Mașini Dacia de colecție la RTR Titu (Foto: Vlad Barza)

Activitatea RTR cuprinde inginerie produs, dezvoltare și testare de vehicule și inginerie proces, integrarea cu fabricație.

Cele patru amplasamente:

  • București – birouri de studii adaptând proiecte de vehicule RTR
  • Titu – Centrul Tehnic asigură testarea vehiculelor dezvoltate
  • Pitești – proiectare și fabricare matrițe pentru Dacia și Renault
  • Mioveni – suport tehnic pentru uzinele Dacia și furnizori

Peste 1.600 de ingineri cu o vârstă medie de 38 de ani activează în cele 4 locații, cu 10 naționalități diferite.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *