MAI: Rețea clonată de site-uri, înainte de alegeri

Darius Cojocaru
2 Citit minim
Avertismentul MAI, înainte de alegeri: A fost reactivată rețeaua de site-uri clonate care imită instituții și publicații / Cum păcălesc utilizatorii – HotNews.ro

Imagine: Laptop

Ministerul Afacerilor Interne avertizează asupra unei campanii de manipulare a alegerilor prezidențiale din România.

Campania, desfășurată printr-o rețea de site-uri false care imită instituții și publicații cunoscute, este mai agresivă decât în etapa anterioară, potrivit autorităților.

Rețeaua de site-uri false a evoluat, adaptându-se la contextul actual, utilizând strategii sofisticate.

Mesajele false sunt concepute pentru a genera reacții emoționale, prezentându-se ca dezvăluiri importante și fiind însoțite de imagini sugestive, inclusiv generate de inteligența artificială. Aceste site-uri sunt identice cu cele originale, pentru a induce în eroare utilizatorii.

Rețeaua manifestă o capabilitate crescută de adaptare, sincronizând mesajele cu evenimentele actuale și utilizând strategii de microtargetare politică.

Campania este derulată și printr-o infrastructură extinsă pe rețelele de socializare, implicând peste 2.000 de profiluri active pe Facebook. Administratorii acestor conturi postează constant link-uri către paginile false în secțiunea de comentarii.

Utilizatorii sunt direcționați către site-urile false prin reclame frauduloase pe site-uri cu conținut de clickbait și știri false, postate de administratorii acestor conturi.

Indicii privind implicarea agențiilor străine în operațiunea de dezinformare

În urmă cu două zile înainte de primul tur al alegerilor prezidențiale, ANCOM a descoperit o rețea de site-uri false care imită site-uri oficiale și publicații, inclusiv HotNews. Există suspiciuni legate de implicarea unor companii de publicitate cu legături directe către Rusia.

Rețeaua foloseste link-uri către site-urile false prin reclame frauduloase, prezente pe site-uri cu conținut de clickbait din România. Companiile de publicitate, care au folosit tehnologii de publicitate nativă (native ads), inclusiv Adskeeper, Geozo, Adnow și MGID, au fost semnalate anterior pentru legaturi cu Rusia.

ANCOM menționează că companiile de publicitate sunt investigate și în alte state europene pentru potențiale activități ilicite ale serviciilor de informații rusești.

ANCOM a recomandat evitarea accesării paginilor false și accesarea directă a paginilor oficiale ale instituțiilor și publicațiilor pentru a nu fi victima dezinformării.

În urma investigațiilor inițiale, site-urile false au fost blocate sau eliminate.

Imagine: Laptop

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *