Manualele școlare, sursă de pesimism și resemnare la elevi?

Darius Cojocaru
2 Citit minim
Manualele școlare îi fac pe elevi să privească viața cu pesimism și resemnare, avertizează două cercetătoare din România – HotNews.ro

Analizele lingvistice evidențiază că manualele prea încărcate, pline de pesimism și cerințe excesive pentru vârsta elevilor, îi transformă în indivizi lipsa de inițiativă. Ilustrație: Shutterstock

O cercetare la Universitatea de Vest din Timișoara analizează peste 40 de manuale de limba și literatură română pentru gimnaziu și constată că acestea conțin numeroase mesaje pesimiste, cu teme de traumă, fatalism și incapacitate. De ce textele din manualele școlare par atât de lipsite de speranță și cum afectează asta elevii? Autora cercetării – Mădălina Chitez și Roxana Rogobete – susțin că aceste texte nu stimulează gândirea critică, ci pot afecta motivația și dezvoltarea personală a elevilor.

De ce textele din manualele școlare sunt atât de pesimiste? De ce elevii manifestă dificultăți în argumentare? De ce argumentele lor nu par coerente? Aceste observații din mediul universitar au stimulat un grup de cercetători în lingvistică de la Universitatea de Vest din Timișoara să investigheze calitatea manualelor școlare preuniversitare. Sunt acestea structurate corect? Promovează gândirea critică dorită? Sunt sarcinile de lucru adecvate? Cercetătoarele, după analiza și studierea manualelor școlare, explică cum acestea pot contribui la o formare inadecvată a elevilor, afectându-le nu numai performanța școlară, ci și motivația și dezvoltarea personală, perpetuând o mentalitate fatalistă.

Mădălina Chitez, cercetătoare științifică, specializată în lingvistică aplicată și fondatoare a centrului de cercetare CODHUS (Centrul de Cercetare și Implementare a Metodelor Digitale Bazate pe Lingvistica de Corpus cu Aplicabilitate în Științele Umaniste din cadrul Universității de Vest din Timișoara), este și mamă a doi copii de 12 ani și jumătate. Ea a observat în manualul de limba română a elevilor „unele apelative dificil de acceptat” între personajele literare. Studiind texte pentru lectură destinate elevilor de gimnaziu, a observat „narațiuni cu o anumită tentă negativă, pesimistă și uneori cu violență de exprimare”. Era familiarizată cu manualele școlare anterioare Revoluției, dar a simțit nevoia de o comparare cu cele moderne.

Pentru a continua, vă rugăm să accesați articolul complet.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *