Mașini electrice în România: scădere bruscă din cauza Rabla suspendat – Prețuri și costuri

Ionescu Stefan
5 Citit minim
România scade puternic la mașinile electrice, din cauza suspendării programului Rabla. Cât îi costă pe români un astfel de autoturism

Piața autovehiculelor electrice din România a înregistrat o scădere de peste 40% în primele șapte luni ale anului, în ciuda lansării mai multor modele noi și accesibile, inclusiv noutăți ale mărcii chinezești.

Astfel, înmatricularile de autovehicule electrice noi au scăzut cu 44% în prima parte a anului, o rată de scădere mai mare decât în orice alt stat din Uniunea Europeană, conform datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

În schimb, piața autovehiculelor electrice din UE a înregistrat o creștere de 22%, atingând un total de 869.000 de vehicule. Țări precum Austria, Bulgaria și Polonia au avut rezultate record în acest domeniu.

În acest an, România prezintă o performanță slabă în segmentul autovehiculelor electrice, în timp ce restul Europei înregistrează cifre în creștere, conform ultimelor date oficiale.

Astfel, în prima jumătate a anului, în România s-au înmatriculat puțin peste 3.000 de maşini electrice, semnificativ mai puţine decât în Austria, a cărei populaţie este aproximativ jumătate faţă de cea a României, chiar dacă salariile austriece sunt de 3 ori mai mari decât cele româneşti.

În același timp, alte piețe din regiune au avut performanţe excelent: Polonia, Cehia, Slovacia şi Slovenia au înregistrat creşteri între 60% şi 70%, iar Bulgaria cu 31%, şi Ungaria cu 12%.

Amintim că programul Rabla din România a fost suspendat la data de 18 iunie, chiar cu o zi înainte de etapa pentru persoane fizice. Deși programul va fi reluat la 1 septembrie, bugetul va fi mult redus.

Astfel, subvenția pentru autovehiculele electrice va scădea dramatic, de la valoarea propusă de 7.500 de euro la 3.700 de euro, deși industria auto solicita 8.500 de euro.

Miniștra Mediului, Diana Buzoianu, a afirmat că finanțarea programului ar trebui reconfigurată în viitorul apropiat, astfel încât să nu depindă exclusiv de bugetul statului, așa cum s-a întâmplat în ultimii 20 de ani.

„Ecotichetul pentru electrice a fost ajustat, dar această decizie permite, în condițiile bugetare actuale, să oferim unui număr cât mai mare de români şansa de a beneficia şi în acest an de sprijin. În paralel, încercăm să construim un cadru de finanţare mai stabil şi durabil pe viitor, prin acoperirea acestui program prin Fondul Social pentru Climă”, a declarat, vineri, ministră Mediului.

Este important de reținut că, de-a lungul timpului, statul a oferit ajutoare financiare de 10.000 de euro, ulterior diminuându-se la 5.000 de euro. Când s-a negociat majorarea acestora la 7.500 de euro, programul a fost ulterior suspendat.

În prezent, în România circulă puțin peste 50.000 de autovehicule electrice, reprezentând doar 0,5% din întregul parc auto.

Autovehicule electrice noi înmatriculate în România, 2014-2024 (conform ACEA)

  • 2014: 7
  • 2015: 24
  • 2016: 74
  • 2017: 188
  • 2018: 605
  • 2019: 1506
  • 2020: 2837
  • 2021: 6342
  • 2022: 11638
  • 2023: 14438
  • 2024: 9795

Scăderea considerabilă a înmatriculărilor este rezultatul reducerii semnificative a subvenţiilor acordate prin programul Rabla, de la 10.000 la 5.000 de euro, şi a lipsei de modele electrice accesibile din punct de vedere financiar.

Din punct de vedere financiar, numărul modelelor electrice cu preţ sub 30.000 de euro înainte de aplicarea subvențiilor este limitat. Pentru modele mai capabile şi spaţioase pentru familie, prețurile depășesc adesea 40.000 – 50.000 de euro.

„Piața auto din România a fost grav afectată de cea mai îndelungată întârziere din istoria Programului Rabla, urmată de suspendarea completă a ediției 2025. Această situație neobișnuită a afectat încrederea consumatorilor și a blocat deciziile de achiziție, iar scăderea de peste 50% a înmatriculărilor de autoturisme electrice, în luna iunie, este o consecință directă şi îngrijorătoare”, a declarat Dan Vardie, președinte APIA.

Piața europeană

Germania, prima piață din UE, a înregistrat o creștere de 35%, cu un total de 248.000 de maşini. Franța rămâne pe locul 2, cu 148.000 de autovehicule (o scădere de 6%) și Belgia, pe locul 3, cu 76.000 de autovehicule, şi un avans de 20%.

Printre țările din afara UE, Marea Britanie se situează printre primele pieţe cu un număr semnificativ de autovehicule electrice (224.000), nu departe de Germania, şi Norvegia cu 70.000 de maşini şi o creştere de 37%.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *