Anul 2024 a înregistrat o scădere a vânzărilor de automobile electrice, însă un succes remarcabil pentru cele hibride. Perspectivele pentru modelele full-hybrid și, într-o măsură mai mică, pentru hibridele reîncărcabile, par promițătoare. Hibridele prezintă numeroase avantaje, dar se confruntă cu provocări, mai ales în contextul reglementărilor de mediu preconizate și a eliminării treptate a subvențiilor. Care este viitorul acestora?
Mașinile hibride, o alegere din ce în ce mai atractivă
În Uniunea Europeană, din 2035, vor fi permise doar vânzările de automobile noi cu propulsie electrică completă. Tranziția nu este directă, iar automobilele hibride, echipate cu două motoare (unul termic și unul electric mai puțin puternic), joacă un rol crucial. Anul trecut, europenii au cumpărat peste 4 milioane de modele hibride.
În ciuda prețului mai ridicat față de autoturismele convenționale pe benzină, hibridele prezintă beneficii: costuri mai mici decât cele full-electrice, autonomie garantată, consum redus și emisii poluante reduse. În numeroase state, cumpărătorii încă beneficiază de subvenții sau reduceri la parcări. Pe plus, consumul este mai scăzut în trafic urban datorită funcționării motorului electric la viteze mici.
Mulți conducători europeni nu sunt pregătiți să opteze pentru vehicule full electrice, din cauza prețului, autonomiei limitative și a infrastructurii de încărcare nedezvoltate pe tot continentul.
Pentru constructorii auto, marja de profit la autoturismele hibride este substantială, în contrast cu marja mai redusă (sau chiar negativă) la modelele electric electrice. Profitul realizat din vânzările hibride finanțează, la unele companii mari, dezvoltarea ulterioară a autoturismelor cu propulsie electrică integrală.
Perspectivele pe termen lung ale hibridelor în Europa sunt incerte după 2035. Însă, pe termen scurt și mediu (pânǎ în 2030), acestea vor continua să joace un rol important în tranziția către electrificarea totală, mai ales cu apariția de modele mai accesibile din partea producătorilor europeni și a celor asiatici (MG, BYD, Dacia).
Modelele electrice mari depășesc de multe ori pragul de 50.000 de euro. În categoria „Full Hybrid” există multe variante de mari dimensiuni, considerate eficiente și pentru călătorii lungi. Constructorii asiatici au introdus modele hibride compacte, la prețuri sub 20.000 de euro, la fel ca și modele de mari dimensiuni de la Dacia (cum ar fi Jogger), la prețuri sub 30.000 de euro.
Vânzările de hibride în România: care model este „regină”?
Înmatriculările de autoturisme electrificate (full-electrice, hibride plug-in și full-hybrid) în România au crescut considerabil față de 2020, depășind 37.000 de unități în 2024. Se anticipează depășirea pragului de 50.000 de autovehicule înmatriculate cu aceste sisteme de propulsie.
În anul trecut, 21.000 de modele full-hybrid au fost înmatriculate, mai mult decât în 2023 (14.000) și semnificativ mai mult decât în 2020 (5.000). Se preconizează o creștere consistentă de 41% pentru 2025. Cele mai vândute modele full-hybrid în ianuarie au fost Dacia Duster, Toyota Yaris Cross și Toyota Corolla.
Hibridele plug-in au înregistrat o creștere a înmatriculărilor de circa 15% în 2024, ajungând la 6.400 de unități. Preconizăm o creștere similară și pentru anul în curs. În 2020, au fost înmatriculate doar 1.000 de hibride plug-in. Cele mai vândute modele PHEV au fost Volkswagen Golf, Ford Kuga și Mercedes-Benz GLC.
În ultimii cinci ani, în total s-au înmatriculat 45.000 de autoturisme full-electrice, 20.000 de hibride plug-in și 62.000 de autovehicule full hybrid.
Trei tipuri de hibride și funcționarea lor
Hibridele se clasifică în trei categorii principale:
- Full Hybrid (HEV): combină un motor termic și unul electric. Bateria se încarcă automat prin recuperarea energiei la frânare și de la motorul termic. Nu necesită încărcare la priză.
„Tehnologie bine stăpânită”
Experții din industrie subliniază succesul modelelor full-hybrid, datorită eficienței și tehnologiei bine dezvoltate. Perspectivele pentru hibride până în 2030 par favorabile, acestea urmând a fi cea mai utilizată formă de propulsie.
Hibridele plug-in și provocarea autonomiei electrice
Comisia Europeană ia în considerare reglementări mai stricte pentru emisiile hibride plug-in (PHEV). O parte dintre proprietarii acestor modele nu utilizeză frecvent modul electric.
În concluzie, viitorul hibridelor este complex. Reglementările și subvențiile guvernamentale joacă un rol major. În anumite regiuni europene, hibridele sunt o opțiune atractivă și vânzările înregistrează creșteri solide.
Piața Cehă – Un model de creștere
În Cehia, înmatriculările de vehicule hibride au înregistrat o creștere semnificativă, iar ponderea lor pe piață este din ce în ce mai mare.