Mașinile electrice cu zgomot roz: dispozitivul inovator care generează sunete pentru siguranța rutieră

Darius Cojocaru
4 Citit minim
Mașinile electrice ar putea fi dotate cu un dispozitiv care face zgomot. Ce este zgomotul roz

Vehiculele electrice au o rată de 5,16 accidente la 160 de milioane de kilometri parcurși, în timp ce autoturismele cu motoare cu ardere internă prezintă o frecvență de 2,40 incidente. Statisticile indică faptul că autovehiculele electrice silențioase reprezintă un pericol semnificativ în trafic, conform Le Figaro.

Practically, pietonii sunt de două ori mai expuși riscului de a fi loviți de vehicule electrice decât de mașinile convenționale, conform unui studiu realizat de cercetători britanici în 2024. În mediul urban, șansele de a fi accidentați sunt de 2,5 ori mai mari. Cauza principală o reprezintă absența zgomotului de avertizare atunci când vehiculele electrice se apropie, punând în pericol pietonii neatenți, care se bazează în principal pe auz pentru detectarea autovehiculelor.

Măsuri adoptate în Uniunea Europeană

În fața acestei situații, Uniunea Europeană a introdus măsuri speciale. Începând cu 1 iulie 2021, toate vehiculele electrice noi trebuie să fie echipate cu un Sistem Acustic de Alertare a Autovehiculelor (AVAS). Acest sistem generează automat un semnal sonor de la pornire și până la 20 km/h, precum și în timpul manevrelor de mers înapoi. Legislația prevede, de asemenea, modificarea frequenței sonore în funcție de viteza autovehiculului. Producătorii pot alege natura specifică a acestor semnale, cu respectarea anumitor reguli privind volumul și frecvența.

Dezvoltarea sunetului adecvat nu este însă o sarcină ușoară. Cercetătorii germani de la Universitatea din Dortmund au demonstrat în septembrie 2023 că propagarea sunetului variază semnificativ în funcție de frecvență. La 160 Hz (frecvență joasă), sunetul se răspândește uniform în toate direcțiile. La 5000 Hz (frecvență înaltă), apar modele de interferență, iar sunetul devine dificil de perceput din anumite unghiuri. În plus, plasarea necorespunzătoare a difuzoarelor poate duce la diferențe de până la 10 decibeli între partea stângă și cea dreaptă a vehiculului, ceea ce poate face ca pietonii să nu audă autovehiculul.

Cercetători japonezi propun soluția „zgomotului roz”

Astfel, cercetătorii de la Societatea de Acustică din Japonia au dezvoltat ideea unui semnal sonor universal și ușor de recunoscut: zgomotul roz. Aceștia au creat o colecție de sunete testate prin două abordări: onomatopee atent selectate și „zgomot roz”, un tip de zgomot bogat în frecvențe joase, care reduce zgomotul ambiental. Voluntarii au ascultat aceste semnale în studiouri și în condiții reale de trafic, evaluând dacă sunt ușor detectabile și dacă transmit un sentiment de urgență.

„Acest stimul sonor a primit cele mai bune aprecieri datorită componentelor sale cu frecvențe joase și asemănării cu sunetul motorului unui autovehicul,” explică Mei Suzuki, cercetător la Societatea de Acustică din Japonia. În mod specific, aceste frecvențe joase sunt mai puțin mascate de zgomotul ambiental, permițând pietonilor să audă clar vehiculele apropiate, indiferent de condițiile de mediu.

Bazându-se pe aceste rezultate, echipa de cercetare continuă dezvoltarea de sisteme asemănătoare pentru biciclete și trotinete electrice, care întâmpină aceeași problemă de vizibilitate auditivă.

„Studii despre sisteme de avertizare pentru dispozitivele de micromobilitate sunt încă limitate. Implementarea acestor soluții ar putea reduce coliziunile între pietoni și persoanele cu deficiențe de vedere,” afirmă cercetătorul.

Concluzia specialiștilor este că o inovație simplă precum semnalul sonor potrivit ar putea salva numeroase vieți umane.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns