Matcha: Cerere explozivă, rezervele globale sunt epuizate

Darius Cojocaru
7 Citit minim
Setea mondială pentru matcha epuizează rezervele globale. Unele cafenele cer chiar un kilogram pe zi – HotNews.ro

Pudra de ceai verde matcha, folosită în diverse preparate, de la băuturi la mâncăruri, a devenit extrem de populară, importatorii neputând face faţă cererii. Lipsa recoltelor din Japonia, ţara de unde se obţine această pudră de secole, este un alt factor determinant, potrivit unor surse.

Matcha, pudra de ceai verde intens, este prezentă în tot mai multe preparate, de la băuturi din Marea Britanie la specialităţi culinare din Singapore. Această nebunie globală pentru matcha este amplificată de popularizarea reţetelor şi a sfaturilor de preparare, de către influenţeri online. Hashtag-urile dedicate acestei băuturi au înregistrat milioane de vizualizări.

Pe fondul acestei cereri crescute, stocurile de matcha se epuizează rapid. O importatoare de ceai din SUA, Lauren Purvis, a declarat că clienţii ei observă că stocurile de matcha, care anterior durau o lună, se epuizează în doar câteva zile.

„Unele cafenele comandă chiar un kilogram pe zi. Sunt nevoite să depună eforturi considerabile pentru a ţine pasul”, a subliniat Purvis.

Dar această cerere, combinată cu recolte mai mici din cauza unor condiţii extreme şi a taxelor impuse de SUA Japoniei, conduce la o creştere semnificativă a preţurilor.

În mod tradiţional, matcha – apreciată pentru beneficiile sale pentru sănătate, conţinutul de cofeină şi aromă – este rezultatul unui proces complex, ce se întinde de-a lungul mai multor decenii. Se obţine din frunze de ceai verde, menţinute la umbră, etapa esenţială pentru dezvoltarea aromei caracteristice „umami” și pentru echilibrarea gustului dulce natural. Frunzele sunt recoltate, uscate şi măcinate în pulbere cu ajutorul morilor de piatră, care permit o producţie limitată, de doar 40 g pe oră.

În ultimele luni, cultivatorii s-au confruntat cu o serie de provocări din cauza valurilor de căldură neobișnuit de mari care au afectat recoltele. În regiunea Kyoto, unde se produce aproximativ un sfert din recolta de tencha a Japoniei, condițiile climatice nefavorabile au generat recolte reduse, chiar dacă cererea pentru pudra verde este în creştere. Pe de altă parte, îmbătrânirea populaţiei ţării duce la o lipsă de muncitori în acest sector.

Magazinele din Uji, așezare renumită pentru matcha, observă rapid golirea rafturilor de către turiști. Drept urmare, numeroase puncte de vânzare au impus limite privind cantitatea de matcha pe care clienții o pot achiziționa.

În spațiile de vânzare, Camellia Tea Ceremony, din Kyoto, permite achiziţionarea doar a unei singure cutii de matcha pe client, deoarece numărul vizitatorilor a crescut semnificativ, în ultimul an, se arată în declaraţiile directorului Atsuko Mori.

Rie Takeda, o experta în ritualuri de preparare a ceaiului japonez ce activează pentru un lanț de ceainării din Tokyo, constată că stocurile de matcha necesită o monitorizare constantă, deoarece comenzile care anterior erau onorate rapid acum pot dura mai mult de o săptămână.

Lipsa de stoc a dus la o creştere de aproximativ 30% a preţurilor de matcha la lanțul respectiv, în acest an. Experienta de specialitate afirmă că cererea creşte, atragând practic atenţia unui număr din ce în ce mai mare de persoane faţă de cultura japoneză.

Totodată, a avut loc o creştere a numărului de cultivatorii de matcha, care aproape că s-a triplat între 2010 şi 2023, conform Ministerului Agriculturii din Japonia. Exporturile de ceai verde, inclusiv matcha, au avut o creştere de peste 25% în cursul anului anterior, ajungând la un nivel impresionant.

Matcha este o componentă fundamentală a ceremoniei japoneze a ceaiului, o practică ceremonială complexă, ce implică ritualuri, gesturi și simboluri.

Savurarea, nu acumulare

Valul de popularitate pentru matcha a generat o tendinţă către o utilizare conştientizată a produsului, criticându-se practicile de acumulare excesivă a acestuia, sau profitarea de pe urma acestei tendinţe. Se subliniază necesitatea de a savura matcha în forma ei cea mai pură, ca băutură, în loc de utilizarea ei ca ingredient în diverse rețete.

Este „destul de trist” să vezi matcha de înaltă calitate folosită în gătit, unde aroma delicată se pierde adesea, sau stocată pentru revânzare, a opinat directoarea unui centru de ceai.

„Matcha este cea de mai înaltă calitate şi este deosebit de importantă pentru noi. Aşadar, este cu totul contrar să auzim poveşti despre cât de mult este revândut sau introdus în produse alimentare”, a remarcat aceasta.

Asociaţia Globală a Ceaiului Japonez recomandă utilizarea matcha de calitate medie, provenită din recolte mai târzii, mai abundente și mai potrivite pentru preparate culinare. Matcha de preţuri premium isi pierde adesea caracterul distinctiv în preparate de tip latte.

„Promovare conştientizării diferenţelor contribuie la garantarea faptului că ceaiul japonez este savurat cu respect, susţinând în același timp tradiţia din spatele acestuia”, a declarat asociaţia.

Surse apropiate de acest domeniu se referă la perspectivă prețurilor viitoare ale matcha, care vor mai crește probabil din cauza taxelor impuse de SUA asupra produselor japoneze.

Recent, Washingtonul și Tokyo au ajuns la un acord comercial care va introduce o taxă de import de 15% pentru produsele japoneze care intră în SUA. Această nouă reglementare are ca rezultat o serie de temeri la comercializarea matcha.

Lauren Purvis, o antreprenoare din Oregon, a declarat că comenzile au crescut cu peste 70% la începutul lunii iulie, anterior asumării deciziei comerciale.

„Deoarece ceaiul japonez nu este crescut în SUA, nu există nicio industrie americană amenințată pe care taxele vamale să trebuiască să o protejeze. Sperăm că ceaiul specializat va fi scutit.”

În ciuda influenţei cererii crescute asupra preţurilor, există o perspectivă pozitivă pentru viitor. Cel puţin un lanţ de cafenele prevede o posibilă scădere a preţurilor pe termen lung.

„Matcha de calitate inferioară este vândută la preţuri exagerate şi considerăm că această abordare nu mai este viabilă pe termen lung” a afirmat un reprezentant al lanțului Matcha Tokyo. „În prezent, există un boom și cererea creşte rapid, dar credem că situaţia se va stabiliza în următorii doi-trei ani.”

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *