Mercedes pentru Kim Jong-un: Sancțiuni și lecții economice

Nistor Florin
5 Citit minim
Cum a ajuns o limuzină Mercedes la Kim Jong Un, supus sancțiunilor internaționale. Și de ce ne oferă asta o lecție de economie – HotNews.ro

Ultimul model de limuzină al liderului nord-coreean Kim Jong Un, un Mercedes-Maybach S600 blindat, a apărut pentru prima oară în public în februarie 2019. Autoturismul a fost introdus ilegal în țară, cu opriri intermediare în China, Japonia, Coreea de Sud şi Rusia.

Achiziționarea şi livrarea acestei automobile, precum şi a unui al doilea S600, evidenţiază reţelele de încălcare a sancţiunilor din Coreea de Nord, utilizate de intermediari care au introdus în ultimii 10 ani peste 800 de vehicule de lux străine.

Daimler, proprietarul mărcilor Mercedes şi Mercedes-Maybach, verifică istoricul cumpărătorilor potenţiali şi neagă public vânzarea de automobile către intermediari implicaţi în tranzacţii pentru Coreea de Nord.

În iunie 2018, vehiculele, fiecare în containere maritime separate, au ajuns în portul olandez Rotterdam, potrivit surselor C4ADS.

O companie olandeză de transport marfă, Slavenburg & Huyser BV, a încărcat vehiculele pe o navă spre Dalian, China. Ulterior, o societate japoneză, Zuisyo Company, a preluat containerele şi le-a expediat către Osaka, Japonia.

Polițiști chinezi de serviciu la trecerea limuzinei Mercedes a lui Kim Jong Un în timpul vizitei sale la Beijing. Credit: Mark Schiefelbein / AP / Profimedia

În Japonia, Mino Logistics Japan a preluat containerele şi le-a trimis la Busan, Coreea de Sud, unde Mino Logistics Company a finalizat operaţiunea de transport.

C4ADS afirmă că nu a putut verifica dacă cele două companii sunt afiliate, în ciuda numelor asemănătoare.

Etapele ulterioare ale transportului, după ajungerea la Busan pe 30 septembrie 2018, sunt mai puţin clare. Containerele au fost încărcate pe nava DN5505, cu pavilion togolez, aparţinând companiei de transport maritime Do Young, cu sediul în Insulele Marshall.

DN5505 a plecat spre Nakhodka, Rusia, cu data estimată de sosire pe 5 octombrie 2018. Însă, transponderul navei a fost oprit pe 1 octombrie, şi nu a mai fost activ până pe 19 octombrie, după o pauză de 18 zile.

La reapariţia semnalului, nava se îndrepta spre Busan. C4ADS nu a găsit dovezi că nava a intrat în Nakhodka sau în vreun alt port rusesc din Extremul Orient în jurul datei de 5 octombrie.

Acelaşi C4ADS a relatat că, pe 7 octombrie 2018, Air Koryo, compania naţională de aviaţie a Coreei de Nord, a trimis trei avioane cargo Il-76 la Vladivostok, Rusia. Aceste aeromobile au capacitatea de a transporta vehicule şi efectuează adesea transporturi la Vladivostok, însă neregulat. Această vizită de marfă, care se pare că nu era planificată, a fost prima după mai multe luni.

Patru luni mai târziu, presa de stat nord-coreeană a publicat o înregistrare video cu Kim Jong Un într-una dintre noile sale automobile.

Un comerciant influent: Marc Rich

La începutul anilor 1980, ministrul jamaican al minelor și energiei a aflat că țara era pe punctul de a rămâne fără fonduri necesare pentru achiziționarea de petrol.

Întrucât banca centrală nu avea suficienți bani, ministrul a luat legătura cu comerciantul german Willy Strothotte, care conducea filiala Marc Rich + Co din New York.

Strothotte a pus-o în legatură pe guvernul jamaican cu Marc Rich, care a aranjat rapid o livrare de țiței venezuelean către regiune, evitând astfel o criză economică majoră.

Această intervenție a lui Rich a fost o demonstrație a influenței sale pe piața de petrol, exploatând oportunitățile create de crize economice şi politici de naţionalizare din statele lumii a treia.

Marc Rich, fotografii din Zurich, 02 octobimre 2008.

Acordurile lui Rich cu Jamaica au fost caracteristice schimbărilor economice globale din anii 1970 și 1980, când investițiile masive în producția de resurse au crescut.

Naționalizările în industria aluminiului au deschis oportunități pentru comercianți precum Rich, care a negociat tranzacții profitabile pentru statele cu mari potențiale economice.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *