Ministrul Educației, Daniel David, ignoră criticile cercetătorilor. Analiză interzisă la publicare.

Darius Cojocaru
4 Citit minim
Răspunsul interzis de la publicare de ministrul Daniel David. Cercetătorii unui institut din subordine criticau măsurile din Educație, însă analiza lor a fost cenzurată / Explicația dată de minister – HotNews.ro

Daniel David Foto: Lucian Alecu / Shutterstock Editorial / Profimedia

Un raport al Institutului de Științe ale Educației, destinat publicării pe Edupedu.ro, a fost modificat semnificativ de către Ministerul Educației, înainte de publicarea lui. S-au eliminat concluzii esențiale, potrivit sursei citate.

  • Este primul caz din ultima perioadă în care un ministru al Educației blochează comunicarea directă a unui institut de cercetare cu publicul şi modifică metodologia de raportare a cercetătorilor, subliniază Edupedu.ro.

După modificările anunțate în sistemul de învățământ, jurnaliștii de la Edupedu.ro au solicitat Institutului de Științe ale Educației (IȘE) detalii despre consultările din timpul elaborării măsurilor și despre impactul acestora în educație.

Cercetătorii IȘE au elaborat un document detaliat de 23 de pagini, conținând analize tehnice şi date comparative la nivel european. Potrivit Edupedu.ro, acest document a ajuns la conducerea Ministerului Educației, însă nu a fost transmis publicului în forma sa inițială.

Ministerul Educației a difuzat presei doar două pagini cu fragmente selectate din raport, însoțite de precizări redactate de minister. Conform sursei citate, versiunea transmisă presei nu mai reprezenta punctul de vedere initial al cercetătorilor.

Ce informații au fost eliminate din analiza cercetărilor?

Versiunea raportului transmisă presei de Ministerul Educației nu conține date privind norma didactică europeană, comparații cu Germania şi Franța în legătură cu plata orelor suplimentare. De asemenea, au fost eliminate previziunile negative legate de modificări, cum ar fi scăderea atractivității profesiei, riscul de segregare şcolară sau afectarea echităţii.

Printre concluziile eliminate se numără:

  • Norma didactică din România, mărită cu două ore prin Legea Bolojan, depășește media europeană de 18-19 ore pe săptămână, conform rețelei Eurydice.
  • Timpul total de muncă al profesorilor români (40 de ore/săptămână) este similar practicilor europene, dar ponderea mare a activităților administrative afectează pregătirea didactică.
  • Volumul mare de muncă şi sarcinile birocratice constituie factori de stres pentru cadrele didactice.
  • Sistemul de plată cu ora din România nu este similar cu cel european, iar în Germania şi Franța, orele suplimentare sunt remunerate între 23 şi 40 de euro, 88% dintre profesorii francezi primind cel puţin o normă de ore suplimentare.

În total, aproximativ 80% din conținutul raportului inițial ar fi fost eliminat.

Explicația Ministerului Educației

În răspunsul său, ministrul Daniel David a precizat că documentul IȘE a fost primit într-o versiune preliminară, supusă unui proces de expertiză cerut de cabinetul său. Versiunea finală, vizată şi retrimisă de IȘE, a fost apoi transmisă oficial presei.

Ministerul a mai subliniat că răspunsurile directe ale IȘE către presa nu sunt o practică conformă protocolului de colaborare dintre instituții şi că, în viitor, toate analizele vor fi supuse unei evaluări externe şi vor include un rezumat în limba engleză.

Legislația privind funcționarea Institutului de Științe ale Educației prevede că acesta trebuie să realizeze cercetări obiective și independente, contribuind la diseminarea rezultatelor către specialiştii educaţionali.

Actul normativ nu conține prevederi care să interzică IȘE-ului să răspundă direct la solicitările presei.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *