„Uneori neglijăm puterea vibrațiilor instrumentelor, atât fizice, cât și a impactului lor asupra corpului”, afirmă Ustina Dubitsky, o dirijoare promițătoare a noii generații europene, într-un interviu. Artista se află la București, participând la Festivalul Internațional George Enescu 2025, și împărtășește că una dintre cele mai remarcabile experiențe ale sale este interacțiunea cu elevii.
Ustina Dubitsky nu doar că este o figură remarcabilă a noii generații de dirijori europeni, ci și un model de cum talentul autentic, susținut de perseverență și curiozitate, poate duce la o carieră de succes într-un domeniu marcat de tradiție. A început muzica de la o vârstă fragedă, participând în paralel cu studiile de vioară, la corul copiilor Operei de Stat Bavareze din München. A studiat dirijatul la Weimar și Conservatorul din Zürich, perfecționându-și abilitățile alături de mentori recunoscuți din Europa – Johannes Schlaefli, Peter Eötvös, David Zinman și Paavo Järvi.
În martie 2022, a câștigat premiul Orchestrei și a primit o bursă de doi ani la Academia La Maestra. Creată în 2019 de Paris Mozart Orchestra și Philharmonie de Paris, Academia La Maestra pentru dirijoare are scopul de a promova și oferi oportunități profesionale dirijorilor femei din întreaga lume, indiferent de vârstă.
În același an, a colaborat cu François-Xavier Roth la noul spectacol „Lohengrin” al Operei Bavareze și la „Flautul fermecat” de la Thèâtre des Champs-Élysées, alături de Les Siècles, o orchestră unică formată din muzicieni ai noii generații, care interpretează repertoriul pe instrumente istorice, oferind o perspectivă originală asupra creațiilor muzicale de-a lungul secolelor.
În prezent, Dubitsky este dirijor asistent la Gürzenich Orchester Köln. Experiența sa profesională, la fel de diversă ca repertoriul abordat, a inclus concerte în marile centre culturale europene, de la Paris și Geneva la Porto și Zürich.
A dirijat diverse orchestre, printre care Gürzenich Orchester Köln, Philharmonie Luxembourg, Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música, Orchestra din Paris, Ensemble Modern, Deutsche Kammerakademie Neuss, Orchestra Națională a Provinciei Avignon, Orchestra Națională de la Cannes, Paris Mozart Orchestra, sau Orchestra Filarmonică din Dresda, finalizând recent un turneu internațional remarcabil la Paris, Geneva, Berna și Zürich, colaborând cu violonceliștii Sol Gabetta și Xavier Phillips și Les Siècles, într-un program cu muzică franceză.
Unul dintre aspectele remarcabile ale sale este capacitatea de a combina exigența repertoriului clasic cu o energie contemporană, lipsită de rigiditate, dar profund ancorată în structură. „Îmi doresc doar să ofer publicului (și muzicienilor cu care colaborez) un concert plin de emoție și inspirație prin muzică”, afirmă Ustina Dubitsky.
În viitoarele stagiuni, Ustina Dubitsky va debuta alături de Orchestra Filarmonică din Odense și Orchestra Konzerthaus din Berlin, și va continua colaborarea cu Porto Casa da Música, Ensemble Moderne, Ensemble Intercontemporain și Les Siècles.
Dirijoarea participă la Festivalul Internațional George Enescu din România, dirijând ansamblul Les Siècles, pe 3 septembrie, la ora 17:00, la Ateneul Român. Programul include Concertul pentru vioară în re major op. 61 de Ludwig van Beethoven și Simfonia fantastică op. 14 de Hector Berlioz. Concertul lui Beethoven va fi interpretat pe instrumente clasice, iar simfonia lui Berlioz pe instrumente franceze din începutul secolului al XIX-lea.
- Ediția XXVII a Festivalului Internațional George Enescu are loc între 24 august și 21 septembrie, având ca temă „Aniversări / Celebrations”, omagiind mari muzicieni și evenimente semnificative din istoria ansamblurilor de prestigiu.
- Ediția celebrează 70 de ani de la moartea lui George Enescu și evocă memoria altor creatori emblematici ai secolului XX: 150 de ani de la nașterea lui Maurice Ravel, 100 de ani de la nașterea lui Pierre Boulez și 50 de ani de la moartea lui Dmitri Șostakovici.
- Peste 4000 de artiști din 28 de țări vor participa la peste 95 de concerte în locuri precum Sala Palatului, Ateneul Român, Sala Auditorium a MNAR, Sala Radio, Teatrul Odeon, MINA – Muzeul Artei Noi Imersive, Opera Națională București și Teatrul Național „I.L. Caragiale”
„Este un drum solitar. Cel mai important lucru este să fim blânzi cu noi înșine”