Portul rusesc Ust-Luga. Imagine: surse diverse.
Companii maritime elene active în porturile rusești întăresc securitatea navelor după o serie de explozii inexplicabile care au avariat petrolierele implicate în comerțul cu petrol al Moscovei, au declarat pentru Reuters surse din rândul armatorilor eleni.
Printre măsurile luate se numără și inspecții subacvatice pentru identificarea eventualelor obiecte străine pe carenele navelor.
Statele occidentale au aplicat o serie de sancțiuni Rusiei, inclusiv stabilirea unui preț maxim de 60 de dolari pe baril pentru petrolul exportat de Moscova, o măsură coordonată de țările G7. O parte importantă a exporturilor petroliere rusești se realizează prin intermediul unor nave „fantomă,” însă există evidențe că și nave elene au transportat astfel de produse.
Companiile elene susțin că transportul petrolului rusesc la prețul limitat impus de G7 este o activitate comercială legală însă, exploziile suferite de cel puțin șase nave cu destinația porturile Ust-Luga și Novorossiisk au generat îngrijorare pe piață.
Navele ancorate în apropierea porturilor rusești își vor schimba poziția pentru a dificulta identificarea lor, iar echipajele vor fi în alertă faţă de orice mișcare suspectă. De asemenea, părțile subacvatice ale navelor vor fi periodic inspectate prin scufundări.
Până în prezent, informațiile oficiale despre anchete nu au fost publicate, însă surse din domeniul securității au sugerat utilizarea de mine magnetice atașate pe corpul navelor.
Ucraina, principalul suspect
Trei surse din companii specializate în securitatea maritimă consideră posibilă implicarea echipelor ucrainene în unele dintre explozii, având în vedere opoziția Kyiv-ului față de implicarea navelor elene în transportul petrolului rusesc.
Ucraina nu a oferit comentarii cu privire la aceste evenimente.
Cel mai recent incident s-a produs pe 6 iulie, când nava Eco Wizard, care transporta gaze lichefiate, a suferit mai multe explozii în timp ce era ancorată la Ust-Luga. Ministerul Transporturilor din Rusia a comunicat că nava a suferit o scurgere minoră de amoniac în timpul încărcării.
Operatorul grec Stealth Gas a refuzat să comenteze, iar alte surse indică faptul că exploziile sugerează existența unor dispozitive de combatere.
Patru petroliere implicate în explozii se îndreptau spre Marea Mediterană după traversarea porturilor rusești. Navele care tranzitează Rusia sunt supuse unei creşteri a riscului de atacuri organizate de agenţi de stat sau la comandă”, a afirmat Corey Ranslem, director în cadrul companiei de expertiză în securitate Dryad Global.
Ellie Shafik, șeful unității de informații din cadrul companiei Vanguard Tech, specializată în managementul riscurilor maritime, consideră că probabilitatea și particularitățile acțiunilor sugerează implicarea ”statului ucrainean și a actorilor aliniați cu acesta”.
„Strategia autorilor pare orientată spre sabotarea navelor folosind mine magnetice. Această metodă asigură inundații în compartimentul mașinilor și imobilizarea navei, fără a provoca distrugeri majore sau victime. Natura atacurilor arată capabilități profesioniste, de tip militar”, a declarat Shafik.

