Octavia și Lucian, Șezi: Mobilier tradițional reinterpretat în stil modern
Timp de citire: 5 minute
Octavia și Lucian Loiș, cunoscuți drept „arhitecți după studii… tâmplari din întâmplare”, au fondat marca ȘEZI în 2014: realizează piese de mobilier inspirate din patrimoniul cultural. Artistică și antreprenorială, cuplul utilizează tradiția ca punte între trecut și prezent, iar creațiile lor aduc un plus de liniște și armonie în orice spațiu.
Care este povestea brandului Șezi?
Deja au trecut peste un deceniu. O idee, o scânteie care ne-a impulsionat drumul.
Totul a început cu două obiecte de mobilier pentru el și ea, simbolizând iubirea; două scaune-pereche cu spătar decorativ, la fel ca cele din gospodăriile tradiționale, având un design atemporal. Inspiratia a venit de la bunica Octaviei, Petrana Costa, profesoară de limba română și pasionată de patrimoniu.
Am deschis un atelier de tâmplărie în curtea părinților lui Lucian, cu sprijinul lor și al primilor clienți care au avut încredere în noi, chiar înainte să ne consolidăm convingerile.
Am absolvit amândoi Facultatea de arhitectură și urbanism în Cluj. După șase ani de studii și experiență urbană, ne-am mutat în satul Hăpria, din comuna Ciugud, deși Octavia provine din Deva, iar Lucian din Alba Iulia. După nuntă, am achiziționat un teren pe un deal, la marginea satului, lângă un pârâu aproape secat. Am construit o gospodărie în stilul nostru, unde tradiția se îmbină cu contemporanul, folosind patrimoniul ca punte de legătură.
Cum vă selectați sursele de inspirație?
Surse de inspirație sunt cărțile, vizitele în muzee sau în sate care păstrează elemente tradiționale autentice. În general, preferăm lemnul masiv, cum ar fi stejarul, paltinul, nucul și cireșul. Ocazional, folosim elemente metalice sau detalii decorative din metal.
Integram și reinterpretăm modele tradiționale românești, dar, fiind universale, aceste simboluri pot fi întâlnite și în alte culturi.
Colaborați și cu alți specialiști pentru diverse proiecte?
Desigur, colaborăm cu mai mulți specialiști, printre cei mai de încredere fiind Atelier53, Grațian Dumitrașcu, Viorel Bota și Masara. Pentru sculptură manuală, am colaborat recent cu Ioan Alisie, iar pentru tăiere cu laser cu Horia Fleșer. În domeniul metalului, colaborăm cu George Adam, Ciprian Dan și Atelier49. Pentru textile, Carmen Costa brodează manual simboluri pe diverse obiecte din iută.
Care a fost colaborarea pentru realizarea proiectului Conacul Olarilor – Baia de Fier (Gorj)?
A fost una dintre cele mai plăcute colaborări, fiind sprijiniți încă de la început. Am dezvoltat o prietenie cu Mihai Olaru, iar colaborarea continuă chiar și acum, lucrând la proiectul pentru mansarda conacului.
Mai avem în plan alte proiecte similare, cu alte teme, dar tot camere pentru pensiuni. În curând vor fi deschise Rogo Chalet în Rogojel și Acas în Hobița, în apropiere de Casa Brâncuși.
De asemenea, realizăm comenzi din afara țării, în special pentru români expatriați, dorindu-și să păstreze legătura cu țara. Prima lucrare a fost amenajarea unui apartament în Amsterdam, realizată în atelierul din Bucovina pentru unchiul lui Lucian, Constantin Donisan.
Cât de delicată este linia între creația de inspirație tradițională și cea kitsch?
Cred că exprimarea artistică depinde de sensibilitatea și cultura fiecăruia. Este esențial cum utilizăm simbolurile; trebuie să respectăm rădăcinile, dar și să avem o intenție clară. Transformarea autentică a motivelor tradiționale și integrarea în contemporan ne-au permis să dezvoltăm un stil atemporal, funcțional și decorativ.
Kitsch-ul apare atunci când un motiv popular este preluat superficial, ignorând sensul său profund; de exemplu, floarea vieții roz pe o față de masă sau motive printate pe haine fără înțeles cultural.
Cuma sprijinite de stat sau autorități pentru participarea la târguri și expoziții internaționale?
Deși am avut oportunități de sprijin în trecut, în special pentru participarea la târguri în străinătate, nu am beneficiat de finanțări concrete. În primii ani am expus la târguri naționale și în orașe precum Madrid și Milano, în cadrul RDW. După 11 ani, ne dorim din nou să prezentăm noile creații la expoziții internaționale.
Este dificil, ca antreprenor tânăr, să acoperi cheltuielile pentru deplasări și expoziții din propriile resurse, motiv pentru care lucrăm predominant pe comandă. Uneori, expunem și piesele realizate pentru clienți, dacă aceștia sunt de acord. Mobilierul de la Conacul Olarilor a fost expus prima dată la Castelul Cantacuzino din Bușteni, grație lui Mihai Olaru.
Stilul Neoromânesc reprezintă unul dintre cele mai importante curente arhitecturale ale țării, într-un moment în care România s-a aliniat la tendințe internaționale precum Art Nouveau. Expoziția Detaliul Neoromânesc de la Castelul Cantacuzino Bușteni reunește pictură, sculptură, mobilier, țesături și arte decorative. Efortul colectiv al castelului, coordonat de Raluca Polea, a creat o expoziție unică, plină de pasiune.
„Șezi” poate fi interpretat ca un scaun sau ca un sentiment de tihnă și liniște…
Da, această expresie a fost începutul, inspirată de „Șezi la casa ta, șezi pe scaun”. Inițial, au fost două piese complementare, menite să ofere echilibru și confort. În general, aceste piese evocă amintiri plăcute sau conectează cu rădăcinile – o punte între trecut și prezent, așa cum sugerează și „Rădăcini și Aripi”.


