de Richard Waters
OpenAI – o creștere uimitoare în istorie
Nicio altă companie nu a dezvoltat atât de rapid un imperiu online pentru consumatori. Google a avut nevoie de 13 ani pentru a atinge un miliard de utilizatori, iar Facebook a reușit acest lucru în opt ani. Grație succesului viral al ChatGPT, OpenAI pare destinată să ajungă la aceeași cifră în doar trei ani. Această viteză extraordinară i-a surprins chiar și pe conducătorii săi.
Până de curând, ei au insistat că obiectivul principal este transformarea companiei într-o platformă de inteligență artificială pentru integrare de către alte companii, nu o companie de consum directă. Însă, directorul executiv Sam Altman a declarat săptămâna trecută că numărul de utilizatori s-a dublat în câteva săptămâni și că acum reprezintă o zecime din populația globală.
Această evoluție este remarcabilă – ChatGPT a depășit 200 de milioane de vizitatori săptămânali abia în august anul trecut. Creșterea rapidă a lăsat companiei puţin timp pentru a aborda unele dintre cele mai fundamentale întrebări pentru o companie online pentru consumatori.
Cum poate OpenAI să mențină interesul utilizatorilor
Una dintre aceste întrebări este: cum poate OpenAI să mențină interesul utilizatorilor, atunci când concurenții săi puternici controlează canalele principale de distribuție digitală? Meta deține o bază vastă de utilizatori activi pe platforme precum WhatsApp și Instagram. Apple are iPhone-ul.
În timp ce aceste companii își promovează propriile sisteme de inteligență artificială pentru consumatori, OpenAI se confruntă cu aceeași provocare ca și Google la începuturile sale: menținerea unei legături directe cu utilizatorii săi (în cazul Google, amenințarea venea din partea Microsoft Windows, care domina atunci piața calculatoarelor).
OpenAI poate aminti de acordul de colaborare cu Apple, de anul trecut. Acest acord prevede ca Siri să transmită anumite întrebări ale utilizatorilor către ChatGPT dacă nu poate răspunde la ele. Cu toate acestea, dacă Apple va reuși să depășească recentele întârzieri în dezvoltarea serviciilor sale de inteligență artificială, acest acord pare probabil temporar.
OpenAI va trebui să dezvolte propriile dispozitive și software pentru a depăși aceste obstacole. Google, care a întâmpinat o situație similară în primii ani, a creat browserul Chrome ca alternativă la Microsoft și a folosit Android pentru a concura cu iPhone.
Succesul acestei strategii defensive s-a întors pentru a-i prezenta o problemă: judecătorul care supraveghează cazul antitrust din SUA împotriva companiei de căutare va decide în următoarele luni dacă va forța Google să se despartă de Chrome. Dacă se va întâmpla acest lucru, ar putea oferi OpenAI o șansă unică de a achiziționa o platformă folosită de peste jumătate din utilizatorii de internet.
Cum generează venituri din această nouă piață?
O a doua problemă fundamentală pe care OpenAI abia a început să o abordeze este strategia de generare a veniturilor. Până acum, celelalte companii mari din domeniul internetului s-au concentrat pe publicitate. Până în prezent, Altman a respins această opţiune, preferând să se bazeze pe abonamente.
Această strategie a avut rezultate impresionante. Veniturile companiei au crescut la aproximativ 4 miliarde de dolari anul trecut, iar investitorii i-au acordat recent o evaluare de 300 de miliarde de dolari.
Dar Google nu a obţinut această evaluare până când veniturile sale anuale nu au depăşit 60 de miliarde de dolari, ceea ce indică că OpenAI are încă un drum lung de parcurs.
În discuţii recente cu Ben Thompson de la Stratechery, Altman a afirmat că preferă să trimită utilizatorii direct către site-uri de comerţ electronic, în loc de publicitate.
Dacă ChatGPT ar evolua într-un asistent și agent universal de încredere al utilizatorilor, ar putea ocupa o poziţie puternică pentru a obţine profituri. Dar crearea unei economii de comerţ electronic complete în jurul acestui serviciu este încă incipientă.
Ce scop urmărește ChatGPT?
A treia problemă majoră pentru OpenAI este stabilirea unui scop clar al lui ChatGPT.
Cea mai recentă creștere a utilizatorilor a urmat lansării de capacități de generare de imagini în GPT-4, creând o tendință virală pentru crearea de imagini în stilul Studio Ghibli. Astfel de caracteristici atractive pot genera creșteri rapide, dar nu sunt o bază solidă pentru o dezvoltare durabilă.
Comparativ cu Google, utilizatorii săi au înţeles imediat scopul: căutarea pe internet. Mulţi utilizatori au găsit valoare în ChatGPT, de la ajutor la teme până la cercetări complexe.
Dar serviciul este în continuă evoluție. Căutarea pe internet a fost integrată abia în octombrie anul trecut, generând concurenţă cu Google.
În această lună, memoria a fost extinsă pentru a putea utiliza interacțiunile anterioare cu utilizatorul atunci când răspunde la o solicitare, un pas important către transformarea sa într-un asistent personalizat.
Această abordare a produselor inovatoare este relevantă într-o lume în care IA evoluează rapid, iar scopul final încă nu este clar. Cu toate acestea, pe măsură ce se apropie de pragul de 1 miliard de utilizatori, OpenAI are încă foarte mult de demonstrat pentru a deveni noul gigant al internetului.