Fondul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS) este administrat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), iar resursele sale provin din contribuţiile de asigurări de sănătate (CASS) reţinute din salariile angajaţilor, transferate către ANAF, apoi către Fondul Sănătăţii, precum şi din CASS datorată de persoanele cu venituri extrasalariale, plătită plafonat către ANAF în baza declaraţiei unice depuse către Fisc, din taxa clawback colectată de deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă a medicamentelor, precum şi din subvenţii. Banii colectaţi la Fondul Sănătăţii sunt folosiţi de CNAS pentru decontarea serviciilor medicale, medicamentelor şi dispozitivelor medicine pacienţilor, precum şi pentru plata serviciilor către furnizori contractaţi cu Casele Teritoriale de Asigurări de Sănătate. De asemenea, fondul finanţează creşterea salariilor personalului medical şi auxiliar din spitale, conform legii salarizării unitare.
Analiza lunară a execuţiei bugetului FNUASS evidenţiază modul în care fondurile sunt colectate, cine contribuie şi modul în care sunt cheltuiţi aceşti bani.
Efectele directe ale intrării în aplicare a Legii 141 din 2025, care a eliminat excepţiile de la plata CASS şi a corectat inechităţile istorice ale sistemului de asigurări sociale de sănătate, au adus în august, septembrie şi octombrie 2025 aproape 950 de milioane de lei la FNUASS. Această sumă provine din contribuţiile reţinute de casele de pensii pentru pensiile peste pragul de 3.000 de lei şi din contribuţia persoanelor fizice la asigurarea opţională de sănătate, conform analizei Economica.net.
Explicativ: peste 921 de milioane de lei au fost virate către FNUASS de casele de pensii pentru partea din pensii ce depăşeşte pragul de 3.000 de lei lunar. De asemenea, ANAF a transferat 26,5 milioane de lei, plătiţi de persoanele care s-au asigurat voluntar pentru sănătate, fie pentru că li s-a eliminat categoria de coasiguraţi, fie pentru că au venituri proprii şi au plătit contribuţia, conform analizei Economica.net.
Discutând despre modificările aduse finanţării sistemului de asigurări sociale de sănătate, acestea sunt detaliat prezentate aici: Asigurarea de sănătate în legislaţia nouă: fără scutire de la plata CASS pentru coasiguraţi. CASS reţinută din indemnizaţia de creştere a copilului. Reduceri ale indemnizaţiilor pentru concedii medicale scurte. Plata în tranşe inegale a asigurării voluntare
Trebuie menţionat că veniturile generate la FNUASS ca efect al Legii 141 din 2025 reprezintă o proporţie nesemnificativă din totalul fondului în perioada analizată (ianuarie – octombrie 2025).
Contribuţiile de asigurări, subvenţiile de la stat şi taxa clawback, plătită de deţinătorii de autorizaţii pentru medicamente, constituie pilonii principali ai finanţării sistemului de asigurări sociale de sănătate în primele 10 luni ale anului, conform Economica.net.
Scădere semnificativă a deficitului FNUASS în primele zece luni
În primele 10 luni ale anului 2025, fondul de sănătate a înregistrat un deficit de 2,67 miliarde de lei, reducere cu cel puţin jumătate faţă de acelaşi interval din 2024, chiar dublând subvenţiile primite de la stat, conform analizei Economica.net.
Detaliat, execuţia FNUASS în perioada ianuarie – octombrie 2025:
Veniturile totale ale Fondului de Sănătate au ajuns la aproape 66,4 miliarde de lei, în creştere cu 17,5% faţă de aceeaşi perioadă din anul precedent.
Principalul și cel mai solid pilon al finanţării sistemului de sănătate – contribuţiile de asigurări, în special CASS
Veniturile din contribuţii la FNUASS au fost de 57,6 miliarde de lei între ianuarie și octombrie 2025, cu 14% mai mari decât în aceeaşi perioadă din 2024.
Aproximativ 950 de milioane de lei au fost colectaţi de casele de pensii din contribuţiile suplimentare pentru pensiile peste pragul de 3.000 de lei și de persoanele care s-au asigurat voluntar din venituri extrasalariale, după cum a evidenţiat Economica.net.
Pe lângă veniturile din CASS reţinute din salarii, sumele includ şi contribuţiile din asigurări voluntare pentru persoanele neangajate, veniturile din declaraţia unică remisă Fiscului pentru veniturile extrasalariale, precum și contribuţiile din asigurarea pentru muncă (CAM) pentru concedii și indemnizații, conform analizei Economica.net.
Încă din 1 ianuarie 2024, o cotă de 30% din contribuţia asigurătorie pentru muncă (CAM) de 2,25% se distribuie lunar la bugetul FNUASS pentru acoperirea concediilor medicale, conform Legii 421/2023. Ponderea veniturilor din contribuţii în totalul veniturilor FNUASS a fost de 85,6% în primele şapte luni ale anului 2025, în scădere cu aproape 4 puncte procentuale faţă de perioada similară din 2024, ca urmare a majorării subvenţiilor de la stat, conform Economica.net.
Creşterea veniturilor din contribuţii cu 14% și ponderea dominantă în totalul veniturilor FNUASS, sunt determinate direct de următoarele măsuri guvernamentale:
Majorarea salariului minim brut la 4.050 de lei din 1 ianuarie 2025.
Începând cu 1 ianuarie 2024, tichetele de masă acordate salariaţilor sunt incluse în baza de calcul a CASS, conform Legii 296/2023.
Începând cu 1 ianuarie 2024, anumite indemnizaţii de concediu medical au fost supuse CASS, urmând ca din 12 aprilie 2024 să fie restricţionată această contribuţie pentru anumite tipuri de indemnizaţii, conform OUG 34/2024, analizată de Economica.net.
În perioada ianuarie – 11 aprilie 2024, anumite indemnizaţii, excluzând cele pentru accidente de muncă sau boli profesionale, au fost incluse în calculul CASS. Începând cu data de 12 aprilie 2024, contribuţia la indemnizaţiile de concediu medical pentru codurile 01 (boală obișnuită), 07 (carantină), 10 (reducerea duratei de muncă cu 25%) este reţinută conform OUG 34/2024, analizată de Economica.net.
Indemnizaţiile de concediu medical ale persoanelor aflate în concediu de maternitate, pentru îngrijirea copilului bolnav, persoanele cu afecţiuni oncologice, TBC, HIV/SIDA, boli cardiovasculare, arsuri grave sau urgenţe medico-chirurgicale, beneficiază de scutire de la plata CASS.
Începând cu noiembrie 2023, angajaţii din construcţii, sectorul agricol şi industria alimentară plătesc CASS de 10% din salariul brut, egal cu al celorlalte categorii de salariaţi, conform Legii 296/2023. Această măsură a fost implementată concomitent cu majorarea salariilor minime pentru aceste domenii, conform OUG nr. 93/2023.
Subvenţiile de la stat către FNUASS au atins suma de 4,4 miliarde de lei în primele 10 luni ale anului 2025, fiind cel puţin dublul sumelor din aceeaşi perioadă din 2024.
Taxa clawback, plătită de deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă a medicamentelor, a generat în primele 10 luni ale anului 2025 venituri de 4,3 miliarde de lei, în creştere cu aproape 18% faţă de anul anterior, conform analizei Economica.net.
Modul în care au fost utilizate resursele colectate la FNUASS
Plăţile totale efectuate din fondurile FNUASS au însumat 69 de miliarde de lei în primele 10 luni ale anului 2025, în creştere cu 11% faţă de aceeaşi perioadă din 2024.
În detaliu, pentru produsele farmaceutice, materialele sanitare, dispozitivele medicale, destinate pacienţilor în sistemul de asigurări sociale de sănătate, s-au virat 23,8 miliarde de lei în primele 10 luni ale anului 2025, cu 16,8% mai mult faţă de aceeaşi perioadă din 2024.
Pentru serviciile medicale prestate pacienţilor în unităţi sanitare cu paturi în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, s-au plătit 14,7 miliarde de lei în perioada ianuarie – octombrie 2025, cu o creștere de 6% față de anul anterior.
Transferurile între entitățile administrației publice au totalizat 14,2 miliarde de lei în primele 10 luni ale anului 2025, fiind cu aproape 13% mai mari decât cele din același interval din 2024.
- Sumele din această categorie reprezintă cheltuieli pentru creșterile salariale ale personalului din unitățile sanitare publice și ale celor din entitățile administrativ-teritoriale, conform legii salarizării unitare.
Plăţile pentru asigurări şi servicii sociale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate au ajuns la 4,6 miliarde de lei în primele 10 luni ale anului 2025, cu aproape 22% mai mult faţă de aceeaşi perioadă din 2024, conform Economica.net.


