Piața alimentară românească de peste 40 miliarde dolari: Sfaturi pentru exportatorii americani

Nistor Florin
7 Citit minim
SUA au analizat piața comerțului cu alimente din România, care a trecut de 40 de miliarde de dolari. Ce sfaturi le dau exportatorilor americani care vor să vină la noi – HotNews.ro

În 2025, România va avea, ca de obicei, un număr de 15 zile libere oficiale. Similar anilor trecuți, zilele libere care cad pe marți sau joi sunt adesea prelungite, creând astfel un weekend extins de patru zile, conform unui raport al Departamentului de Agricultură al SUA, adresat exportatorilor americani.

Se recomandă verificarea calendarului oficial al sărbătorilor înainte de planificarea unei vizite în România, pentru a evita o potențială interferență cu evenimentele locale. Rețineți că calendarul este prezentat în format zi/lună/an.

Pentru a construi relații de succes, contactarea directă a companiilor locale este recomandată. Prezentările directe sunt apreciate și contribuie semnificativ la încredere. De obicei, o singură persoană este factorul esențial de decizie într-o companie, care nu este, în general, managerul de achiziții.

Avantajele și Provocările pentru Exportatorii Americani

Avantajele:

  • România dispune de acces facil prin transport maritim și o rețea de distribuție performantă.
  • Românii acordă o importanță considerabilă alimentelor, cheltuind aproximativ 40% din venituri pe acestea.
  • Costurile de marketing sunt relativ scăzute.
  • Cererea pentru produse de calitate superioară este în creștere, odată cu dezvoltarea veniturilor și a rețelelor de retail.

Provocările:

  • Unele produse americane se confruntă cu bariere netarifare și taxe vamale din UE.
  • Furnizorii europeni beneficiază de o proximitate geografică și livrări rapide.
  • Consumatorii români percep adesea produsele alimentare americane ca fiind excesiv de procesate și mai puțin sănătoase.

Perioade de vârf pentru vânzări: Crăciunul și Paștele rămân perioade profitabile. Vânzările din decembrie sunt, de obicei, între două și trei ori mai mari decât în alte luni, iar magazinele își extind des programul de lucru pentru a face față cererii ridicate. În aceste perioade, comercianții se concentrează, în general, pe produse premium, datorită creșterii cheltuielilor consumatorilor.

Profilul consumatorilor: În România, obiceiurile de cumpărare a alimentelor au evoluat semnificativ. Consumatorii prezintă o dorință crescândă pentru o gamă mai variată de produse și sunt influențați de tendințele internaționale.

Majoritatea consumatorilor caută, în continuare, cel mai bun raport calitate-preț pentru alimente și băuturi, echilibrând calitatea cu accesibilitatea.

Există mărci solide în majoritatea categoriilor de alimente și băuturi. Produsele noi pot necesita eforturi suplimentare de marketing pentru a se impune.

Cooperarea cu importatori, distribuitori, supermarketuri și comercianți cu amănuntul locali este esențială pentru promovarea și plasarea produselor americane pe piața românească.

Structura și Tendințele Pieței

Demografia consumatorilor: În prezent, grupa de vârstă 35-39 ani are cele mai mari venituri. Însă, până în 2040, grupa de vârstă 40-44 ani va ajunge preponderentă din punct de vedere al veniturilor.

Cererea pentru produse și servicii legate de familie (transport, educație, articole casnice) crește. Există o ușoară scădere estimată a numărului de gospodării până în 2040.

Scăderea numărului de gospodării se datorează în principal acestei tendințe descrescătoare a cuplurilor cu copii, care se preconizează că vor reprezenta doar 19,8% până în 2040, o scădere de 17,7% față de prezent.

Grupul de 20 de ani se concentrează mai mult pe alimente, băuturi, divertisment și comunicații. Conform datelor INSSE, venitul mediu pe gospodărie în 2024 a fost de 1.677 USD, iar pe persoană 670 USD, înregistrând o creștere de 15,9% față de 2023. Cheltuielile lunare pe gospodărie au fost de 1.430 USD, cu o creștere de 13,1% față de 2023. Alimentele și băuturile reprezentau 35% din cheltuielile de consum pe gospodărie. Aproape 7,3% din venitul mediu au fost cheltuite pe băuturi alcoolice și tutun, în timp ce doar 1,8% au fost destinate hotelurilor sau restaurantelor.

Piața Românească de Retail

În 2024, ritmul inflației a încetinit față de anul precedent, dar creșterea costului vieții a continuat să pună presiune pe sectorul de retail, datorită creșterilor continue ale facturilor la energie și utilități. Consumatorii și-au ajustat bugetele, concentrându-se pe achiziții esențiale. Puterea de cumpărare a avut un impact constant asupra comportamentului consumatorilor, care au preferat produsele avantajoase și promoțiile.

Piața de retail a României a atins 61,5 miliarde de dolari în 2024, din care comerțul cu alimente a reprezentat aproximativ 40,5 miliarde de dolari (inclusiv offline și online).

În contextul consolidării și expansiunii comerțului electronic, se anticipează o creștere constantă de peste 10% anual, facilitată de investițiile în infrastructură logistică, diversitatea metodelor de plată, inteligența artificială și dezvoltarea e-commerce în mediile rurale.

Economia Informală în România

Economia informală rămâne o provocare persistentă în România. În 2022, economia informală a reprezentat 29% din PIB. Estimările pentru 2023 și 2024 sunt în curs de finalizare.

Economia informală este adesea rezultatul unor niveluri ridicate de taxe și contribuții sociale (aproximativ 45% din venit) și salariilor mai mici față de media europeană. Sursele includ ocuparea forței de muncă nedeclarată, evaziunea fiscală și afacerile neînregistrate.

Sectorul de retail este unul dintre cele mai afectate de economia informală.

Utilizarea numerarului este încă importantă, chiar dacă tranzacțiile cu cardul continuă să crească. Limitările la tranzacțiile cu numerar, implementate de guvern, își propun formalizarea activității economice și îmbunătățirea colectării taxelor.

Consumatorii continuă să aprecieze livrările la domiciliu, diversitatea produselor și mărcile, prețurile competitive și politicile flexibile de returnare. Numărul comenzilor colectate din magazine a crescut constant în 2024, favorizând achizițiile impulsive. Comerțul electronic se extinde constant datorită acestor beneficie.

Consumatorii și-au adaptat obiceiurile de cumpărături pentru a face față creșterii costului vieții. În ciuda tradițiilor intense de consum de carne procesată, creșterea prețurilor la carne crudă și a costurilor de procesare, ambalare și logistică au impus consumatorilor opțiuni mai accesibile. Acest lucru a dus la o creștere a cererii de carne refrigerată, neambalată, în magazinele specializate și în secțiunile dedicate din supermarketuri.

Cererea tradițională de carne procesată a rămas robustă în 2024, dar presiunea asupra vânzărilor de volum a fost susținută de creșterea constantă a prețurilor. Produsele precum salam, cârnați, hot dog, șuncă și bacon au rămas atractive.

ETICHETATE:
Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *