În ultimii ani, sectorul autovehiculelor electrice din Republica Populară Chineză a deținut jumătate din piața internă, determinând scăderea semnificativă a vânzărilor de autoturisme pe benzină și motorină. Actorii globali din Asia, Europa și America de Nord, orientați spre dominarea petrolului și gazului, au avut de suferit în urma acestei evoluții.
Piața europeană a fost invadată de autoturisme electrice chinezești care nu se pot comercializa nici pe piața de origine. Legiuitorii occidentali și-au concentrat eforturile pe protejarea piețelor interne împotriva „amenințării” reprezentate de autoturismele electrice din China, utilizând tarifele vamale ca principale arme în războiul comercial.
China a devenit cel mai mare exportator mondial de autovehicule
Producătorii auto din Statele Unite și Uniunea Europeană se confruntă cu o concurență mult mai acerbă din partea companiilor chineze de autoturisme pe benzină, din țări precum Polonia, Africa de Sud și Uruguay, conform Reuters. În anul 2020, 76% din exporturile de autovehicule chineze au constat în vehicule pe combustibili fosili. Livrările navale de autoturisme electrice din China au crescut de la 1 milion la 6,5 milioane de unități anual.
Expansiunea exporturilor de autoturisme pe bază de combustibili fosili a fost favorizată de subvențiile și politicile favorabile vehiculelor electrice, ducând la dispariția afacerilor pentru marile companii auto precum VW, GM și Nissan din China. A fost declanșat un război dur al prețurilor.
Ora Good Cat, produsă de compania chineză Great Wall Motor
Concurența internațională se străduiește fără succes să țină ritmul
Din cauza politicilor industriale ale Chinei, firmele străine combate cu dificultate concurența firmelor susținute de guvernul de la Beijing, care urmăresc sa domine domeniile cheie atât la nivel național, cât și mondial. Fără a include vehiculele electrice și hibride, exporturile de autoturisme pe benzină sunt suficiente pentru a face China cea mai mare economie exportatoare de autovehicule din lume după volum.
Analiza realizată de Reuters după interviuri cu 30 de directori executivi, oficiali din industria auto, manageri de distribuție și cercetători industriali din China relevă faptul că infiltrarea mașinilor pe bază de benzină chinezești pe piețele emergente răspunde unei tensiuni între strategia Beijingului de promovare a vehiculelor electrice și practicile mai vechi care au construit industria internă a autoturismelor bazate pe combustibili fosili, valorificând tehnologia producătorilor auto externi.
Tesla ocupă abia locul 9 în topul exportatorilor auto din China
Cel mai mare exportator de autovehicule pe bază de combustibili fosili din China între ianuarie și octombrie 2025 este compania Chery (1.063.000 vehicule), în timp ce liderul în segmentul electric este compania BYD (789.000 vehicule).
În top 10 al celor mai mari exportatori de autoturisme din China, doar Tesla, cu 209.000 vehicule, reprezintă o companie americană instalată în China. Printre principalii exportatori se află entități deținte de stat precum SAIC, BAIC, Dongfeng și Changan. Vânzările acestora s-au diminuat de la 1,4 milioane la 435.000 de vehicule între 2020 și 2024.
Autoturismele chinezești se vând frumos în Europa de Est. Există modalități de a contracara dominația chineză?
De la 2020 încoace, China a depășit Japonia, Germania, Mexicul, Coreea de Sud și SUA la volumele de export de autovehicule. Deoarece vehiculele pe bază de combustibili încă se vând bine în Europa de Est, America Latină și Africa, țări care rezistă adoptării autovehiculelor electrice, China profită de această situație. Nic Thomas, director de marketing la chineză Changan ce operează în Europa, a declarat pentru Reuters:
„Putem să ne îmbunătățim oferta pentru fiecare piață”.
Vicepreședintele Giles Taylor de la FAW a afirmat:
„China este saturată de companii auto. Este de înțeles că este aproape de limita maximă”.
Unii lideri tradiționali afirmă că sunt pregătiți pentru competiție, precum Alexander Seitz, șeful Volkswagen pentru America de Sud, care a spus: „Nu ne temem de chinezi”.
„Îi respectăm ca adversari. Sunt bineveniți să ni se alăture.”
Ca răspuns la competiția chineză, Volkswagen intenționează să exporte în alte regiuni autoturisme fabricate în China. De asemenea, reprezentantul General Motors a reflectat asupra declarației directorului general Mary Barra, care a spus:
„Compania își propune să se întărească în fața competitorilor chinezi prin tehnologie și costuri optimizate.”
20230: Vânzările internaționale ale autovehiculelor chineze ar putea ajunge la 4 milioane
Firma de consultanță AlixPartners estimează că, până în 2030, exporturile anuale ale producătorilor auto chinezi vor atinge 4 milioane de vehicule în afara Chinei. Cele mai diverse piețe vor fi America de Sud, Orientul Mijlociu, Africa și Asia de Sud-Est, unde se preconizează ca firmele chineze să dețină 30% din industria globală auto în următorii cinci ani.
„Această creștere va afecta pe toți ceilalți jucători” afirmă Stephen Dyer, co-director al AlixPartners în China.
Cel mai important punct de export al mașinilor pe bază de combustibili al Chinei este Mexicul, aproape de Statele Unite, care au impus măsuri comerciale ce restricționează importurile de autovehicule chineze pentru protejarea securității naționale și economice.
La sud de granița cu SUA, unde cererea pentru autovehicule electrice este redusă, producătorii auto chinezi vor încheia probabil anul cu vânzări de peste 200.000 de unități și o cotă de piață de 14%, conform GlobalData. Toyota a înregistrat anul trecut cea mai mare reducere a vânzărilor în Africa de Sud, scăzând cu aproape 15% la 93.805 vehicule, potrivit aceeași sursă.
Gigantul de stat Changan lansează cinci modele în Africa de Sud, inclusiv variante cu două baterii, însă cel mai bine vândut model va fi probabil o pick-up cu motorină, cunoscută local drept „bakkie”.
„Piața autovehiculelor electrice va necesita mai mult timp”, a declarat Marinus Venter, responsabil cu marca Changan pentru distribuitorul Jameel Motors.
Sursa fotografie: Shutterstock/Profimedia
Autorul recomandă:
- Europa, revenire în „războiul” cu China pe piața bateriilor pentru mașini electrice. Un producător suedez a declarat faliment
- China „inunde” Asia Centrală cu autovehicule electrice. Strategii elaborate de Beijing pentru durabilitate „Impact pe termen lung”
- Șoselele din România, invadate de mașini „made in China”. Care sunt prețurile de bază


