Pictura Pierdută a lui Rubens cu Hristos pe cruce, adjudecată la licitație la Versailles pentru 2,3 milioane de euro după peste 400 de ani

Tudor Oana
5 Citit minim
Pictura lui Rubens Hristos pe cruce, considerată pierdută de mai bine de 400 de ani, a fost vândută la licitație la Versailles pentru 2,3 milioane de euro

Pictura „Cristos pe cruce” creată de Peter Paul Rubens, considerată pierdută de peste patru secole, a fost adjudecată la o licitație la Versailles pentru suma de 2,3 milioane de euro (reconvertiți în 2,7 milioane de dolari).

Sala casei de licitații Osenat a fost plină de participanți. Numele cumpărătorului nu a fost dezvăluit încă. Opera a fost descoperită recent într-o colecție privată din Paris, fiind parte a unei colecții de artă franceză. Realizată în anul 1613, pictura ilustrează pe Iisus Cristos răstignit după momentul decesului, evidențiind rana însângerată cauzată de un soldat roman care i-a înfipt sulița în coastă.

De asemenea, cerul este reprezentat întunecat, asemănător cărbunelui, iar Soarele apare roșu, creând o senzație de depresie în rândul privitorilor. În spatele norilor întunecați s-ar afla însă un eveniment cataclismic care a devastat Europa la începutul secolului al XVII-lea.

Certificarea autenticității

Autenticitatea picturii, dispărută încă din secolul al XVII-lea, a fost confirmată prin analiză microscopică a pigmenților de alb, verde, albastru, negru și roșu identificați pe lucrare. Acești pigmenți erau frecvent utilizați de Rubens pentru a reda în mod realist aspectul pielii umane, informează ABC News.

Specialistul în artă Eric Turquin afirmă că pictura ar fi fost deținută de pictorul francez William Bouguereau în secolul al XIX-lea. O altă lucrare celebră cu aceeași tematică – „Cristos pe Cruce” – se află expusă la Muzeul Regal de Arte Frumoase din Antwerp.

Două reprezentări ale lui „Cristos pe Cruce”

Realizată între 1610 și 1611, pictura îl înfățișează pe Cristos răstignit pe cruce, încă în viață, cu sângele șiroind din încheieturile mâinilor și picioarelor țintuite cu piroane. Este momentul în care Mântuitorul, exprimându-și suferința, își ridică privirea spre cer înainte de a-și da Duhul. În ambele opere ale lui Rubens, coroana de spini lipseste de pe capul Lui. În cel mai răspândit mod de reprezentare, Iisus poartă coroana cu spini pe durata răstignirii.

În ambele picturi, în locul tăbliței cu inscripția „Iisus Cristos, Regele Evreilor”, apare un pergament medieval, iar crucea are o formă asemănătoare literei „T”. În fundal, cu cer întunecat și nori groși, se disting câteva clădiri din arhitectura specifică secolului al XVII-lea, după apusul soarelui.

Norii încinși simbolizează realitatea sumbră din Europa începutului de secol 17

În pictura cu „Cristos mort pe cruce”, cerul întunecat, de culoare aproape de cărbune, dă o tentă roșiatică Soarelui. Nu este doar o reprezentare artistică a stării de mélancolie a cerului și pământului după moartea Mântuitorului, ci și o referință la un fenomen natural: în 19 februarie 1600, a avut loc cea mai violentă erupție vulcanică din America de Sud, la Huaynaputina. Aceasta a avut un impact semnificativ asupra climatului global, declanșând o „iarnă vulcanică” și inițiind perioada cunoscută drept Mica Ere Glaciară.

Ca urmare a formării cenușii vulcanice în atmosferă, cerul s-a înnourat în timpul zilei, iar Soarele a devenit roșu aprins. Europa a resimțit valuri de frig extrem, inundații și recolte compromise, fapt ce a dus la foamete și tulburări sociale, inclusiv în Rusia, unde 30% din populație a murit de foame, totalizând aproximativ 2 milioane de victime. Vara anului 1601 a fost cea mai rece din ultimele patru sute de ani, iar cronicarii din alte zone, precum otomanii și chinezii, au consemnat același efect: Dunărea a înghețat și au fost înregistrate episoade de canibalism.

Artistul Rubens, născut în 1577, a fost martor la aceste evenimente și a fost inspirat de fenomenele climatice ale „Micii Ere Glaciare” în creațiile sale.


Sursa imaginii: Wikipedia Commons

Recomandarea de autor: Portretul realizat de Gustav Klimt a fost adjudecat pentru 236 milioane de dolari. „Elisabeth Lederer” devine al doilea cel mai valoros tablou vândut la licitație.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *