„Fondurile personale ale cetățenilor, investite în companii private, generează randamente excelente. De ce ar trebui impozitate suplimentar, dacă oamenii doresc să își retragă o anumită sumă? Procentul de impozitare, fie 25%, fie 35%, sau 15%, este o altă discuție. Mi se pare nejustificat să se mai impoziteze diferența, după ce acesti bani au fost utilizați și impozitați ani de zile”, a subliniat marți Adrian Negoiță, secretar general al CNSLR-Frăția, la dezbaterea privind proiectul de lege referitor la plata pensiilor private. Și patronatele au criticat dubla impunere a impozitelor la pensiile facultative (Pilonul III): „Sunt bani pur personali, deja impozitați anterior”, a declarat Iulian Lolea, reprezentant Concordia.
Controversa principală: imposibilitatea retragerii integrale a banilor
Controversatul proiect de lege referitor la plata pensiilor private, care interzice retragerea integrală a economiilor acumulate la Pilonul II (pensii obligatorii gestionate privat) și Pilonul III (pensii private facultative), a fost dezbătut marți la Ministerul Muncii, în prezența sindicatelor, patronatelor și unor reprezentanți ai consumatorilor și ai asociației care reprezintă administratorii fondurilor de pensii (APAPR).
Din partea autorităților, explicații au oferit Dan Armeanu, vicepreședinte al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) pe sectorul pensiilor private, și Luca Niculescu, secretar de stat în MAE și coordonator al aderării României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Schimbarea principală, care a generat nemulțumiri, este că peste 8,3 milioane de români cu pensii obligatorii administrate privat (Pilon II) și aproape un milion cu pensii private facultative (Pilon III) nu vor mai putea retrage toți banii odată la pensionare, ci doar maxim 25% din sumă. Restul va fi plătit lunar, pe o perioadă maximă de 10 ani.
Există o excepție: dacă contul conține mai puțini bani decât „de 12 ori valoarea indemnizației sociale pentru pensionarii din sistemul public” (echivalentul a 15.372 de lei la sfârșitul anului trecut), atunci se poate retrage întreaga sumă, fie odată, fie eșalonat pe maximum douăsprezece luni.
Conform reglementărilor actuale, sumele acumulate la Pilonul II se pot retrage – la vârsta de pensionare sau de către moștenitori, în caz de deces – într-o singură tranșă sau pe o perioadă de 5 ani, în 60 de tranșe lunare.
Urmare a nemulțumirilor exprimate, Guvernul a amânat aprobarea proiectului pentru o dezbatere mai cuprinzătoare. Informații din spațiul public sugerează o posibilă majorare a procentului care poate fi retras deodată la 30%, iar restul să fie plătit pe o perioadă mai scurtă de 8 ani.
Ministrul Muncii, Florin Manole (PSD), a confirmat luni seara intenția de a crește procentul de plată imediată și de a reduce perioada de eșalonare.
Plata integrală sau în rate? Durata eșalonării: păreri contradictorii între sindicaliști
Reprezentanții Sindicatelor au acceptat necesitatea legii, considerată o condiție pentru aderarea la OCDE, dar au criticat lipsa de informare. În privința procentului de plată imediată și a duratei eșalonării, opiniile au fost împărțite.
„În ceea ce privește plata integrală sau în rate, discuțiile sunt în desfășurare. Personal, sunt adeptul plății integrale. Consider că, pentru anumite fonduri de pensii private, opțiunea plății lunare până la o anumită sumă, pentru a evita impozitarea, este avantajoasă. Desigur, opțiunea de plată integrală sau în rate va depinde și de cuantumul total al economiei, inclusiv contribuții și beneficii generate. Este evident că randamentul la pensiile private este considerabil, în jur de 30% din suma cumulată.” a declarat Sabin Rusu, secretarul general al Confederației Sindicatelor Democratice din România (CSDR).
Întrebat dacă suma primită a fost mai mică decât contribuția la sistemul public, acesta a declarat: „Am primit o sumă mai mare decât am contribuit”.
Eșalonarea pentru o mai bună gestionare financiară? Riscul de epuizare a fondurilor
Pe de altă parte, Dumitru Fornea, secretarul general al Confederației sindicale Meridian, susține necesitatea plății eșalonate a banilor acumulați.
„Eșalonarea este importantă, mai ales pentru cei care nu au o educație financiară adecvată. Plățile rapide pot duce la epuizarea fondurilor și la solicitarea de asistență socială. Trebuie luată în considerare responsabilitatea financiară individuală.” Fornea a făcut referire la exemple din alte state.
„Am observat din documente că alte țări permit retragerea unui procent mai mare deodată. Poate că un aspect mai important este asigurarea stabilității fondurilor, în cazul unor gestionări defectuoase. Important este că angajații beneficiază de fondurile proprii și nu doar că ajută România să aibă o poziție bună pe piețele financiare.”
Fornea a afirmat că, deși randamentul pensiilor private poate ajunge la 30%, anumite persoane au primit, inclusiv, sume mai mici decât ar fi avut în sistemul de pensii publice.
„Aceste afirmații necesită clarificări din partea Autorității de Supraveghere Financiară și a altor autorități relevante”.
„Puțini angajați din anumite industrii ajung la pensie. Ce se întâmplă în următorii zece ani?”
Unii sindicaliști consideră că eșalonarea pe 10 ani este prea scurtă, având în vedere speranța de viață din România.
„Există categorii profesionale cu rate diferite de pensionare. De exemplu, în sectorul CFR sunt puțini angajați care ajung la pensie. Trebuie să se ia în considerare particularitățile fiecărei ramuri de activitate. Este necesară o flexibilitate în condițiile respectării normelor OCDE”. a declarant Adrian Negoiță.
Propunerea acestuia este de a eșalona plățile pe ramuri profesionale.
„Ar trebui să se țină cont de speranța de viață specifică fiecărei ramuri profesionale, nu de o medie generală. Este vorba de nevoile personale și de un viitor financiar previzibil.” a afirmat Negoiță.
Figură:
Sindicaliștii critică dubla impunere a impozitelor la Pilonul II
Secretar general al CNSLR-Frăția a condamnat dubla impunere a impozitelor introduse prin legea 141/2025.
„Cei care investesc în fonduri private obțin randamente semnificative. De ce mai trebuie impozitați atunci când își doresc să retragă o sumă? Este nejustificat să se impună impozite suplimentare după ce banii au fost impozitați anterior.” a declarat Negoiță.
Opinia sa a fost susținută de Dumitru Fornea.
Patronatele: Pilonul III implică bani privați, deja impozitați
Reprezentanții patronatelor au criticat dubla impunere la pensiile facultative (Pilonul III).
„Stabilitatea sistemului de pensii este vitală. Sistemul eșalonat este esențial. Totul e important. Aș avea o observație asupra Pilonul III. Acolo sunt implicați bani pur personali. După deductibilitatea de euro 400, rămân resurse exclusiv personale, dej a impozitate. Sper să evităm dubla impunere la Pilonul III,” a menționat Iulian Lolea, reprezentantul Concordia.
Vicepreședintele ASF: Proiectul de lege nu conține prevederi privind dubla impunere a pensiilor
Dan Armeanu, vicepreședintele ASF, a subliniat că proiectul de lege privind plata pensiilor private nu cuprinde aspecte referitoare la dubla impunere a pensiilor.
„Aspectele fiscale sunt reglementate de Codul Fiscal, nu de acest proiect specific. Speranța de viață medie este un indicator agregat și nu poate fi diferențiat pe sexe, pentru a evita discriminarea.”
Petru Dandea, Cartel Alfa: Toate pensiile ar trebui impozitate identic
Petru Dandea, secretar general al Confederației sindicale Cartel Alfa, a sugerat vicepreședintelui ASF să se adreseze Ministerului Finanțelor, iar acesta din urmă a confirmat că nu se regăsește o clarificare fiscală.
„Este nevoie de o formulă de speranță de viață medie, pentru a evita discriminarea între sexe, în cazul contribuțiilor egale. Vom asigura, de asemenea, că veniturile din pensiile private, indiferent de sursă, sunt supuse aceleiași reglementări fiscale (nu diferitor).”
Radu Crăciun, APAPR: Nu există dublă impunere la Pilonul II (deși exista riscul la Pilonul III)
Radu Crăciun, președintele APAPR (asociația care reprezintă administratorii fondurilor de pensii), a explicat că la Pilonul II nu există dublă impozitare, deoarece contribuțiile sunt deduse din salariul brut. Cu alte cuvinte este impunere la exit (iar la intrare nu este impunere). La ieșire sunt două impozite: CASS și impozitul pe venit care se aplică asupra câștigului de capital neimpozitat la start, care pot fi reduse prin eșalonare. Pilonul III prezintă un potențial risc de dublă impozitare, deoarece contribuțiile se efectuează asupra salariului net.
”Însă, prin eșalonarea plăților, poți să rămâi în limita care nu generează impozitare suplimentară.”
Reprezentanta consumatorilor: Necesitatea soluționării alternative a litigiilor
Monica Calu, jurist specializat în Dreptul consumatorilor, a recomandat includerea unor mecanisme alternative pentru soluționarea litigiilor dintre consumatori și administratori de fonduri de pensii în legislația privind pensiile private.
Luca Niculescu, MAE: Legea de plată a pensiilor este o condiție pentru aderarea la OCDE
Luca Niculescu, secretar de stat în MAE, a subliniat că adoptarea proiectului de lege este esențială pentru aderarea la OCDE, un obiectiv important pentru România.
Conform unor surse, proiectul trebuie să treacă prin Guvern în două săptămâni. Evaluarea din partea OCDE este programată în mai puțin de o lună.