România se apropie de finalizarea renegocierii Planului Național pentru Redresare și Reziliență (PNRR).
„Îmi reamintesc că renegocierile au început în august 2024. După un an și o lună de guvernare, reușim, într-un proces complex, să revizuim și să negociem un portofoliu optimizat. Și acum, după o lună de activitate, sperăm, poate chiar mâine, să obținem un acord prealabil cu Comisia Europeană pentru componentele de granturi și împrumuturi. Esențial, am pierdut numai 10 milioane de euro din fondurile nerambursabile. Această sumă corespunde unei plăți, la care nu am îndeplinit un obiectiv, deși am primit șase luni pentru remediere.“, a afirmat Dragoș Pîslaru.
Un obiectiv esențial vizează investiții în hidrogen, însă anumite proiecte nu au fost finalizate. „Nu am achiziționat hidrolizoarele necesare, din cauza unor întârzieri la nivelul Ministerului Energiei”.
„Ne concentrăm pe relocarea proiectelor pentru implementarea lor până în august 2026, data limită. Toate proiectele implementabile până la acest termen sunt mutate pe componente cu granturi europene, pentru a evita pierderi de fonduri. Identificăm proiecte mature, cu șanse reale de finalizare. Proiectele cu risc mediu rămân pe programul de împrumuturi, în timp ce proiecte cu risc ridicat sunt renunțate, după recunoașterea Comisiei Europene. În acest context, găsim sursele alternative de finanțare pentru proiectele prioritare.”, a declarat Pîslaru.
Pentru renegociere, se vor elimina proiectele care nu vor putea fi finalizate până în august 2026 sau cele cu probleme de achiziții publice.
„Am luat o decizie care a declanșat un dezbatere publică privind unele proiecte de infrastructură (autostrăzi și căi ferate) cu probleme de achiziții publice. Finanțarea acestora, din PNRR, nu va mai fi posibilă. Acele proiecte vor fi finanțate prin alte surse, în special programul de transport.”, a mai spus Pîslaru.
În privința autostrăzilor, o veste pozitivă este că A7, în special secțiunile avansate, cruciale pentru legătura cu Republica Moldova, va fi finanțată predominant prin granturi europene.
„Știm că aceste loturi pot fi finalizate până în august 2026, fără probleme legate de deficitul bugetar. Sunt cinci loturi de pe A7, cu o valoare totală de peste 2 miliarde de euro (Focșani-Bacău, Bacău-Pașcani), considerate prioritare pentru a fi integrate în programul de granturi. Finalizarea A7 reprezintă un succes important pentru PNRR.”, a explicat ministrul.
Referitor la A8, există o opțiune de mutare pe programul de transport european, dar și alte opțiuni.
„A8 nu va mai face parte din PNRR. Acum, soluționăm alternativ finanțarea prin programul de transport european. Mai sunt în discuție alte proiecte prioritare, care vor fi anunțate de către prim-ministru, după obținerea acordului Comisiei Europene.”, a completat ministrul.