Porturile europene cele mai aglomerate: Constanța, unde se situează?

Nistor Florin
3 Citit minim
Eurostat a măsurat care sunt cele mai aglomerate porturi europene. Locul pe care-l ocupă Constanța în acest clasament – HotNews.ro

Nave la terminalul pentru gaze naturale lichefiate din portul Rotterdam, FOTO: aerovista luchtfotografie / AFP / Profimedia

Europa, cu o vastă linie de coastă și o istorie marină bogată, găzduiește unele dintre cele mai importante porturi din lume, jucând un rol vital în comerțul global. Eurostat a publicat date despre traficul portuar, evidențiind cele mai aglomerate porturi.

Uniunea Europeană reprezintă aproximativ 14% din comerțul mondial cu mărfuri, Statele Unite fiind principalul destinatar al exporturilor UE în 2023.

România (prin portul Constanța) se află pe locul opt în clasamentul Eurostat.

În 2023, greutatea totală a mărfurilor transportate către/dinspre principalele porturi UE prin transport maritim pe distanțe scurte a scăzut cu 5,4% față de 2022, ajungând la 1,6 miliarde de tone.

Iată primele trei porturi europene cele mai aglomerate, clasificate după volumul de mărfuri:

  1. Portul Rotterdam, Olanda

Rotterdam, din Olanda, a fost cel mai aglomerat port UE pentru transportul de mărfuri în 2023 (159 de milioane de tone; 9,9% din totalul UE). Această poziție strategică și o infrastructură vastă fac din Rotterdam un centru major pentru comerțul mondial. Adâncimea de navigație de 24 de metri permite atracarea celor mai mari nave, poziționându-l ca punct cheie pentru circulația mărfurilor în Europa.

Este un centru vital pentru transportul de resurse energetice, cum ar fi petrolul și gazele naturale, fiind totodată cel mai mare port petrolier din Europa. De asemenea, manipulează produse vrac, inclusiv cărbune, minereu, fier vechi și transporturi rutiere.

Utilizarea tehnologiilor avansate, precum macarale robotizate și vehicule ghidate automat, sporește eficiența manipulării mărfurilor diverse.

  1. Portul Anvers, Belgia

Portul Anvers, al doilea ca mărime din Europa, a manipulat aproximativ 119 milioane de tone de mărfuri. Poziția sa strategică și conectivitatea multimodală (rutieră, feroviară, ape interioare) asigură un transport fluent, consolidând statutul de punct de tranzit crucial în Europa.

Prin fuziunea cu Zeebrugge, portul Anvers-Bruges dispune de facilități extinse, inclusiv docuri uscate și o rețea de conducte pentru industria chimică. Este un centru important pentru mărfurile containerizate și vrac, precum oțel, cherestea și fructe.

  1. Portul Gdansk, Polonia

Portul Gdańsk, cel mai mare port maritim al Poloniei, a depășit Hamburgul, ocupând locul trei. În 2024, se prognozează o creștere semnificativă (24%).

În 2023, portul Gdańsk a prelucrat 3.559 de nave maritime comerciale și 61 milioane de tone de mărfuri. În 2024, s-a înregistrat un profit record (264 milioane de zloți sau circa 63 de milioane de euro).

Datele din 2024 arată creșteri remarcabile: combustibili lichizi (+1,8 milioane de tone, aproape 5%), mărfuri generale (+2%), containere (+10%), minereu (+28.000 de tone, 11%), mărfuri ro-ro (+3,6%) și pasageri (+4,5%). Volumul total de mărfuri în 2024 a fost de 77,4 milioane de tone.

ETICHETATE:
Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *