Prăbușirea avionului din India: Secretul inexplicabil și ipotezele experților

Darius Cojocaru
6 Citit minim
Avionul prăbușit în India. Detaliul bizar pe care experții nu îl înțeleg și ipotezele luate în calcul după raportul preliminar – HotNews.ro

Raportul preliminar asupra tragediei aeriene din luna trecută, implicând un avion Air India şi soldând cu 260 de victime, a identificat o cauză principală: întreruperea alimentării cu combustibil a motoarelor. Cu toate acestea, această concluzie, deşi clarificatoare pe un anumit aspect, ridică şi mai multe întrebări.

În India, raportul a generat controverse şi critici, fiind acuzat că sugerează o eroare a piloţilor, fără a exclude suficient o posibilă defecţiune mecanică sau electrică, conform surselor informaţionale.

Zborul Air India cu destinaţia Londra s-a prăbuşit la scurt timp după decolare de pe aeroportul Ahmedabad, pe 12 iunie, luând vieţile tuturor pasagerilor şi membrilor echipajului, cu excepţia unuia, şi a încă cel puţin 19 persoane aflate la sol.

Conform raportului preliminar al Biroului Indian pentru Investigarea Accidentelor Aeriene (AAIB), comutatoarele de control al combustibilului pentru cele două motoare au fost activate simultan, trecându-le de la poziţia de funcţionare la cea de oprire – ceea ce a dus la încetarea alimentării cu combustibil.

Ultima convorbire între piloţi

Aceste comutatoare ar trebui utilizate doar la sol, la pornirea sau oprirea motoarelor, fiind proiectate să nu permită acţionarea accidentală, potrivit specialiștilor.

Ultima convorbire înregistrată dintre piloţi sugerează confuzie în cabină. Când un pilot a întrebat pe celălalt motivul întreruperii alimentării cu combustibil, acesta a negat orice acţiune voluntară.

La scurt timp, a fost emis un apel de urgenţă, însă avionul nu a mai avut timp să-şi recapete puterea înainte de prăbuşire.

Căpitanul Amit Singh, fondator al organizaţiei Safety Matters Foundation, a declarat că această convorbire sugerează că oprirea alimentării cu combustibil a fost neintenţionată, însă raportul preliminar nu stabileşte categoric cauza, fie că este vorba despre o eroare umană, o problemă tehnică, sau o combinaţie a acestora.

Posibilă problemă cunoscută cu sistemul de comutatoare

Singh a explicat că avioanele Boeing 787 utilizează mecanisme cu arc pentru a împiedica acţionarea accidentală a comutatoarelor. Cu toate acestea, un comunicat anterior al Administraţiei Federale de Aviaţie SUA (FAA) a semnalat o posibilă defectare a acestor mecanisme în anumite aeronave, susceptibile la acţionări involuntare.

Specialiştii au observat o decolare normală, urmată de o schimbare bruscă a celor două comutatoare în poziţia „oprit”, aproape simultan. Cu toate acestea, funcţionarea corectă a mecanismelor de blocare în cazul respectiv nu a fost încă confirmată.

„Lipsa unei confirmări în ceea ce priveşte funcţionarea corectă a mecanismelor de blocare pe această aeronavă ne lasă să presuponem că acestea ar fi funcţionat în mod normal”, a declarat un expert.

Critici dure şi ipoteze controversate

În India, raportul a fost criticat pentru focalizarea pe erorile posibile ale piloţilor, fără suficiente dovezi, şi pentru ignorarea eventualelor defecţiuni tehnice. Ministerul Aviaţiei Civile a cerut prudenţă, subliniind competenţa personalului şi solicitând aşteptarea raportului final.

Raportul final este aşteptat în aproximativ un an, conform procedurilor uzuale.

Cei doi piloți aveau peste 19.000 de ore de zbor în comun, inclusiv peste 9.000 pe Boeing 787. Întreținerea aeronavei fusese efectuată la zi, fără semne de contaminare a combustibilului sau coliziune cu păsări.

Totuși, investigațiile post-accident au scos la iveală o serie de nereguli tehnice. Cutia neagră a fost deteriorată complet, iar baliza de urgență nu a transmis niciun semnal, ceea ce îngreunează stabilirea cauzei exacte a defecțiunii.

Un expert de renume în aviația indiană, căpitanul Mohan Ranganathan, a sugerat că secvența de oprire a comutatoarelor și conversațiile din cabină ar putea indica o posibilă acțiune deliberată, inclusiv tentativa de suicid.

Expertul a fost întrebat despre posibilitatea ca un pilot să fi oprit intenționat alimentarea cu combustibil, conștient de riscurile implicate: „Absolut. Aceste comutatoare nu pot fi mutate automat, necesită acționare manuală. Nu există nicio posibilitate de acționare accidentală.”

„Nu există niciun scenariu în care să faci asta”

Un alt expert în siguranță aeriană a considerat bizar oprirea alimentării cu combustibil imediat după decolare. A subliniat că astfel de acțiuni sunt asociate cu procedurile de aterizare, nu cu cele de decolare.

Deşi un comunicat FAA din 2018 sublinia vulnerabilitatea mecanismelor de blocare, verificările Air India nu au identificat riscul ca major.

Un fost pilot a remarcat că raportul preliminar confirmă doar pierderea puterii motoarelor, fără a stabili cauza exactă. A sfătuit împotriva atribuirii rapide a responsabilităţii.

„Raportul AAIB subliniază concluzia că accidentul a avut loc ca urmare a pierderii puterii celor două motoare. Piloții erau conștienți de această problemă și nu au efectuat nicio acțiune care ar fi cauzat-o.”

Raportul final se aşteaptă peste câteva luni. Între timp, familiile victimelor încearcă să înţeleagă această tragedie, cea mai gravă din ultimul deceniu.

Air India a anunțat că a primit raportul și se va implica activ în investigații.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns