Preț șocant la unt în magazinele Lidl din Germania, cel mai mare în ultimii 9 ani: motivul diferenței de preț față de Lidl din România

Nistor Florin
7 Citit minim
Preț șocant la unt în magazinele Lidl, record al ultimilor nouă ani, în Germania. Cât costă același unt la noi la Lidl și de ce nu poate fi la fel – Economica.net

Imaginea prezentată face referire la oferta actuală a lanțului de supermarketuri Lidl din Germania. După cum observați, prețul unui pachet de unt de 250 de grame a scăzut sub un euro, adică 99 de eurocenți, echivalentul a 5 lei.

Acesta reprezintă cel mai redus tarif al untului de pe piața germană din ultimii nouă ani.

„În decurs de un an, prețul a fost redus la jumătate. Totuși, în spatele acestei „oferte” aparent avantajoase se ascunde o competiție acerbă pentru dominare în sectorul de retail alimentar din Germania. În plus, protestele fermierilor devin tot mai frecvente”, menționa ieri cunoscutul ziar german Bild.

„Asociația Fermierilor Germani avertizează asupra unui „război al prețurilor” care știrbește comerțul german. „Lidl intenționează să elimine Aldi de pe piață – pe seama fermierilor”, a declarat pentru BILD Karsten Schmal, vicepreședinte și președinte al diviziei de lactate din cadrul Asociației Fermierilor Germani: „Fermierii germani refuză să accepte ca aceste prețuri de dumping să fie transferate asupra lor. Oricine comercializează unt cu 99 de cenți subminează produsele alimentare locale de calitate superioară.”

Ce a determinat reducerea prețului untului sub un euro pentru pachet la Lidl

Potrivit datelor obținute de BILD, Lidl și Aldi reduc parțial profitul lor obișnuit pentru untul comercializat la 99 de cenți.

„Prețul are ca scop principal atragerea clienților în magazine. Untul reprezintă un produs principal de atracție, mai ales în preajma Crăciunului. Pe autorii de cumpărături îi determină să achiziționeze și alte produse. Totuși, fermierii sunt profund îngrijorați. În mod obișnuit, pentru a fabrica un pachet de unt sunt necesari aproximativ 5 kilograme de lapte crud. În prezent, fermierii primesc în medie 50 de cenți pe litru. Așadar, un pachet de unt ar trebui să coste cel puțin 2,50 euro. Aceasta înseamnă că valoarea materiei prime a fermierilor scade, în timp ce discounterii luptă pentru cota de piață prin prețuri agresive”, explică Bild.

Asociația fermierilor afirmă că nu sunt planificate proteste imediate. Totuși, avertismentul este clar: dacă situația fermelor nu se remediază, scenarii precum cele din 2020, când sute de tractoare au blocat depozitele centrale ale marilor discounturi, s-ar putea repeta.

Comparatie cu prețurile din România. Va putea fi untul la fel de accesibil și aici?

Untul la 0,99 euro – aproximativ 5 lei – oferit de Lidl Germania, de marcă proprie, are 65% grăsime, însă prețul – mai ales fiind pachet de 250 de grame – este mult mai redus comparativ cu prețurile generale din România. La Lidl România, prețul pentru un produs echivalent ajunge la 8 lei.

Untul german de marcă proprie cu 82% grăsime, comercializat în Lidl Germania la 1,49 euro pachetul, adică în jur de 7,5 lei, are un corespondent în oferta românească. În magazinele Lidl din România, el costa 10 lei (9,9 lei, mai exact) redus, fiind ambalat aici, deși proveniența este tot din Germania. Aceasta datorită legislației care interzice utilizarea denumirii „unt german” pentru produse neproduce efectiv în Germania.

Untul irlandez, cu 82% grăsime, are același ambalaj atât în magazinele Lidl din Germania, cât și din România. Dacă în Germania prețul este de 1,89 euro pachetul (aproximativ 9,6 lei), în magazinele Lidl din România prețul ajunge la 12 lei. Eticheta indică faptul că produsul este realizat în Irlanda, din lapte irlandez.

Carele pot fi explicațiile pentru diferențele de preț

Deși fac parte din același grup, magazinele Lidl operează ca entități comerciale separate. Fiecare negociază prețurile de achiziție independent, iar numărul mai mare de unități din Germania (peste 3.300) conferă retailerului o poziție de negociere mai puternică pe piața germană. În plus, în Germania există mai mulți producători de unt, fiind și cel mai mare producător european. Astfel, concurența în această industrie este intensă. În perioada octombrie 2024 – septembrie 2025, Germania a produs 507.400 tone de unt, comparativ cu 13.500 tone în România, evidențiind diferențe majore.

Un alt motiv pentru diferențele de prețuri vizează strategia comercială specifică fiecărui land. În România, anumite produse, precum fructele și legumele, sunt comercializate cu marje aproape nule pentru a stimula traficul în magazine.

De asemenea, costurile de transport influențează prețurile: untul german, dacă este produs în Germania, poate fi doar ambalat în România, ceea ce contribuie la diferența de preț.

Prețurile untului în Europa în proces de reducere

La sfârșitul lunii noiembrie, costul mediu al untului în Uniunea Europeană a atins pragul de 500 euro pentru o sută de kilograme, fiind cel mai redus din ultimii doi ani, conform ultimelor date consultate. De asemenea, prețul a scăzut cu 9,3% față de luna anterioară și cu 36% față de aceeași perioadă a anului trecut, indicând o tendință de scădere în contextul creșterii producției între ianuarie și septembrie.

Producția totală de unt din UE a crescut cu 4,7%, fiind una dintre cele mai importante tendințe de pe piață, alături de creșterea volumului de fermentate și brânzeturi. În aceeași perioadă, producția de lapte crud a înregistrat o creștere de 0,5%.

România a produs aproape 13.500 tone de unt în perioada octombrie 2024 – septembrie 2025, ceea ce reprezintă o creștere de 16,4% față de anul anterior, fiind a treia cea mai mare creștere europeană, după Estonia (23,2%) și Suedia (19,1%). În total, UE a realizat o producție de 2,1 milioane de tone de unt, în creștere cu 4,2% față de anul precedent.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns