Probleme de acces Bolt și Uber la Aeroportul Otopeni

Ionescu Stefan
4 Citit minim
De ce nu pot pleca pasagerii de pe Otopeni cu mașinile Bolt și Uber direct de la ușa aeroportului

Milioane de călători tranzitează anual Aeroportul Internațional Henri Coandă București, însă niciunul nu poate să părăsească terminalul cu un vehicul comandat prin aplicație de transport alternativ, de la locurile amenajate special în fața acceselor. Cauza este o lege care permite doar transportului taxi, potrivit conducerii Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB), într-un răspuns publicat.

Două importante firme de transport alternativ au subliniat importanța acestei rute pentru activitatea lor în București și dacă au inițiat acțiuni privind modificarea legislației.

Călătorii care aterizează pe Aeroportul Otopeni pot părăsi instalațiile cu mașini personale parcate, sau cu mijloace de transport alternativ preluate de la locurile special amenajate, cu autobuze din zonă sau taxiuri. Pot ajunge la Gara de Nord cu trenul direct, cu o stație la distanță scurtă de terminalul de sosiri.

Cum prevede legea?

„Transportul alternativ este guvernat de OUG nr. 49/2019, iar CNAB nu are atribuții în monitorizarea acestui tip de transport”, a declarat Gabriel Bulgaru, directorul general al CNAB.

Potrivit reprezentantului CNAB, transportul alternativ este reglementat diferit față de taximetrie, prin Legea nr. 38/2003, care stabilește un cadru juridic specific, inclusiv pentru staționarea în apropierea terminalelor aeroportuare.

Mai precis, articolul 24^1, punctul 4, prevede că „la locurile de așteptare destinate de administrația aeroportului din București și Ilfov, au acces doar taxiurile autorizate de autoritățile locale”.

Oficialul CNAB a explicat că vehiculele de transport alternativ funcționează în aceleași condiții ca și ceilalți utilizatori ai parcărilor aeroportului, cu tichet de acces și plată la ieșire.

„În 2021, CNAB a alocat șase locuri de parcare pentru vehiculele de transport alternativ, în parcarea Sosiri, etajul 1, semnalizate pentru călători. CNAB nu deține informații despre numărul curselor de transport alternativ, întrucât comenzile se fac direct prin aplicații mobile de către utilizatori, fără notificarea aeroportului.”, a afirmat șeful CNAB.

Solicitări din partea companiilor

Reprezentanții a trei mari firme de transport alternativ, Uber, Bolt și Blue, au fost întrebați despre inițiativele de schimbare a situației și propuneri de modificare a legislației.

Bolt a arătat că creșterea curselor către și de la aeroporturi în prima jumătate a acestui an a fost semnificativă și că încurajează parteneriatele cu aeroporturile.

Consiliul Concurenței a recomandat egalitatea în drepturi între transportul alternativ şi taxiuri, propunere cu care firma este de acord.

„Colaborarea Bolt cu aeroporturile ar îmbunătăți experiența utilizatorilor și reducerea congestionării la orele de vârf”, afirmă Maria Niculescu-Aron, CEO Bolt România.

Bolt a menționat că milioane de români utilizează serviciile sale din 2016, atrași de prețurile accesibile și transparente din aplicație.

Compania Blue a exprimat dorința de schimbare a situației la aeroporturi.

„În prezent, șoferii din aplicații pot prelua pasageri doar din parcarea situată în apropiere de terminalul de sosiri. Acest lucru creează un dezavantaj în comparatie cu taxiurile și afectează confortul pasagerilor, mai ales în condiții meteo nefavorabile.”, a transmis Leonard Pletea, Sales & Marketing Team Leader al Blue.

Blue estimează peste 600.000 călătorii în București în acest an, un procent semnificativ având aeroportul ca punct de plecare sau destinație.

„Acest sector este crucial pentru clienții noștri care caută un transport fiabil, sustenabil și confortabil”, a mai adăugat Pletea.

Reprezentanții Uber nu au oferit declarații în acest moment.

Cifre privind traficul pe aeroport

În luna iunie a acestui an, peste 1,5 milioane de pasageri au beneficiat de serviciile Aeroportului Internațional Henri Coandă București. Primele șase luni au înregistrat peste 7,85 milioane de utilizatori.

Numărul pasagerilor a înregistrat creșteri consecutive, cu o evoluție de 6,3% față de primul semestru al anului precedent.

În 2024, totalul pasagerilor a depăşit 16 milioane, conform datelor CNAB.


Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *