Dezbatere la Iași despre noile planuri-cadru pentru liceu a evidențiat îngrijorările profesorilor privind viitorul educației. Unii consideră schimbările ca o șansă de modernizare, în timp ce alții se tem de scăderea calității educaționale.
Opinia profesorilor ieșeni după dezbaterea cu ministrul Educației, Daniel David
Adina Romanescu, directoarea Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iași, crede că noile planuri-cadru pot transforma educația, dar subliniază necesitatea unei schimbări profunde, nu doar de formă. Ea accentuează importanța unei abordări integrate, care să țină cont de cerințele pieței muncii, de nevoile elevilor și de sprijinul pentru profesori.
„Avem nevoie de o viziune generală pentru a ști exact unde ne îndreptăm. Profesorii au nevoie de susținere, simt lipsa programelor de dezvoltare personală și profesională adecvate. Nu se discută suficient despre inteligența artificială în educație și uneori se ocolește educația STEM. Trebuie să abordăm schimbarea paradigmei educaționale integrat, în mai multe domenii simultan. Flexibilitatea curriculară trebuie însoțită de noi metode de predare în clasă. Trebuie să vorbim mai mult despre învățare și mai puțin despre predare. Importanți sunt empatia față de elevi și dezvoltarea unei învățări vizibile, susținând fiecare elev.”, a declarat Adina Romanescu, directoarea Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iași.
Un alt aspect crucial este menținerea excelenței în educația STEM.
„În comunitatea IT ieșeană și în învățământul universitar informatic, este esențială păstrarea profilului matematică-informatică, intensiv matematic, cu lucrul pe grupe la Liceul Teoretic de Informatică «Grigore Moisil» Iași. Susținem excelența și performanța în informatică, prin includerea în noile planuri-cadru a lucrului pe grupe în toate liceele informatice, centre ale inovației, educației digitale și competențelor avansate de programare.”, a concluzionat Adina Romanescu, directoarea Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iași.
În schimb, Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași, a criticat structura propusă, considerând-o insuficientă pentru disciplinele fundamentale.
„În opinia mea, propunerile de planuri-cadru necesită revizuire fundamentală. După o analiză de câteva săptămâni, consider că abordarea este greșită, în special pentru filiera tehnologică. Se observă o diluare a disciplinelor fundamentale, chiar dacă s-a reconfirmat importanța unor materii precum Istoria României, Geografia României și Latina. Analiza trebuie să fie mult mai aprofundată pentru a se asigura că toate disciplinele fundamentale își păstrează relevanța.”, a avertizat Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași.
El a atras atenția și asupra influenței rețelelor sociale asupra educației, menționând că lipsa unei educații solide conduce la influențarea tinerilor de surse ne検証ate.
„S-a discutat despre analfabetism funcțional. Nu cred că fenomenul este atât de răspândit cum a fost descris. Însă dilărarea conținutului disciplinelor fundamentale ar accelera analfabetismul funcțional și ar deschide ușa către influențe dăunătoare, prezente pe rețelele sociale moderne.”, a declarat Laviniu Lăcustă.
Asigurări privind flexibilitatea și consultarea continuă
Anca Dimitriu, directoarea Liceului Teoretic „Dimitrie Cantemir” din Iași, a subliniat că profesorii au primit asigurări că propunerile lor vor fi luate în considerare și că planurile-cadru vor fi adaptate.
„Am primit asigurări că dezbaterile vor avea impact. Sigur vor fi modificări, în special acolo unde propunerile sunt pertinente. S-au cristalizat idei și propuneri, care vor fi luate în considerare. Nu s-a putut discuta exhaustiv, dar sintezele dezbaterilor sunt disponibile. Ministerul a asigurat că vor analiza toate propunerile.”, a declarat Anca Dimitriu.
Ea a menționat provocările implementării schimbărilor, printre care infrastructura deficitară și lipsa resurselor financiare pentru formarea profesorilor.
„Am fost asigurați de timp, până în 2026, dar implementarea necesită un curriculum stabilit, manuale și resurse.”, a avertizat Anca Dimitriu.
Theodor Giurcanu, președintele Consiliului Județean al Elevilor Iași, a susținut reducerea trunchiului comun și introducerea unor opționale relevante.
„Susținem reducerea trunchiului comun și introducerea opționalelor relevante. Ne dorim educație pentru sănătate și educație media; Istoria Holocaustului și a Comunismului, în paralel cu Educație Plastică și Muzicală; sincronizarea programei de Bacalaureat; opționale pentru materiile de Bac; un centru național de resurse pentru susținerea unităților de învățământ; consultări cu elevii pentru optimizarea ofertei școlare; planuri individualizate de învățare.”, a declarat Theodor Giurcanu.
O dezbatere amplă privind viitorul învățământului liceal
La Iași a avut loc o dezbatere publică importantă despre viitorul învățământului liceal. Evenimentul, organizat de Inspectoratul Școlar Județean Iași, a reunit profesori, elevi, părinți și reprezentanți ai autorităților locale.
Ministrul Educației, Daniel David, a subliniat importanța revizuirii planurilor-cadru în contextul reformei la gimnaziu și al noii Legi a Educației. El a atras atenția asupra necesității unui sistem mai eficient, care să reducă supraîncărcarea elevilor și să combată analfabetismul funcțional.
„Mulțumesc pentru participarea la dezbaterea planurilor-cadru. Aceasta reformă este necesară, am început-o la gimnaziu și am întârzieri majore. Noua Lege a Educației ne obligă să adaptăm planurile-cadru la noul Bacalaureat. Încărcătura este foarte mare pentru elevi. Nivelul de analfabetism funcțional este îngrijorător. Această dezbatere este necesară pentru a genera un sistem educațional modern.”, a declarat Daniel David.
Dezbaterea de la Iași a evidențiat necesitatea unui curriculum echilibrat, flexibilitate, sprijin pentru profesori și implicarea elevilor. Reforma se află în fază de dezbatere și viitoarele discuții vor contribui la îmbunătățirea planurilor-cadru.


