Mașini noi
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat lansarea sesiunii de înscriere în Programul Rabla Auto 2025 pentru persoane fizice, începând cu data de 30 septembrie, ora 10.00. Bugetul alocat este considerabil mai mic decât cel planificat inițial, iar ajutorul financiar pentru automobilele complet electrice este sub 4.000 de euro. Este pentru prima dată când programul Rabla începe atât de târziu.
Bugetul de 200 de milioane de lei este alocat după cum urmează:
- 80.000.000 lei pentru autovehicule noi cu motor termic, inclusiv GPL/GNC, motociclete și hibride;
- 120.000.000 lei pentru autovehicule noi hibrid plug-in, motociclete electrice, autovehicule complet electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen.
Între 15 și 17 septembrie a avut loc validarea producătorilor pentru programul Rabla Auto 2025.
Programul a fost suspendat în iunie, cu o zi înainte de debutul înscrierii pentru persoane fizice. De regulă, Rabla debuta în aprilie sau mai.
Ecotichetul pentru electrice este de 18.500 lei
Modificarea esențială privește valoarea ajutorului financiar pentru automobilele electrice, care va fi de 18.500 lei, acordat de AFM persoanelor fizice interesate de achiziționarea de mașini nepoluante. Potențialul de încurajare a achizițiilor este estimat la 15.000 de autovehicule noi.
Propunerea anterioară, dinainte de suspendarea programului, prevedea un ajutor financiar de 37.000 lei.
În 2024, voucherele Rabla pentru modele electrice au fost de 25.500 lei, înregistrându-se o scădere a vânzărilor de peste 40%.
Pentru celelalte categorii de autovehicule, sumele de ajutor rămân neschimbate în cadrul programului Rabla Auto 2025:
- 15.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou hibrid plug-in sau a unei motociclete electrice;
- 12.000 lei pentru un autovehicul nou hibrid;
- 10.000 lei pentru un autovehicul nou cu motor termic (inclusiv GPL/GNC) sau pentru o motocicletă.
Sumele alocate pentru Rabla Auto 2025 au scăzut la 200 de milioane de lei, față de 610 milioane de lei, propunerea inițială din iunie.
Industria auto critică programul
Principala asociație din industria auto din țară a propus un ajutor financiar cu 50% mai mare decât valoarea finală (27.500 lei, față de 18.500 lei).
APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile) a exprimat nemulțumire față de modul în care s-a desfășurat dezbaterea publică a programului Rabla și a evidențiat un risc major de eșec repetat, similar situației din 2024, când cererea pentru modele electrice a fost redusă.
APIA a sugerat că 140 de milioane de lei (70% din buget) ar trebui alocate pentru modelele electrice și hibride plug-in, nu 120 de milioane lei, cum este prevăzut.
APIA a remarcat că menținerea nivelului actual de sprijin va duce, inevitabil, la blocarea resurselor, în detrimentul accesului la mașini electrice noi. Aceasta pune întrebarea dacă se urmărește un program de succes sau doar o formalitate.
Perspective viitoare ale Programului Rabla
Ministrul mediului a declarat că sunt discuții în curs cu Ministerul Fondurilor Europene pentru transferarea programului Rabla pe Fondul Social pentru Climă din 2026, finanțat din fonduri europene. Aceasta ar elimina dependența de bugetul național.
Totodată, ministrul a subliniat necesitatea unor modificări structurale, pentru a evita un „concurs de vouchere”.
„Este nevoie de o reevaluare completă a modului în care sunt formulate proiectele din AFM. Nu cred că Ministerul Mediului trebuie să se concentreze doar pe acordarea de vouchere, ci să prioritizeze alocarea eficientă a resurselor pentru programe strategice care să rezolve probleme relevante, cum ar fi ecologizarea iazurilor și creșterea ratei de reciclare a deșeurilor.”