Proorocul Ilie la Național: Controverse în spațiul public

Tudor Oana
4 Citit minim
Piesa „Proorocul Ilie”, de la Naționalul bucureștean, stârnește controverse în spațiul public. Argumentele TNB și ale regizorului – tvrinfo.ro

Spectacolul, care include o scenă a răstignirii, a stârnit reacții aprinse pe diverse platforme. Mulți l-au considerat o afront și o jignire. Biserica a solicitat respectarea simbolurilor religioase creștine. Regizorul susține că imaginile au fost scoase din context și că piesa vizează o reflecție asupra relației dintre om și divinitate.

Ulterior de prezentarea pe platformele online a spectacolului „Proorocul Ilie”, regizat de Botond Nagy la Teatrul Național din București, s-au manifestat, în principal, opinii critice.

Câtă rușine pentru aceste manifestări blasfemiatoare la adresa creștinilor, în Postul Mare, și a Sfintei Cruci.

Cum îndrăzniți să prezentați, în Postul Paștelui, această imagine indecentă unor credincioși? Ați merita să vă retrageți, cu admonestații din partea Ministerului Culturii.

Cu toate acestea, unii spectatori au apreciat interpretarea.

Nu trebuie să justificați nimic. Cui nu îi place, să nu participe la spectacol.

Toleranța, solidaritatea și înțelegerea față de creația artistică ar trebui să ghideze spectatorii.

Patriarhia Română consideră că simbolurile religioase creștine au fost utilizate într-un mod nepotrivit și nedemn în cadrul spectacolului.

Orice manifestare culturală trebuie să respecte simțul sacrului, fără a-l deforma. Utilizarea inadecvată a simbolurilor religioase, fără a prețui semnificația lor liturgică și moștenirea spirituală, nu constituie o utilizare demnă din punct de vedere creștin.

Regizorul spectacolului „Proorocul Ilie” susține că opera sa este o invitație la meditație asupra credinței și religiei, iar imaginile au fost interpretate greșit.

BOTOND NAGY, regizor: Spectacolul meu nu este o blasfemie. Am o legătură cu credința și obișnuiesc să merg la biserică. Teatrul, ca și arta în general, este o formă de dialog între oameni prin argumente. Până când nu se înțelege mesajul, este lipsit de sens și chiar nepotrivit să atacăm. Am primit multe mesaje amenințătoare, extrem de îngrijorătoare.

Reprezentanții Teatrului Național București au transmis că spectacolul nu are intenția de a ofensa credința creștină sau alte convingeri religioase. Ci este o abordare artistică ce promovează toleranța.

Montarea este o reflecție asupra credinței, fragilității convingerilor umane și pericolelor extremismului. Este o abordare artistică care încurajează toleranța, dialogul și o mai profundă înțelegere a complexității umane.

NATALIA INTOTERO, ministrul Culturii: Am avut o discuție ieri cu directorul Teatrului Național, solicitându-i o declarație publică, ceea ce a și făcut printr-un comunicat de presă. Consider că domeniul cultural trebuie să unească, nu să dezbine, mai ales în vremurile prin care trecem.

Piesa lui Tadeusz Słobodzianek a mai fost pusă în scenă în România de regizorul László Bocsárdi, în 2001 și 2010.

BOTOND NAGY, regizor: Este vorba despre o comunitate care aude de un prooroc numit Ilie, considerat un miracolator. Ei presupun că, dacă face minuni, ar putea fi Iisus și, prin răstignirea lui, devin faimoși și mântuiesc lumea. Ei replică scena răstignirii cu o sperietoare, creând o cruce pentru a-l răstigni pe proorocul Ilie. Din fericire, spectacolul nu ajunge la scenă, dar asta este tema.

Spectacolul „Proorocul Ilie” a avut premiera la București pe 14 februarie.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *