Rabla suspendat: Noua criză pe piața mașinilor în România

Darius Cojocaru
4 Citit minim
Suspendarea programului Rabla a pus frână puternică unui tip de mașini. La ce prețuri s-a ajuns pentru cumpărătorii din România – HotNews.ro

Piața auto electrică din România a înregistrat o scădere accentuată de peste 40% în primele șapte luni ale anului, în ciuda lansării unor noi modele mai accesibile, inclusiv mărci chinezești.

Înmatriculările de autovehicule electrice noi au scăzut cu 44% în prima parte a anului în România, performanță depășită doar de Croația, conform datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

Înmatriculări electrice: Austria – România 10-1

Piața europeană a autovehiculelor electrice a înregistrat o evoluție pozitivă, cu o creștere de 22%, ajungând la un număr total de 869.000 de vehicule. Austria, Bulgaria și Polonia au atins performanțe record.

În 2025, în România se observă o scădere semnificativă a vânzărilor de mașini electrice, în timp ce restul Europei prezintă date în creștere, potrivit ultimelor date oficiale.

În primele șase luni ale anului, puțin peste 3.000 de autoturisme electrice noi au fost înregistrate în România, în timp ce Austria a înregistrat un număr de zece ori mai mare. Considerând diferențele demografice și economice, vânzările din Austria sunt semnificativ mai mari.

Alte piețe din regiunea europeană au atins rezultate remarcabile: Polonia, Cehia, Slovacia și Slovenia au înregistrat creșteri între 60% și 70%, Bulgaria a crescut cu 31%, iar Ungaria cu 12%.

Diana Buzoianu, despre programul Rabla

Programul Rabla din România a fost suspendat pe 18 iunie, cu o zi înainte de începerea etapei pentru persoane fizice. Programul va fi reluat la 1 septembrie, dar cu un buget substanțial mai redus.

Subvenția pentru autovehiculele electrice va suferi o reducere importantă, de la 7.500 de euro, la 3.700 de euro, o cerere inițială a industriei auto de 8.500 euro.

Ministra Mediului a declarat că, în viitor, finanțarea programului ar trebui să fie mai diversificată și mai stabilă, depășind dependența de bugetul de stat.

„Ecotichetul pentru electrice a fost adaptat pentru a răspunde nevoilor actuale ale bugetului, oferind unui număr cât mai mare de români posibilitatea de a beneficia de suport. Totodată, ne străduim să creăm un cadru de finanțare mai stabil și durabil, prin utilizarea Fondului Social pentru Climă”, a afirmat ministra.

Oferirea de subvenții pentru mașini electrice a variat semnificativ în timp, fluctuând de la 10.000 de euro la valori mai mici.

Un deceniu pentru tranziție

Începând cu 2035, Uniunea Europeană va interzice vânzarea de autoturisme cu motoare pe benzină sau motorină, concentrându-se pe mașinile electrice, pe cele cu hidrogen și, potențial, pe cele cu tehnologie e-fuels. Această măsură ar trebui să stimuleze vânzările electrice, situație care nu este observată în prezent în România.

În România, există puţin peste 50.000 de vehicule electrice, reprezentând o cotă mică (0,5%) a întregului parc auto.

Înmatriculări auto electrice noi în România (2014-2024)

(Date ACEA)

{/*Lista datelor anuale, păstrată */}

Top 10 mărci electrice (primele șapte luni din 2025)

{/*Lista marcilor, păstrată */}

Top 10 modele electrice (primele șapte luni din 2025)

{/*Lista modelelor, păstrată */}

Piața europeană

Germania este lider incontestabil pe piața europeană, cu 248.000 de autoturisme și o creștere de 35%. Franța ocupă poziția a doua, cu 148.000 de autoturisme (cu o ușoară scădere), urmată de Belgia (76.000 și o creștere de 20%).

Marea Britanie și Norvegia, aflate în afara UE, au piețe semnificative pentru autovehicule electrice, cu peste 224.000, respectiv 70.000 de unități înmatriculate.

ETICHETATE:
Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *