Divina nu reprezintă o figură superficială, un personaj care interpretează (în programele de divertisment ale televiziunilor sau pe platformele sociale) un rol principal în propria sa existență încâlcită.
Divine sunt marile interprete, soprane celebre, voci divine care impresionează audiția pe scenele cele mai prestigioase ale lumii. Interpretările lor, conform muzicologului William Berger, pe pagina principală a Operei Metropolitane din New York, simbolizează „bătăile mistice ale inimii operei – intense, confuze, într-un fel ireal și foarte real în același timp, memorabile. O divă este o ființă supraumană sau, cel puțin, o femeie impregnate de divinitate. Este un intermediary – un fel de mesager între noi și eternitate”.
Și noi, românii, avem relații profunde cu eternitatea. Listele de nume ilustre, în ordinea în care au pășit pe pământ, ne umplu de mândrie: Hariclea Darclée, Maria Cebotari, Virginia Zeani, Ileana Cotrubaș, Nelly Miricioiu, Leontina Văduva, Angela Gheorghiu.
Toate au încercat, în repertoriul lor, provocarea emblematică din „Tosca”. Hariclea Darclée a fost cea care a interpretat pentru prima dată rolul principal în opera lui Giacomo Puccini, fiind solista de la premiera – în 14 ianuarie 1900, la Teatrul Constanzi din Roma, în prezența compozitorului și, câteva luni mai târziu, la Scala din Milano. Angela Gheorghiu a cântat în 2016, la Royal Opera House din Londra, apoi, tot în 2016, la Opera de Stat din Viena și la Opera de Stat din Berlin.
Fiindcă efortul titanicul, emoțiile și tumultul vieții dispar în luminile strălucitoare ale reflectoarelor, viața romantică a unei dive poate fi și așa cum le-a spus-o părinților, la nașterea Haricleei Darclée: „O să călătorească mult în viață și va fi mereu în sărbătoare”…
SĂRBĂTOARE A MUZICII. Opera Metropolitană din New York este unul dintre cele mai spectaculoase spații în care au cântat mari divinități ale operei. (A fost inaugurată pe 22 octombrie 1883, cu „Faust” de Charles Gounod, un libret inspirat din tragedia lui Goethe). Arhitectura interioară a acestei clădiri emblematice îmbină sacralitatea artei cu căldura umană profundă. Am aruncat o privire asupra programului din această lună. Pe 29 noiembrie, în matineu, se va interpreta „Carmen” de George Bizet. La ora 20:00, va avea loc spectacolul „Arabella”, comedie lirică în trei acte de Richard Strauss. (Dacă e să alegem între cele două, într-o sală de operă, acustica este mai importantă decât vizibilitatea). În acest templu al muzicii, cu un bilet de 641 de dolari, în fața lojei orchestrei, te simți ca într-un paradis.
TIKTALK. FAȚA ȘI VOCEA. Este emoționant până la lacrimi să observi că pe platforma TikTok, plină de agitație și zgomot, apar ca într-o oglindă aburită, chipul și vocea Mariei Cebotari. Din multitudinea de aspecte ce pot fi scrise despre geniul său artistic, sunt evidențiate cinci elemente care o încununează: „Niciodată, în orice circumstanță, nu mi-a trecut prin cap să spun altceva decât că sunt româncă din Basarabia sau, simplu, româncă”.
@operaloversparadise Să ne amintim de mărita Maria Cebotari! Iată 5 curiozități despre ea!✨ #operă #soprano #muzică #istorie #muzicologie #mariacebotari #moldova #artă #muzicădeoperei ♬ sunet original - opera_lovers_paradise
VISSI DARTE, VISSI DAMORE. „Virginia, trebuie să-ți spun: ești una dintre puținele soprane de care se teme soția mea!”. Sunt cuvintele lui Giovanni Battista Meneghini, soțul Mariei Callas, adresate Virginiei Zeani. Federico Fellini a elogiat și el talentul divăi noastre, spunând că întruchipează frumusețea absolută a interpretei de operă. Închide ochii și imaginați-vă scena din „Rugăciunea Toscăi”, cea mai cunoscută arie din toate timpurile: „Vissi d’arte, vissi d’amore,/ non feci mai male ad anima viva!…” – „Am trăit pentru artă, pentru iubire/ Nu am rănit vreodată un suflet viu!”


