Ca în orice înțelegere comercială, există mai multe părți interesate. În contextul acordului dintre Uniunea Europeană și statele din America Latină, interesele agricultorilor europeni nu coincid cu cele ale industriei auto.
Uniunea Europeană a eșuat vineri în efortul de a forma o majoritate suficientă pentru aprobarea înțelegerii comerciale cu blocul latino-american, precum și pentru ca președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, să poată să se deplaseze sâmbătă în Brazilia pentru semnarea documentului împreună cu omologii săi din Mercosur.
Refuzul deja cunoscut al Franței a fost completat, în această săptămână, de cel al Italiei, care a solicitat mai mult timp pentru a-și convinge agricultorii. Decizia de a refuza, în combinație cu alte țări mai mici, a condus la formarea unei minorități ce a făcut imposibil votul planificat pentru vineri.
Amânarea negocierilor va dura câteva săptămâni, până la o dată neconfirmată, posibil în ianuarie. Numeroși lideri europeni au minimizat influența faptului că trebuie să aștepte după vacanța de Crăciun, după peste 26 de ani de negocieri cu Argentina, Brazilia, Paraguay și Uruguay, care au început în perioada în care UE era formată din doar 15 state.
Miniștrii de Externe ai statelor Mercosur se vor reuni vineri în orașul brazilian Foz de Iguazu pentru a analiza decizia blocului european, după ce doi miniștri, din Brazilia și Paraguay, țări ce dețin președinția actuală și viitoare a grupului, au avertizat că ar putea suspenda continuarea negocierilor cu UE dacă acordul nu va fi semnat sâmbătă.
„Sperăm ca partenerii noștri din America Latină să manifeste răbdare”, a afirmat președintele Comisiei pentru Comerț Internațional a Parlamentului European, social-democratul german Bernd Lange, care a calificat această întârziere drept „o oportunitate ratată” ce „aduc multă incertitudine”.
Directorul Asaja de la Bruxelles, Jose Maria Castilla, a declarat pentru EFE că amânarea acordului Mercosur „este o măsură corectă”.
„Salutăm această întârziere, inițiată de țări precum Franța, Italia, Polonia și Ungaria. Mai există multe de făcut”, a spus Castilla, semnalând că clauzele de salvgardare stabilite pentru agricultură în cadrul acordului „sunt pe drumul cel bun, dar momentan sunt insuficiente”.
„Experiența ne-a demonstrat că sunt foarte dificil de aplicat”, a adăugat reprezentantul Asaja.
Biroul european al Greenpeace a solicitat liderilor europeni să respingă „un acord nociv”, dăunător mediului înconjurător și plin de „contradicții”, în favoarea unei relații „sustenabile și echilibrate” cu statele din Mercosur.
„După 25 de ani de negocieri clandestine, numeroase grupuri ale societății civile globale au ridicat vocea în mod repetat, opunându-se și încercând să informeze publicul despre impactul nefavorabil al unui acord între UE și Mercosur, în special pentru Amazon”, au transmis reprezentanții organizației.
De cealaltă parte, patronatul european BusinessEurope a cerut instituțiilor europene să stabilească deja o dată pentru semnare, argumentând că „credibilitatea UE este în joc”.
„UE amână din nou un acord crucial pentru interesele sale economice și geopolitice”, a declarat directorul general al organizației, Markus J. Beyrer.
În același timp, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) exprimă „regrete” față de decizia de astăzi a Consiliului European de a suspenda votul privind ratificarea Acordului UE-Mercosur.
„Producătorii europeni de echipamente originale din industria auto consideră că acordurile comerciale precum cel cu Mercosur sunt fundamentale în competiția pentru competitivitate și reziliență. Acest acord ar actualiza semnificativ exporturile de vehicule către America Latină, prin eliminarea tarifelor de până la 35%, precum și a barierelor tehnologice din calea comerțului. În plus, ar permite industriei auto să-și diversifice lanțurile de aprovizionare pentru materiile prime esențiale”, precizează oficialii ACEA.
Ei solicită ca Consiliul European să avanseze rapid spre ratificare. „Acorduri precum cel cu Mercosur nu sunt doar oportunități comerciale, ci și o necesitate strategică pentru sectorul auto european”, încheie mesajul ACEA.


