Guvernul propune optimizarea funcționarilor publici locali
Premierul Ilie Bolojan a anunțat, într-un comunicat de presă, o serie de măsuri pentru optimizarea administrației publice locale. Printre acestea se numără împărțirea funcționarilor între mai multe primării și reducerea personalului din cabinetele aleșilor locali.
„Funcționarii pot fi repartizați între mai multe unități administrativ-teritoriale. În sectorul privat, contabili sau specialiști IT pot lucra pentru mai multe companii. Acest model ar trebui aplicat și în administrația publică locală, mai ales în cazul localităților mici”, a declarat Bolojan, evidențiind importanța colaborării.
Un alt punct cheie al reformării vizează localitățile cu dificultăți financiare în acoperirea cheltuielilor de personal.
„Actual, fiecare consiliu local decide în mod independent numărul de angajați și salariile. În multe cazuri, salariile sunt apropiate de cele ale viceprimarilor, deși primăriile nu își permit acest lucru. ” ,a subliniat Bolojan.
Pentru a corecta această situație, se va implementa o grilă salarială națională pentru localitățile care nu pot acoperi cheltuielile de personal din resursele proprii.
„Această grilă va limita salariile, dar va permite ajustări în funcție de situația financiară locală. Acest standard este justificat, având în vedere că Guvernul acordă finanțări substanțiale acestor localități”, a explicat premierul.
Reducerea personalului Poliției Locale, o altă propunere
Premierul susține că e necesară o restructurare a Poliției Locale, prin reducerea numărului de agenți.
„Norma actuală de un polițist local la 1.000 de locuitori va fi revizuită. Vom stabili noul număr după consultări cu primăriile județene, care au cea mai mare densitate de polițiști locali în țară.”, a declarat Bolojan.
Acesta a menționat diferențe semnificative în numărul de agenți de poliție locali între diverse orașe. Unele localități au o supra-reprezentare, în timp ce altele funcționează eficient cu o normă mai mică.
Pentru a evita suprapunerile între Poliția Națională și cea Locală, se vor organiza dispecerate comune.
Pachetul de măsuri privind reforma administrației locale
„Schimbarea țării nu se limitează la București, ci cuprinde toate localitățile. Măsurile urmăresc trei obiective principale: eficientizarea administrației publice locale, consolidarea capacității administrative și implementarea politicilor publice eficiente, inclusiv descentralizare, simplificare și digitalizare, pentru o administrare cât mai apropiată de cetățeni și mai eficientă.” a declarat prim-ministrul.
Stabilirea unui plafon pentru numărul de angajați locali
O măsură esențială vizează plafonarea numărului de angajați în funcție de mărimea localității. Numărul maxim va fi stabilit la nivel național, în funcție de populație, și pentru consiliile județene, prin parametrii specifici.
„Scopul este să se elimine inegalitățile existente între primării. În actuala structură exista inegalități intre primării asemanatoare ca populatie, cu grad extrem de diferit de personal angajat. Această nouă măsură va asigura alocarea eficienta a resurselor, permițând primăriilor cu un personal optim să fie mai flexibile în organizarea proprie.”. a precizat prim-ministrul.

