Revolut blochează conturile rușilor și belarușilor în urma sancțiunilor UE

Ionescu Stefan
6 Citit minim
Revolut a început să blocheze conturile rușilor și belarușilor. Banca online se conformează ultimului pachet de sancțiuni al UE

Revolut, instituție bancară digitală populară printre expați din Uniunea Europeană, a început să blocheze conturile cetățenilor ruși și belaruși. Potrivit companiei, această măsură are ca scop conformarea cu cel mai recent pachet de sancțiuni al UE împotriva Rusiei, adoptat pe 23 octombrie, conformMeduza.

Această acțiune neașteptată a determinat clienții să se confrunte cu dificultăți în accesarea fondurilor. Cei care au încercat să prezinte dovezi de rezidență în UE s-au lovit de probleme tehnice, rămânând fără acces la bani pe perioade lungi, informează Libertatea.

Comunicatul Revolut

În noaptea de 31 octombrie, banca digitală Revolut a început să transmită e-mailuri către utilizatorii ruși, solicitând probe ale rezidenței valabile în UE. După câteva minute, mulți dintre clienți au primit un alt mesaj, anunțând că conturile lor au fost blocate.

Al doilea mesaj indica, de asemenea, că acordurile lor bancare cu Revolut vor fi reziliate până la 31 decembrie 2025. Restricțiile vizează clienții care au deschis conturile utilizând permise de ședere în UE sau vize de ședere pe termen lung.

Datorită suspendării, aceștia nu mai pot folosi cardurile, depune fonduri, retrage numerar de la automate sau transfera bani în alte conturi Revolut. Nu există informații exacte despre numărul persoanelor afectate. Mediazona a menționat cel puțin cinci cazuri confirmate. Mai mulți utilizatori ai Revolut au declarat, pentru Meduza, BBC News Russian și publicația Volna, că au primit notificări similare. Conform Zerkalo, și cetățenii belaruși se confruntă cu aceeași problemă.

O problemă „tehnică”

Utilizatorii care au discutat cu Volna au afirmat că, începând cu 1 noiembrie, chiar și cei cu permise de ședere valabile în UE nu au mai putut încărca documente pentru a recupera accesul la conturile lor. Serviciul de asistență clienți Revolut nu a oferit un răspuns prompt în acel moment.

Ulterior, compania a recunoscut existența unei probleme tehnice temporare, care a împiedicat utilizatorii să transmită documente prin sistemul propriu. Revolut a explicat această măsură drept o inițiativă de respectare a sancțiunilor internaționale impuse Rusiei din cauza invadării Ucrainei.

Într-un comunicat oficial pentru BBC News Russian, reprezentanții companiei au afirmat: „Fiind o instituție financiară reglementată la nivel global, Revolut trebuie să respecte legislația și reglementările privind sancțiunile impuse de Națiunile Unite, Uniunea Europeană, Regatul Unit, Statele Unite, precum și alte legi și reglementări aplicabile în jurisdicțiile în care activează”.

În notificările adresate clienților, Revolut a făcut referire la cel de-al 19-lea pachet de sancțiuni al UE împotriva Rusiei, aprobat la sfârșitul lunii octombrie, evidențiind că acesta interzice companiei să ofere „servicii de plată sau servicii de monedă electronică” cetățenilor ruși și belaruși fără rezidență sau cetățenie în țările UE, SEE sau Elveția.

Planul Uniunii Europene de a impune sancțiuni împotriva Rusiei, care ar putea afecta băncile din țări terțe, platformele cripto și monedele digitale, a fost anunțat încă din septembrie. Totuși, conform Deutsche Welle, nu există rapoarte despre restricții similare pentru clienții bancilor fizice din UE, ceea ce sugerează că acțiunile Revolut pot reflecta propria interpretare a sancțiunilor.

Limitări asupra portofelelor digitale

Revolut, bancă multinațională cu sediul central în Londra, opera doar digital și nu are sucursale fizice. Cu toate acestea, jurnaliștii de la The Bell au descoperit că cel de-al 19-lea pachet de sancțiuni ale UE extinde interdicția asupra serviciilor legate de criptomonede pentru ruși, incluzând două noi categorii: servicii de plată și servicii de monedă electronică.

Aceasta sugerează, după cum a concluzionat publicația, că măsura Revolut nu a fost întâmplătoare – alte platforme europene de plăți ar putea urma exemplul în curând. Portofelele digitale au fost blocate. Unii utilizatori de criptomonede se confruntă deja cu restricții similare. Andrei Avramenko, administrator al canalului Telegram OhMySwift, a menționat că platforma de schimb de criptomonede Bybit a întrerupt deschiderea portofelelor pentru cetățenii ruși, citând experiențele unuia dintre urmăritori.

Potrivit companiei, această limitare se aplică exclusiv platformei Bybit EU, destinată rezidenților Spațiului Economic European.

Restricții pentru Revolut

Serviciile companiei apar ca fiind indisponibile pentru cetățenii din Afganistan, Belarus, Iran, Coreea de Nord, Rusia și Statele Unite. În același timp, canalul Telegram Nu che, narod, pognali! a comunicat că platforma internațională Bybit nu a impus restricții similare rușilor.

Site-ul oficial indică faptul că serviciile nu sunt accesibile în teritoriile Ucrainei ocupate de Rusia. La începutul lunii noiembrie, Novaia Gazeta Europe a menționat că unii utilizatori Revolut au reușit să își recupereze accesul la conturile lor.

În alte cazuri, Revolut a restabilit funcționalitatea pentru clienții care au prezentat documentația necesară pentru obținerea permiselor de ședere.

Notă: Avertisment privind riscul de fraudă cu numărul de telefon furnizat de Revolut, ce poate duce la pierderea banilor din cont.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *