Frauda prin manipularea kilometrajului și ascunderea daunelor continuă să reprezinte o problemă majoră pe piața automobilelor second-hand din România. Țara noastră se menține pe poziția 22 din 25 în indicele de transparență al pieței auto europene, aceeași poziție fiind păstrată și în 2024. Doar Lituania, Letonia și Ucraina înregistrează performanțe mai slabe în acest clasament.
În 2025, România păstrează poziția 22 în clasament, conform unui studiu realizat de compania de date auto carVertical, analizând nivelul de transparență al pieței auto europene pentru a identifica țările cu cele mai mari riscuri în procesul de achiziție al mașinilor second-hand, conform publicației Libertatea.
Studiul carVertical indică faptul că 7,5% dintre vehiculele verificate în România în 2025 aveau kilometrajul redus în mod fraudulos, o creștere față de 6,9% în 2024. În medie, kilometrajul a fost diminuat cu 95.100 km. „Șoferii au adesea așteptări precise referitoare la kilometraj atunci când achiziționează o mașină second-hand. Unii doresc un model cu sub 100.000 km parcurși, în timp ce alții consideră limita de 200.000 km.
Mașinile cu un kilometraj ridicat sunt mai dificil de vândut, astfel că vânzătorii fără scrupule reduc kilometrajul pentru a crește atractivitatea vehiculului și a-și maximiza profitul”, explică Matas Buzelis, expert auto în cadrul companiei carVertical.
De asemenea, 58,2% dintre vehiculele verificate în România aveau înregistrări de daune, în creștere față de 57,8% în 2024. Valoarea medie estimată a daunelor a fost de 3.300 de euro. Aceste date evidențiază persistenta problemelor legate de transparența pieței auto second-hand din România.
Importurile și vârsta medie a autovehiculelor în România Un alt factor ce influențează riscurile din piața auto locală este procentul ridicat de vehicule importate. Aproximativ 60,7% dintre vehiculele verificate au fost aduse din străinătate, ceea ce le face mai vulnerabile la manipularea kilometrajului sau la complicități de ascundere a daunelor.
Totodată, vârsta medie a autovehiculelor verificate a crescut la 10,2 ani, față de 9,8 ani în 2024, indicând un interes tot mai mare pentru vehicule mai mult timp circulante în patrimoniul românilor.
Cele mai sigure piețe auto
Cele mai transparente piețe auto din Europa În topul piețelor auto ce se remarcă prin levelul de transparență se află Regatul Unit. Doar 2,3% dintre vehiculele verificate în această țară aveau kilometrajul modificat, iar 17% prezentau înregistrări de daune. Caracteristica distinctivă a pieței britanice, unde vehiculele au volan pe partea dreaptă, reduce dependența de importuri, doar 2,3% dintre autovehicule fiind provenite din alte țări.
Pe lângă Regatul Unit, Italia, Germania, Elveția și Franța se plasează în primii cinci în clasamentul piețelor auto transparente. Suedia, care în 2024 ocupa poziția a V-a, a coborât până pe locul 10, ca urmare a creșterii importurilor și a numărului mai mare de vehicule avariate sau cu kilometraj manipulat. Croația a avansat semnificativ, urcând de pe locul 15 pe 11, în timp ce Portugalia a coborât de pe poziția 11 pe 16.
„Cele mai transparente piețe se află în Europa de Vest și în Scandinavia. Aceasta se datorează unui nivel de dependență mai mic de importuri, unui standard de trai mai ridicat și unui acces eficient la date despre automobile. Cu cât o țară importă mai multe vehicule și se confruntă cu dificultăți economice, cu atât riscurile de fraudă, precum manipularea odometrului și ascunderea daunelor, sunt mai mari. Țările scandinave ocupă poziții de lider și în furnizarea de informații detaliate cumpărătorilor de autovehicule”, adaugă Matas Buzelis.
Estul Europei, zona problematică pentru cumpărători
Piețele auto din Europa de Est rămân cele mai riscante pentru cei interesați de autovehicule second-hand. Ucraina, Letonia, Lituania, România și Estonia se află pe ultimele locuri în clasament. Aceste teritorii au în comun un procent ridicat de vehicule importate, o flotă auto mai veche și o prevalență semnificativă a manipulării kilometrajului și a daunelelor ascunse.
„Numeroase vehicule importate în Europa de Est au fost deja folosite intens. Pentru a obține un profit rapid, vânzătorii recurg frecvent la reducerea kilometrajului, acoperirea daunelor sau ascunderea istoricului vehiculului.
Astfel, aceste autovehicule sunt mai predispuse la defecțiuni frecvente, iar cumpărătorii pot fi nevoiți să cheltuiască mult mai mult decât au planificat inițial, în loc să economisească. Circulația transfrontalieră a maşinilor second-hand este dificil de monitorizat, iar acest fapt favorizează manipulări ilegale”, menționează Buzelis.
Ucraina, țara cu cele mai avansate practici frauduloase
În Ucraina, 9,5% din vehiculele verificate aveau kilometrajul redus, în Letonia procentul era de 10,8%, în Lituania 7%, în România 7,5%, iar în Estonia 5,9%. De asemenea, procentul de autovehicule importate variază între 61% în România și 78% în Ucraina.
Studiul realizat de carVertical, desfășurat între septembrie 2024 și august 2025, a folosit șase indicatori principali pentru determinarea indiceului de transparență: procentul vehiculelor cu kilometraj manipulat, valoarea medie a modificărilor odometrului, procentul vehiculelor avariate, valoarea medie a daunelor, ponderea importurilor și vârsta medie a autovehiculelor verificate. Fiecare factor a fost ponderat diferit, în funcție de impactul asupra transparentelor pieței auto.
carVertical, activ în 35 de țări, colectează date din peste 900 de baze de informații internaționale, inclusiv registre naționale și platforme de vânzări auto. Analiza anuală a milioane de rapoarte de istoric auto permite identificarea tendințelor și furnizarea de informații relevante despre piața autovehiculelor second-hand.
Analiza indicată relevă clasamentul mașinilor second-hand care se defectează cel mai frecvent, cu trei mărci în topul celor care au cele mai multe reclamații în primele 5.000 km.

