Rusia se confruntă cu o întârziere semnificativă în înlocuirea bombardierelor strategice, vizate de dronele ucrainene anul trecut. Această situație pune o presiune suplimentară asupra unui program de modernizare deja întârziat, susțin experți occidentali.
Statele Unite au estimat că până la 20 de aeronave au fost avariate, dintre care aproximativ 10 au fost distruse. Această evaluare este parțial un răspuns la declarațiile președintelui ucrainean Volodimir Zelenski, se arată din declarațiile a doi oficiali americani.
Impactul atacurilor asupra aviației ruse
Guvernul rus a negat distrugerea vreunui avion și susține că avariile pot fi reparate, însă comentariile unor bloggeri militari ruși sugerează pierderi importante sau avarieri grave la aproximativ 12 aeronave, acuzând totodată incompetență din partea armatei.
Atacurile, pregătite timp de peste 18 luni de serviciile ucrainene de informații, au utilizat drone. Aeronavele au fost atacate surprinzând bazele aeriene, în mod ascuns și rapid. Aceste acțiuni constituie un important șoc simbolic pentru Rusia, care a subliniat de multe ori puterea sa nucleară de-a lungul invaziei.
Cu toate acestea, experții consideră că aceste atacuri nu au afectat semnificativ capacitatea nucleară a Rusiei, cea care se bazează în mare parte pe rachete sol-aer și submarine.
Bombardierele Tupolev Tu-95MS și Tu-22M3, însă, au fost esențiale în război în lansarea rachetelor convenționale asupra obiectivelor ucrainene (orașe, fabrici, baze, infrastructură). A explicat Justin Bronk, un expert în aviație de la RUSI din Londra.
Aceeași flotă a fost utilizată și pentru misiuni de patrulare în Oceanul Arctic, Atlanticul de Nord și Pacificul de Nord, demonstrând forța Rusă.
La începutul invaziei, Rusia avea în jur de 50-60 Tu-95 și aproximativ 60 Tu-22, alături de 20 Tu-160M cu capacitate nucleară. Se estimează că Rusia a pierdut peste 10% din avioanele Tu-95 și Tu-22 , în urma atacurilor reciente și a pierderilor din precedentele luni de război.
Aceste pierderi vor afecta substanțial capabilitățile Rusiei, care opera deja la maximă eficiență, conform aprecierilor expertului.
Perspectivele pentru producerea de noi avioane de luptă
Înlocuirea acestor avioane este dificilă, întrucât modelele sunt din epoca sovietică și au încetat de mult producerea. Îmbunătățirile aduse modelelor existente sunt limitate. Experții prevăd o producție extrem de redusă, sau chiar imposibilitatea de a crea înlocuitori. Sancțiunile aplicate Rusiei au restricționat accesul la necesare componente pentru avionică, deși Rusia a găsit, într-o măsură, surse alternative.
Rusia a modernizat bombardierele Tu-160M, iar anul trecut, Putin a zburat cu unul asemenea avion, declarându-l pregătit pentru utilizare. Cu toate acestea, producția acestor noi aeronave este lentă, limitându-se la câteva unități pe an. Progresele în dezvoltarea noii generații de bombardiere, PAK DA, sunt considerate lente.
Un raport al Federației Oamenilor de Știință Americani a arătat că Rusia a contractat în 2013 proiectarea PAK DA, însă zborurile de test urmează să aibă loc în următorul an, iar producția ar începe în 2027.
Chiar dacă Rusia pare motivată să accelereze dezvoltarea PAK DA, experții sunt precauți, având în vedere întârzierile întâmpinate la alte proiecte importante, inclusiv la racheta balistică intercontinentală Sarmat.
Justin Bronk rămâne sceptic cu privire la capacitatea Rusiei de a accelera dezvoltarea modelelor PAK DA, în următorii 5 ani, atribuind eșecul dificultăților bugetare, materialelor și capacității tehnologice afectată direct de sancțiuni.