Noile rute internaționale
Noul comisar european pentru transport durabil și turism, Apostolos Tzitzikostas, a declarat că conectarea orașelor europene prin trenuri rapide este o prioritate majoră. El și-a asumat angajamentul de a prezenta un proiect de regulament pentru un sistem unic de rezervare și emitere de bilete feroviare europene până la sfârșitul primului său an în funcție.
Conform Asociației Europene a Companiilor Feroviare și Infrastructurii, traficul transfrontalier de călători cu trenul în Europa a crescut cu 7% în 2024 faţă de 2023. Traficul feroviar intern a crescut cu aproximativ 3%.
Managerul de politici feroviare la Transport and Environment, Victor Thévenet, a descris un sistem unic de rezervare ca un subiect crucial în agenda anului 2025.
„Un singur bilet va permite cumpărarea călătoriilor între operatori feroviari diferiți, asigurându-vă drepturile de călător dacă apar probleme pe parcurs”, a afirmat Thévenet, conform unor surse științifice.
Călătorii se pot bucura de noi servicii
În decembrie a fost pusă în funcțiune o legătură directă zilnică între Paris și Berlin, cu o durată de aproximativ opt ore. Biletele pe această rută, care include opriri în Strasbourg, Karlsruhe și Frankfurt, încep de la 60 de euro.
Parisul va beneficia curând de noi servicii feroviare, mai ales prin extinderea prezenței operatorului italian Trenitalia pe piața franceză.
Trenitalia și compania franceză SNCF vor redeschide curse concurente între Paris și Milano în această primăvară.
Compania spaniolă Renfe va iniția curând o rută de mare viteză între Barcelona și Toulouse.
Concurență pe Canalul Mânecii
Concurența crește pe o rută crucială europeană: linia feroviară care traversează Canalul Mânecii.
Călătorii dintre Londra și continent vor avea, probabil, opțiunea de a alege un operator diferit de Eurostar, deși nu înainte de 2029.
Eurostar, cu monopol pe această rută din 1994, a transportat 19,5 milioane de pasageri în 2024, o creștere de peste 5% față de anul precedent.
Virgin Trains, parte a Virgin Group, și Evolyn, un nou operator condus de familie spaniolă, sunt cei doi principali rivali.
Directorul Virgin Trains, Phil Whittingham, a afirmat că compania are în vedere semnarea unui acord pentru achiziționarea a 12 trenuri rapide în prima jumătate a anului.
Un fost președinte al Autorității Feroviare din Marea Britanie a menționat că această concurență pare diferită, sugerând o creștere a oportunităților de călătorie și probabil prețuri mai accesibile pentru clienți.
Perspective pentru transportul feroviar internațional
Extinderea și modernizarea rețelei feroviare europene vor oferi mai multe opțiuni de călătorie și, probabil, prețuri mai competitive.
Inițiativele Comisiei Europene pentru un sistem de rezervare unificat vor contribui la eficientizarea și accesibilizarea călătoriilor cu trenul.
Rute noi de mare viteză și reluarea trenurilor de noapte oferă un viitor promițător pentru transportul feroviar european.
Aceste progrese nu doar oferă alternative mai durabile zborurilor pe distanțe mici, dar consolidează și legăturile dintre statele europene.
Pe măsură ce concurența se intensifică pe rutele importante, cum ar fi cea trans-Canal, călătorii pot anticipa servicii îmbunătățite și prețuri mai ieftine. Totuși, rămâne de văzut cum operatorii vor gestiona provocările legate de infrastructură și reglementări.
În concluzie, extinderea și modernizarea rețelei feroviare europene reprezintă un pas către un sistem de transport mai sustenabil și integrat în întreaga Europă.