O criză extinsă a pieței imobiliare din China a redus semnificativ apetitul consumatorilor pentru achiziții consistente. În același timp, persoanele cu venituri mari devin tot mai reticente în a-și afișa public averea, afirmă Paul Gong, directorul departamentului de cercetare pentru piața auto din China la UBS. Mulți cumpărători de autoturisme au fost influențați de o subvenție de 20.000 de yuani (2.830 de dolari) oferită de stat pentru achiziția de vehicule electrice și hibride plug-in. Publicul preferă în prezent achiziționarea de mașini mai accesibile, pentru care subvenția are o importanță mai mare, și aceste modele sunt în mare parte fabricate în China, explică Gong.
„Încetinirea creșterii economice reprezintă un factor principal în scăderea cererii pentru mașini de lux”, susține Claire Yuan, analist la S&P Global Ratings, referindu-se la segmentul care include mărci precum Mercedes-Benz și BMW.
Cota de piață a autoturismelor premium în China, vândute în general la peste 300.000 de yuani (42.400 de dolari), s-a dublat între 2017 și 2023, atingând aproximativ 15% din totalul vânzărilor, conform estimărilor S&P. În prezent, această tendință se inversează, iar ponderea vânzărilor de mașini de lux a scăzut la 14% în 2024 și la 13% în primele nouă luni ale anului 2025, potrivit S&P.
În timp ce vânzările de autoturisme premium au încetinit, producătorii chinezi, inclusiv BYD, au devenit mai competitivi decât multe mărci occidentale în domeniul inovației tehnologice, lansând frecvent modele electrice și hibride la prețuri mai mici, inclusiv în segmentul premium, evidențiază specialiștii.
„Autovehiculele produsele lor (ale producătorilor auto chinezi) sunt mai accesibile și mai competitive chiar în zona de lux. Astfel, mărci străine pierd teren treptat”, afirmă Claire Yuan.
Cota mărcilor chineze în vânzările de autoturisme a crescut la aproape 70% în primele 11 luni, conform Asociației Producătorilor de Vehicule din China. Aceasta a raportat joi că brandurile germane dețineau o cotă de 12%, cele japoneze aproximativ 10%, iar cele americane aproape 6%.
BYD a depășit deja Volkswagen în poziția de cel mai mare vânzător de autovehicule din China în ultimii ani. Potrivit Asociației producătorilor chinezi, BYD ocupă poziția de lider în vânzările de vehicule cu energie nouă, care includ electricele și hibridele, în acest an. Compania a redus prețurile modelelor sale electrice și hibride plug-in cu până la 34%, exercitând presiune asupra competitorilor precum Geely și Leapmotor.
Pe de altă parte, vânzările Mercedes-Benz în China au scăzut cu 27% în trimestrul al treilea, conform ultimului raport al producătorului german. Numărul de BMW și Mini vândute în China a înregistrat o scădere de 11,2% în primele nouă luni ale anului 2025, comparativ cu perioada similară din anul anterior. De asemenea, Porsche și Aston Martin au raportat o presiune cauzată de cerere redusă în China.
Producătorul italian de mașini de lux Ferrari a consemnat o diminuare de 13% a livrărilor în China continentală, Hong Kong și Taiwan între ianuarie și septembrie, fiind singura regiune în care vânzările au avut o scădere în această perioadă.
Reducerea interesului pentru autovehiculele de lux afectează considerabil dealerii auto.
Li Yi, reprezentant de vânzări pentru mașini second-hand la un showroom Porsche din Beijing, a declarat că un Panamera 2.9T din 2024, cu circa 20.000 de km, avea un preț de 950.000 de yuani (134.300 de dolari). Proprietarul anterior l-a achiziționat pentru aproximativ 1,4 milioane de yuani (198.454 de dolari).
„Aceasta se datorează în principal situației economice fragile. Nu este un fenomen specific pentru Porsche, ci afectează și BMW, Bentley, Rolls-Royce”, a explicat Li Yi.
La o piață de mașini second-hand din Beijing, alți patru dealeri auto au descris o situație similar de dificilă, prețurile mașinilor premium fiind semnificativ mai mici în ultimul an.
„Cine are cu adevărat bani în această perioadă? Oamenii au buzunare mai goale decât fețele”, a spus o vânzătoare de mașini second-hand autointitulată Hao. Prețurile au scăzut de doi ani, iar reducerile sunt tot mai consistente, a adăugat ea, evitând să-și dezvăluie identitatea completă din cauza restricțiilor legale.


