Franța se pregătește să dezvolte independent un avion de vânătoare, semnalând un potențial eşec al celui mai important proiect european de cooperare în domeniul apărării, în contextul blocajelor în discuțiile cu Germania și Spania privind programul european SCAF.
„Dacă nu ajungem la un acord privind o reorganizare a programului, Franța va putea construi singură un avion de vânătoare, ceea ce nu exclude participarea altor țări”, a declarat un oficial francez anonim, într-un moment delicat pentru guvernul francez.
„Franța deține toată expertiza, resursele industriale și rețeaua europeană necesare pentru a dezvolta, produce și întreține un astfel de avion”, a adăugat acesta.
Această decizie răspunde, conform sursei citate, „nevoii urgente” de a respecta planul inițial și de a asigura misiunile nucleare ale Franței, în prezent operate de avioanele Rafale.
Această poziție este susținută şi de producătorul aeronavei, Dassault Aviation, liderul industrial al proiectului din partea Franței.
„Știm cum să realizăm un astfel de avion de la A la Z”, a afirmat Eric Trappier, preşedintele şi CEO-ul Dassault Aviation, declarând că nu a găsit încă o soluţie comună cu Airbus, compania care reprezintă interesele Germaniei şi Spaniei.
Germania şi Spania sunt deosebit de nemulţumite de cerinţele Dassault, care solicită o mai mare autonomie în rolul său de coordonator industrial, rol preluat din partea celor trei state.
Compania franceză solicită, în special, dreptul de a-şi alege proprii subcontractori, chiar dacă acest lucru implică modificări în repartizarea sarcinilor iniţial prevăzute pentru producătorii fiecărei ţări.
Programul SCAF, marcat de tensiuni între Franța, Germania și Spania
Lansat în 2017 de Angela Merkel și Emmanuel Macron ca un exemplu de cooperare în domeniul apărării, programul SCAF urmărește înlocuirea avioanelor Rafale și Eurofighter Typhoon cu un nou model până în 2040.
Însă, acest program, estimat la aproape 100 de miliarde de euro, este marcat de tensiuni între producătorii industriali din cele trei state. Tensiunile se acutizează pe măsură ce programul intră într-o nouă etapă în 2026, cu construirea unui prototip ce urmează să zboare până în 2029, având un cost de aproape cinci miliarde de euro.
În timpul unei vizite recentă la Madrid, cancelarul german Friedrich Merz a declarat că Germania şi Spania doresc să găsească o soluţie până la sfârşitul anului 2025.
O întâlnire între miniştrii apărării din cele trei ţări este programată pentru octombrie pentru a dezbate aceste chestiuni.
„Împărtășim aceeași opinie: situația actuală este nefavorabilă. Proiectul nu progresează”, au declarat cancelarul german și premierul spaniol.
Conform oficialului francez, „astăzi, nimeni nu a demonstrat că structura actuală a SCAF permite dezvoltarea aeronavei necesare pentru Franţa în timp util”.
Ca și Dassault, oficialul francez ia în considerare o participare mai mare a Franței la proiectul avioanelor de luptă, chiar dacă acest lucru înseamnă atribuirea altor componente ale programului Germaniei şi Spaniei – cum ar fi dronele sau sistemul informatic.”
„Programul SCAF nu se limitează doar la avioane. Există o muncă considerabilă pentru fiecare țară implicată”, a susținut oficialul francez, care a insistat că „trebuie găsite soluții pentru a respecta calendarul inițial”.
Eșecul programului SCAF va obliga Franța să finanțeze singură dezvoltarea unui avion de generație viitoare. Mulți specialiști se îndoiesc că Franța are resursele necesare, având în vedere situatia economică și nevoia de a-şi asigura dezvoltarea militară în faţa amenințării rusești.
CEO-ul Dassault Aviation susține că „producerea unui avion de luptă și, implicit, a unei arme, depinde de voința politică”.