Scufundarea Damen la Mangalia: Peisajul dezolant lăsat de olandezi

Darius Cojocaru
5 Citit minim
Când a început să se scufunde Damen. Peisajul dezolant lăsat în urmă de olandezi pe șantierul din Mangalia, într-un articol Follow The Money

Procesul penal intentat companiei olandeze Damen de către Parchetul olandez, pentru corupere, fals în acte, spălare de bani și încălcare a sancțiunilor internaționale, va începe la sfârșitul acestui an.

Compania Damen este suspectată că, pentru a obține contracte navale profitabile, inclusiv în România, a plătit sume importante unor intermediari.

O anchetă publicată pe platforma Follow The Money, semnată de Lukas Kotkamp și Daniel van Kessel, evidențiază că problemele Damen din România reprezintă doar o parte a dificultăților companiei, care a generat consecințe negative în țara noastră.

Damen, de la succes la declin

„Fiecare imperiu are momente de glorie și declin. Atunci când olandezii au achiziționat o parte din șantierul naval, în 2017, am sărbătorit. Însă perioada de prosperitate a durat doar un an. După aceea, totul s-a prăbușit”, a declarat președintele Sindicatului Liber Navalistul pentru publicația Follow The Money.

Dacă Damen pierde procesul, acest lucru va avea consecințe devastatoare pentru șantierul naval din Mangalia, controlat de Damen.

În 2017, Damen a preluat, de la compania sud-coreeană Daewoo, cu 22 de milioane de euro, 49% din acțiunile șantierului naval din Mangalia, grav îndatorat (820 de milioane de euro). Chiar dacă statul român era acționar majoritar (51% din acțiuni), Damen a preluat conducerea Consiliului de Administrație.

Șantierul naval, cu o suprafață de aproximativ un milion de metri pătrați, era capabil să construiască nave de război mari și genera 62% din producția navală a României.

După doar un an, situația s-a deteriorat rapid: Damen a pierdut un contract de 1,2 miliarde de euro pentru patru corvete ale Marinei Române, în favoarea unui competitor francez. Damen a contestat decizia, dar contestația a fost respinsă.

„În acel moment, planul Damen pentru șantierul naval a început să se destrame”, a declarat liderul sindical pentru jurnaliștii FTM. „În loc de o revitalizare, am văzut doar eforturi slabe de reabilitare.”

Pe macaraua principală, încă se pot vedea urmele logo-ului Daewoo ascuns sub sigla Damen. În jurul șantierului, nave abandonate de sud-coreeni se degradează încet sub soare.

„Toată infrastructura de aici a fost creată de Daewoo. Damen nu a investit niciun ban în șantier; o parte din echipamente sunt la fel de vechi ca regimul comunist”, a declarat liderul sindical.

Tăcere deplină

Șantierul din Mangalia are potențialul de a construi cel puțin zece nave anual, dar producția a scăzut constant după venirea Damen, până la încetarea completă a activităților. Acum, doar câțiva muncitori desfășoară reparații minore.

„Este o liniște deplină aici”, a spus Gobeajă.

În același timp, statul român, prin Compania Navală Șantierul Naval 2 Mai SA, acuză Damen că a deviat cel puțin 55 de milioane de euro din fondurile șantierului printr-o rețea de facturări între subsidiare Damen din Polonia, Olanda și Galați pentru servicii (administrare, IT, resurse umane, consultanță).

Conform documentelor depuse în instanță, Damen nu a putut justifica valoarea acestor servicii sau prețurile facturate.

Singura soluție pentru salvgardarea șantierului este acum găsirea unui nou investitor, dar datoriile uriașe îl descurajează pe potențialii investitori.

Un oficial guvernamental a declarat că „investitori se uită, se întâlnesc cu oameni, dar imediat ce văd documentele contabile, se retrag.”

Damen neagă retragerea

Pentru liderul sindical, această situație are consecințe directe. 400 de persoane și-au pierdut locurile de muncă, iar restul primesc 30% din salariul anterior.

Un purtător de cuvânt Damen a declarat că firma a investit „zeci de milioane de euro” și a negat abandonarea proiectului sau legătura dintre eșecul contractului de corvete și declinul șantierului.

În 2022, Damen a cerut retragerea din asocierea de la Mangalia, invocând lipsa controlului. Statul român a recâștigat controlul majoritar, iar șantierul a fost redenumit.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *