Vasul „Morning Midas”, surprins de avioanele de supraveghere ale Gărzii de Coastă americane la data de 3 iunie.
O navă de transport mărfuri, cuprinsă de flăcări în largul coastei Alaska, s-a scufundat în Oceanul Pacific, după trei săptămâni de ardere, antrenând cu ea mii de autovehicule electrice.
Vasul „Morning Midas” s-a scufundat la 667 de kilometri de țărm, afectat de incendiul devastator și de condițiile meteo nefavorabile, conform unui comunicat al companiei Zodiac Maritime, administratorul navei. Aceștia au declarat că niciunul dintre bunurile transportate nu a putut fi salvat înainte de scufundare.
Vasul, cu o lungime de aproximativ 183 de metri, transporta 70 de vehicule electrice, 681 de mașini hibride și peste 2.000 de autovehicule clasice, potrivit Gărzii de Coastă americane. La bord se aflau și peste 1.800 de tone de combustibil naval, generând riscul de poluare prin deversare.
Garda de Coastă a anunțat că până marțea următoare nu au fost observate urme de poluare. Două remorchere de salvare s-au poziționat în apropiere pentru a monitoriza eventuale scurgeri sau deșeuri, iar un alt vas este pe drum spre zonă pentru a proteja mediul marin, a precizat Zodiac Maritime.
Echipajul a fost salvat
Toți cei 22 de membri ai echipajului vasului „Morning Midas” au fost evacuați pe o ambarcațiune de salvare și preluați de un alt vas comercial, la scurt timp după izbucnirea incendiului, pe 3 iunie, când nava se afla la aproximativ 1.930 de kilometri de Anchorage.
Vasul se deplasa de la China către Mexic. Fumul a pornit de pe o punte unde erau depozitate mașinile electrice, forțând echipajul să trimită un semnal de urgență din moment ce incendiul a scăpat de sub control.
Vasul de stingere și salvare au ajuns la „Morning Midas” la o săptămână după declanșarea focului, care s-a stins înainte de scufundarea definitivă a vasului.
Liberia, sub al cărei pavilion a navigat nava, va iniția o anchetă asupra originii incendiului, în timp ce Zodiac Maritime va efectua o investigație separată. Majoritatea autovehiculelor pe vas erau produse în China și aveau ca destinație Mexicul.
Accidentul ridică îngrijorări despre transportul autovehiculelor electrice
Incidentul ridică semne de întrebare legate de riscurile inerente bateriilor cu litiu-ion, utilizate în mod frecvent în autovehiculele electrice.
Cu doar două săptămâni în urmă, compania de taxiuri electrice Waymo a fost nevoită să întrerupă serviciile de autovehicule autonome din centrul Los Angelesului, după ce protestatari anti-ICE (Agenția pentru Imigrare și Vamă din SUA) au incendiat cinci dintre vehicule.
Forțele de ordine au avertizat populația să evite zonele cu metal topit, având în vedere că bateriile pot elibera gaze toxice, precum fluorura de hidrogen, în urma incendiilor.
În 2022, un vas cargo de 60.000 de tone, numit „Felicity Ace”, care transporta mii de mașini de lux, s-a scufundat în Oceanul Atlantic după ce un incendiu la bord a ars mai multe zile.
Experții implicați în salvarea navei au remarcat că un număr mare de baterii cu litiu-ion ar fi contribuit probabil la extinderea incendiului și la arderea prelungită.

