Scumpirea alimentelor: Putin, statul și taxele, vinovații? Analiză

Nistor Florin
6 Citit minim
Adevărul despre scumpirea alimentelor. Vinovații sunt Putin și cheltuielile deșănțate ale statului, care au dus la creșteri de taxe | Analiză

Comercianții cu amănuntul resping acuzațiile, susținând că prețurile mai mari de la raft sunt cauzate de războiul din Ucraina și de taxele impuse de statul român. Specialiștii în finanțe consultați au avertizat, pe de altă parte, că politicile economice naționaliste au efecte negative.

Ce acuze sunt aduse de susținătorii lui Călin Georgescu?

Aderenții candidatului pro-Rusia, acuzat de finanțări ilegale, au preluat proteste din Croația și le-au extins la retailerii din România. Acuzațiile lor includ:

  • că importă majoritatea produselor;
  • că majoră prețurile nejustificat;
  • că transferă profiturile în străinătate;
  • că nu generează profituri semnificative în România.

Ministrul Agriculturii: „Protejăm producătorii români”

Ministrul agriculturii a declarat că 70% din produsele de la retailerii români provin din producția internă.

Oficialul susține că un boicot ar afecta fermierii români. În același timp, afirmă că dacă există practici comerciale neloiale, acestea vor fi investigate.

„În ceea ce privește politica, îi rog pe toți să protejeze fermierii și procesatorii români”, a declarat acesta.

Analizele europene arată că prețurile în România sunt mai mici cu 25% comparativ cu regiunile occidentale.

Conform Eurostat, prețurile la alimente, băuturi și tutun reprezintă 75% din media europeană, fiind cele mai mici din Uniunea Europeană. Aceste date sunt din 2023.

Retailerii atribuie scumpirile energiei și materiilor prime

Retailerii susțin că prețurile nu sunt majorate de ei, ci rezultă din măsurile guvernamentale, creșterea prețurilor la energie și materii prime, consecințe ale conflictului din Ucraina.

Directorul executiv al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România a comparat situația din România cu cea din Croația, unde au fost declanșate proteste similare.

George Bădescu, directorul executiv al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România. Foto: Marius Bărăgan

Cine este responsabil de creșterea prețurilor?

Directorul executiv atribuie creșterea prețurilor procesatorilor.

„Problema se regăsește în multe țări europene: conflictul comercial este între producători, retaileri și procesatori. Creșterea costurilor cu energia și materiile prime, urmare a războiului din Ucraina, dar și taxele, sunt responsabile. În România, avem taxă pe cifra de afaceri, taxe pe infrastructură, plus trei majorări ale salariului minim. Retailerii nu sunt singurii responsabili, însă aceste elemente trebuie luate în considerare.”

Carnea de porc: Probleme cauzate de pesta

Experții notează că importurile de carne de porc se datorează problemei de pestă porcină din țară.

„Echilibrarea balanței de plăți se realizează prin creșterea exporturilor, nu prin limitarea importurilor. Să reducem consumul de carne de porc?”

Totodată, se menționează o concurență acerbă între marile lanțuri comerciale.

„Scopul unui antreprenor din România nu este să dezvolte afacerea în Franța. De fapt, toți se concentrează pe piața locală. Clienții aleg magazinul care oferă cele mai bune prețuri și care satisface nevoile lor.”,

Capital străin, fabrici locale

Un alt aspect important este definirea „produsului românesc”.

„În industria lactatelor, compania Friesland intenționează să se retragă din România. Capitalul este străin, dar fabricile sunt localizate în România. Nu sunt considerate produse românești?”,

Această situație este valabilă și pentru alte produse, inclusiv băuturi, alimente și produse non-alimentare (mașini, detergenți).

Casa Unirea – un proiect nereușit

Experții au menționat Casa Unirea, un proiect guvernamental care vizează sprijinirea producătorilor autohtoni. Retailerul a criticat proiectul, denumindu-l nereușit.

Casa Unirea a fost inițiată în 2018, însă se confruntă cu dificultăți și nu a avut impactul așteptat, potrivit declarațiilor de presă.

Retailer: Marje de profit modeste

Marja de profit a retailerilor este de 3-4% din vânzări; peste acest prag este considerat excesiv.

Experții critică acuzatiile la adresa multinaționalelor din acest sector.

Este un aspect important să nu sabotăm singuri dezvoltarea economică.

Profesor de economie: Supermarketurile, afaceri românești

Un profesor de economie subliniază că supermarketurile funcționează ca afaceri românești, în ciuda capitalului străin.

Sunt înregistrate în România, plătesc taxe și pot fi verificate de către autorități.

Statul, un factor important în scumpiri

Profesorul de economie acuză statul de contribuția la scumpiri, atribuind acest lucru taxelor și politicii energetice.

Criticile la adresa guvernului se referă și la datoria publică și la cantitatea uriașă de bani injectați pe piață.

Samsari și evaziune fiscală în piețe

Se evidențiază diferențele între supermarketuri (care plătesc taxe) și piețe (unde prevalează samsarii, implicați în evaziune și importuri cu controale slabe).

Există o calitate superioară a produselor oferite de supermarketuri, evidențiată prin prețuri comparabile cu cele din piețe.

Lanțurile comerciale românești, marje de profit similare

Lanțurile comerciale cu capital autohton au marje de profit similare (3-5%) celor internaționale.

Naționalismul economic, un pericol

Profesorul de economie avertizează împotriva naționalismului economic ca o strategie dăunătoare, care poate afecta investițiile și economia națională.

Se exemplifica conflictul comercial la nivel global și impactul asupra anumitor sectoare economice.

Consiliul Concurenței: Scăderi ale prețurilor

Conform Consiliului Concurenței, majoritatea produselor alimentare supuse plafonării de prețuri au avut scăderi de prețuri între iunie 2023 și decembrie 2024.

Există excepții, roșiile, castraveții, ardei grași, usturoiul și cozonacul înregistrând creșteri.

Profituri mari la companii și greedflation

Se subliniază creșterea spectaculoasă a profiturilor companiilor de retail și producție alimentară din ultimii ani, posibil un semn de greedflation.

Standarde duble de calitate

Se atrage atenția asupra standardelor variate ale produselor de același brand, în funcție de regiune.

Se susține că, în țările mai puțin dezvoltate, calitatea produselor poate fi diminuată pentru a reduce costurile.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *