Bugetul Camerei Deputaților pentru anul 2026 se cifrează la 989.901.000 lei pentru credite de angajament și 634.616.000 lei pentru credite bugetare, în timp ce bugetul Senatului este de 279,9 milioane lei, reprezentând o creștere moderată comparativ cu anul anterior, influențată în principal de inflație și obligații legale inevitabile, conform informațiilor oficiale.
Conform proiectului de buget depus luni la Biroul permanent al Camerei Deputaților, din totalul de credite bugetare, 632.370.000 lei sunt alocați pentru activitatea proprie a Camerei Deputaților, iar 2.246.000 lei reprezintă fonduri pentru Institutul Român pentru Drepturile Omului, organism subordonat Camerei Deputaților.
Cheltuielile de personal, estimate la 405.959.000 lei, dintre care 404.324.000 lei pentru activitatea internă, includ plata drepturilor demnitarilor – indemnizație, sumă forfetară, diurnă și indemnizație de cazare pentru deplasări naționale și internaționale, salarizarea personalului serviciilor Camerei Deputaților, precum și acordarea indemnizației de hrană și a voucherelor de vacanță.
Alocațiile pentru bunuri și servicii, în valoare de 101.749.000 lei, din care 101.179.000 lei pentru activitatea internă, sunt destinate întreținerii și funcționării sediului, materialelor pentru activitatea legislativă, cheltuielilor de protocol, deplasărilor interne și internaționale pentru deputați și personal, reparațiilor clădirilor și instalațiilor, precum și altor cheltuieli autorizate conform legislației.
Comisia de buget a Camerei Deputaților a aprobat forma de buget depusă, exprimând și anumite observații.
„Bugetul de venituri și cheltuieli pentru activitățile finanțate exclusiv din venituri proprii pentru anul 2026 stabilește venituri în sumă de 13.500.000 lei și cheltuieli de 28.154.000 lei, diferența fiind acoperită din disponibilitățile anterioare. Veniturile realizate de Camera Deputaților vor fi integral alocate pentru acoperirea cheltuielilor curente și de capital, în condițiile aprobării Biroului permanent. Disponibilitățile vor fi reportate pentru următorul an, utilizându-se conform destinației, iar încasările pot fi orientate și către alte destinații, în conformitate cu legea”, menționează raportul Comisiei de buget.
Memberii comisiei au remarcat că cheltuielile pentru deplasări în 2026 sunt mai mari comparativ cu 2025, fiind necesară stabilirea unui amendament pentru a menține cheltuielile la nivelul anului anterior.
„Cheltuielile de personal pentru 2026 sunt în creștere, necesitând prezentarea unei situații privind reorganizarea activității și evoluția acestor cheltuieli. Cheltuielile pentru întreținerea Palatului Parlamentului vor fi de asemenea mai mari și trebuie justificate în detaliu”, a afirmat comisia de specialitate.
La nivelul Senatului, cheltuielile pentru personal în 2026 sunt estimate la 186,3 milioane lei, cu aproape 9 milioane lei mai puțin față de nivelul inițial aprobat pentru 2025.
„Bugetul Senatului pentru 2026 a fost aprobat pe principiile responsabilității financiare, controlului strict al costurilor și prioritizării cheltuielilor esențiale pentru funcționarea instituției. Bugetul total pentru 2026 este de 279,9 milioane lei, în creștere moderată față de anul precedent, influențată de inflație și obligațiile legale”, precizează comunicatul instituției.
Pentru capitolul „Bunuri și servicii” se alocă 36,9 milioane lei, destinați cheltuielilor necesare pentru funcționarea zilnică a Senatului.
„Aceasta sumă acoperă utilitățile (energie electrică, termică, apă) pentru partea administrată de Senat din Palatul Parlamentului; întreținerea și funcționarea parcului auto (carburanți, reparații esențiale); materiale și servicii indispensabile activității legislative (papetărie, IT, mentenanță); deplasări interne și internaționale pentru activități parlamentare; cheltuieli de protocol și reprezentare”, explică Senatul.
Majorarea fondurilor pentru acest capitol reflectă creșterea prețurilor la utilități și servicii, fără extinderea activităților.
Alocațiile pentru „Alte transferuri” însumează 2,8 milioane lei, fonduri pentru plățile cotizațiilor României la organismele internaționale parlamentare, fiind o obligație internațională repartizată Senatului pentru anul 2026, conform acordurilor interne.
Bugetul pentru „Asistență socială” include 25,2 milioane lei, destinați indemnizațiilor pentru limita de vârstă, conform legislației, fără beneficii adăugate, iar fondurile pentru investiții sunt de 20,8 milioane lei, mai mici față de anul anterior.
Sumele sunt alocate pentru reparații capitale la Palatul Parlamentului (fațade, terase, scări); echipamente și programe informatice, precum și alte dotări esențiale pentru desfășurarea activităților parlamentare.
„Senatul României reafirmă angajamentul de gestionare responsabilă a fondurilor publice, pentru o activitate parlamentară eficientă, predictibilă și transparentă”, comunică instituția.


