În cadrul unei transmisiuni live a emisiunii „Ai Aflat! cu Ionuț Cristache”, generalul român și ofițer SIE, Silviu Predoiu, a discutat despre numirile din conducerea SRI și SIE.
Silviu Predoiu: „Statutul de director SRI îți oferă drept de vot în CSAT. Un interimar nu are acest drept”
Invitat în emisiunea lui Ionuț Cristache, Silviu Predoiu a vorbit despre procesul de retragere a unui aviz. Evaluarea responsabilității, a explicat generalul, este întotdeauna un factor crucial. În funcție de greșeală și motivația din spatele acesteia, avizul este retras sau nu. A oferit exemple de personal din Ministerul Afacerilor Externe căruia i s-a retras avizul, dar a continuat să activeze fără acces la informații clasificate. După verificări repetate, persoana a primit din nou avizul pentru buna practică. În cazul racolărilor din partea altor servicii, Predoiu a explicat că fiecare situație este diferită. Se poate încerca implicarea persoanei ca dublu agent. În alte situații, cazul se trimite direct autorităților pentru investigarea trădării. Funcția persoanei, ofițer al serviciilor sau civil – ambasador, diplomat – determină instanța competentă. Ofițerii activi sunt trimiși la Tribunalul Militar, iar civilii la instanțele civile, adesea cu ușile închise.
Generalul a mai explicat că de-a lungul timpului au fost retrase acreditări pentru ambasadori. Nu doar pentru racolări, ci și pentru abateri repetate de la normele stabilite. Predoiu a subliniat că oricine se consideră nedreptățit are posibilități legale de contestare a deciziei. Există un sistem specific pentru astfel de cazuri. Generalul a evidențiat o problemă majoră a serviciilor secrete: lipsa libertății de exprimare, datorită controlului exercitat de politicieni. A menționat un exemplu relevant, decizia din CSAT privind donația Sistemului PATRIOT. Ministerul Afacerilor Externe și SIE nu au participat cu reprezentanți în CSAT, iar SRI nu avea drept de vot din lipsa unui șef numit. Un director interimar al SRI nu are drept de vot în CSAT.
„Se evaluează culpa, adică se analizează responsabilitatea. Dacă este vorba de infracțiuni penale, este o problemă complet diferită. Dacă este vorba de greșeli, din lipsă de pregătire, inconștiență sau alte motive, uneori persoanele rămân în Ministerul Afacerilor Externe pe poziții administrative pentru o perioadă. Verificările continuă. După un timp, dacă persoana a dovedit înțelegerea și corectarea erorilor, poate primi din nou avizul. În cazul racolărilor, se informează autoritățile, dar situațiile sunt diverse. Poate fi vorba despre agent dublu sau cazuri în care intenția este evidentă. În aceste cazuri, sesizăm imediat autoritățile. Este important statutul persoanei. Pentru ofițerii activi, Tribunalul Militar, iar pentru civili, instanțele civile. Au fost retrase acreditări și pentru ambasadori, dar nu în situații de racolare, ci pentru încălcări repetate de reguli privind documentele clasificate. Contestarea deciziei este posibilă prin căile legale.Serviciile secrete nu au voie să vorbească public, deoarece sunt conduse de politicieni. Lipsa unui director la SRI este o slăbiciune a serviciului. Un director SRI are drept de vot în CSAT, un interimar nu are. Totul ține de politicieni. Nu uitați de decizia privind donația Sistemului PATRIOT! În CSAT nu era reprezentat nici directorul SIE, nici ministrul de externe (amândoi trimițând înlocuitori), iar SRI nu avea drept de vot. Deci structurile de siguranță nu au avut drept de vot.”, a explicat generalul.