Sondaj PwC: Români, puțini bani pentru economii și recreere, desi se descurcă cu facturile

Nistor Florin
5 Citit minim
Sondaj PwC: Aproape două treimi dintre români se descurcă financiar cu facturile lunare, dar le rămân foarte puțini bani sau deloc pentru economii sau activități recreative – HotNews.ro
  • 28% dintre participanții la sondaj se consideră în siguranță financiar, ușor peste media țărilor din Europa Centrală și de Est (27%), dar sub media globală (46%).
  • Factorul preț influențează deciziile de cumpărare în România (59%), dar preferințele gustative sunt la fel de importante (54%). Ofertele promoționale ocupă locul trei.
  • Mai mult de o treime intenționează să aloce mai mulți bani pe produse alimentare proaspete, reducând consumul de băuturi alcoolice și gustări.
  • Peste 60% se îngrijorează de riscurile alimentelor procesate industrial și ale utilizării pesticidelor, mai mult decât de prețul alimentelor.
  • Peste jumătate se declară dispuși să plătească mai mult pentru produse locale, considerându-le mai sănătoase și benefice pentru economia națională.
  • Principalele îngrijorări ale consumatorilor pentru următorii 12 luni sunt instabilitatea economică, inflația și conflictele geopolitice.

Aproape două treimi dintre români (63%), participanți la sondajul Voice of the Consumer 2025, realizat de PwC, declară că ”se descurcă financiar”, reușind să își plătească facturile lunare, dar dispun de foarte puțini bani sau deloc pentru economii sau activități recreative. În consecință, prețul rămâne un factor decisiv în procesul de cumpărare. Totuși, se observă o tendință crescândă către produse sănătoase și locale, care determină consumatorii să fie mai selectivi și atenți la buget.

”Deși inflația s-a moderat în 2024 și în prima jumătate a anului 2025 comparativ cu nivelurile record din anii anteriori, rămâne o preocupare majoră pentru consumatorii români, care își mențin prudenta: caută oferte promoționale, cumpără doar ceea ce au nevoie din mai multe magazine și reutilizează alimentele. În același timp, se conturează o tendință clară către produse sănătoase și locale, iar intențiile de a cheltui mai mult pe fructe, legume, lactate și cereale proaspete depășesc media regională. În acest context, studiul PwC Voice of the Consumer 2025 evidențiază nevoia ca producătorii și comercianții să mențină un echilibru între accesibilitate și adaptarea ofertei la cererea crescândă pentru produse sănătoase și fabricate local”, a declarat Ruxandra Tarlescu, Partener și Lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC România.

Ca o ilustrare a acestei tendințe, consumatorii estimează că vor aloca mai mulți bani în următoarele șase luni pe produse proaspete, cum ar fi fructe, legume, lactate și cereale, și sunt hotărâți să reducă cheltuielile pe gustări, dulciuri și alimente procesate industrial.

Totodată, peste 30% dintre consumatori caută un optim raport calitate-preț, schimbându-și preferințele pentru diverse mărci, atât din motive financiare, cât și pentru a găsi gusturi mai bune.

În plus, majoritatea (88%) consideră că programele de loialitate influențează semnificativ alegerea unui magazin alimentar, ofertele de cashback (57%) și reducerile la achiziții viitoare (55%) fiind cele mai atractive.

Preocupați de mediu, dar optimiști în ceea ce privește cumpărăturile

Deși consumatorii conștientizează importanța protecției mediului, această preocupare nu se reflectă întotdeauna în comportamentul zilnic de cumpărături. Peste 80% dintre respondenți se declară îngrijorați de schimbările climatice, dar doar 44% sunt dispuși să plătească mai mult pentru alimente care promovează sustenabilitatea, cum ar fi protejarea solului și biodiversității. Românii prioritizează sustenabilitatea prin achiziții conștiente, reducând deșeurile alimentare, 65% luând măsuri specifice pentru reducerea impactului asupra mediului.

Totodată, îngrijorările legate de alimentele ultraprocesate și utilizarea pesticidelor s-au intensificat la peste 54% din respondenți.

În același timp, consumatorii preferă produsele locale, considerându-le mai sănătoase și benefice pentru economia națională, 45%, respectiv 62% dintre respondenți menționând aceste motive. De altfel, 53% dintre respondenti optează pentru produse locale, iar 47% pentru produse internaționale, adesea mai accesibile.

Despre sondaj

În ianuarie și februarie 2025, PwC Research a realizat un sondaj cu 21.075 de consumatori din 28 de țări, inclusiv România (460 de respondenți). Sondajul a abordat diverse aspecte legate de consumul alimentar și tendințele actuale.

ETICHETATE:
Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *