Conform proiectului de ordonanță de urgență, se suspendă semnarea sau emiterea contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență de către coordonatorii de proiecte și/sau investiții, agențiile de implementare și responsabilii de implementarea investițiilor locale.
Această măsură se aplică până la aprobarea de către Comisia Europeană a Deciziei de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 privind aprobarea evaluării planului de redresare și reziliență a României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023.
Cu excepția cazurilor justificate, pentru a optimiza și accelera implementarea investițiilor și atingerea obiectivelor specificate în Planul Național de Redresare și Reziliență, guvernul poate autoriza semnarea sau emiterea de contracte/decizii/ordine de finanțare. Aceste autorizări se acordă prin memorandum inițiat de directorii principali ai creditelor cu rol de coordonatori de reformă și/sau investiții, cu avizul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și al Ministerului Finanțelor.
După aprobarea de către Comisia Europeană a Deciziei de modificare, coordonatorii de proiecte și/sau investiții, agențiile de implementare și responsabilii de implementare, după caz, semnează sau emit contracte/decizii/ordine de finanțare doar pentru atingerea obiectivelor din Planul Național de Redresare și Reziliență modificat prin renegocieri. Din data intrării în vigoare a acestei ordonanțe, se suspendă angajamentele legale în cadrul reformelor și investițiilor finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
De la intrarea în vigoare a proiectului, se suspendă atribuirea contractelor de servicii și lucrări în cadrul reformelor și investițiilor finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, de către beneficiari, structurile de implementare și operatorii economici subordonati autorităților publice.
Cu excepția cazurilor justificate, prin memorandum inițiat de directorii principali de credit, cu avizul MIPE, guvernul poate autoriza beneficiarii și structurile de implementare să inițieze angajamente legale sau să atribuie contracte de servicii și lucrări.
Contractele/deciziile/ordinele de finanțare finanțate prin PNRR, pentru care beneficiarii – instituții și autorități publice, precum și operatorii economici aflați în subordinea acestora, și/sau structurile de implementare nu au inițiat proceduri de atribuire, la data intrării în vigoare a ordonanței, sunt denunțate unilateral de către coordonatorii de proiecte și/sau investiții, agențiile de implementare și responsabilii locali.
Aceste prevederi se aplică și procedurilor de achiziții publice pentru care nu s-a comunicat rezultatul până la data respectivă.
Denunțarea unilaterală se face prin notificare, în 10 zile de la intrarea în vigoare a ordonanței.
Cu excepția cazurilor justificate, înainte de expirarea termenului specificat, prin memorandum inițiat de directorii principali de credite, cu avizul MIPE și al Ministerului Finanțelor, Guvernul poate autoriza continuarea implementării contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare.
Până la 31 decembrie 2026, contractele finanțate prin PNRR, pentru care s-au finalizat etapele pregătitoare (studii de fezabilitate, avize, autorizații), dar procedurile de achiziții nu au inclus emiterea ordinului de începere a lucrărilor, sunt suspendate unilateral prin notificare de către coordonatorii de proiecte și/sau investiții.
Notificarea se transmite în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a ordonanței.
După aprobarea de către Comisia Europeană a modificării deciziei, guvernul poate aproba prin memorandum, cu avizul celor două ministere, continuarea proiectelor rămase în PNRR.
Ordonanța mai prevede că proiectele finanțate prin PNRR în care progresul fizic al investiției este sub 30%, se derulează pe baza unui memorandum aprobat de Guvern, inițiat de coordonatorul de proiecte, avizat de Ministerul Finanțelor și MIPE, având în vedere oportunitatea continuării și impactul bugetar.
Memorandumul trebuie să conțină următoarele:
a) evaluarea impactului bugetar pe ani,
b) relevanța strategică a proiectului,
c) riscurile neimplementării proiectului.
În 2025, se suspendă angajamentele legale pentru proiecte noi finanțate din alte programe (dezvoltare locală, investiții, construcții). Excepții se fac pentru proiecte legate de mobilitatea militară.
În 2025, se interzice atribuirea de contracte pentru proiecte noi finanțate de fonduri publice de către Compania Națională de Investiții. Excepții se pot face prin memorandum pentru proiecte din alte programe.
Memorandumul trebuie să conțină următoarele:
a) evaluarea impactului bugetar pe ani,
b) impactul asupra deficitului bugetar pe ani,
c) relevanța strategică a proiectului.
În 2025, autoritățile de management nu încheie contracte/decizii de finanțare pentru proiecte noi care depășesc alocarea programelor.
Excepții se fac prin memorandum, inițiat de ordonatorii principali de credite, avizați de MIPE și Ministerul Finanțelor, pentru proiecte diminuate/eliminate din PNRR.
Pentru politicile de coeziune, prevederile nu se aplică proiectelor de infrastructură și dezvoltare regională care nu depășesc alocarea apelurilor de proiecte.
Până în 2025 se suspendă evaluarea și lansarea proiectelor la Administrația Fondului pentru Mediu. Sunt permise anumite programe care au bugete limitate, precum cele pentru reducerea emisiilor.
Între data intrării în vigoare și 31 decembrie 2025, urmatoarele programe se derulează:
a) Eficiență energetică iluminat public,
b) Eficiență energetică și management inteligent energie clădiri.