Taxa afiliați vs. Impozit minim pe cifra de afaceri: Care afectează mai mult companiile?

Darius Cojocaru
4 Citit minim
Noua taxă pe afiliați și Impozitul Minim pe Cifra de Afaceri: Care afectează mai mult companiile? – HotNews.ro

Unul dintre proiectele legislative recente, pentru care guvernul și-a asumat răspunderea în parlament, conține modificări la Codul Fiscal, cu impact semnificativ asupra impozitării companiilor. Inițial, proiectul prevedea eliminarea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) și înlocuirea acestuia cu o taxă pe afiliați. În versiunea finală, IMCA este menținut, iar la acesta s-au adăugat restricții pentru cheltuielile grupurilor de companii. În ciuda constatării că încasările din IMCA nu au atins nivelul anticipat și că afectează investițiile, autoritățile au optat pentru menținerea sa, aplicarea noii reguli pentru afiliați extinzându-se la firmele care nu îndeplinesc cerințele de volum pentru IMCA.

Această decizie este similară scenariilor discutate recent privind extinderea IMCA la toate companiile. Noua regulă de deductibilitate ar putea afecta negativ și mai puternic unele companii.

Un exemplu clar: două companii, cu cifra de afaceri apropiată de 50 de milioane de euro (una având cifra de afaceri exact la limită, cealaltă ușor sub plafon), posedând structuri de costuri și profitabilitate similare (de exemplu, o rată a profitului de 6,25%, prag sub care IMCA este mai mare decât impozitul pe profit, și aceeași proporție a cheltuielilor cu afiliații supuse limitei, de 4% din total, din care 3% nedeductibile), vor avea impozite diferite. Compania care nu intră în pragul IMCA, va plăti un impozit pe profit mai mare decât compania care îl aplică.

-Sume în EUR-

Venituri totale50.000.00049.999.999
Cheltuieli totale46.875.00046.874.999
Profit brut3.125.000~3.125.000
Cheltuieli cu afiliații sujese limitării2.000.0002.000.000
Limita 1%n/a468.750
Cheltuieli cu afiliații nedeductibilen/a1.531.250
Impozit minim pe cifra de afaceri500.000n/a
Impozit pe profit500.000745.000

Aceste calcule sunt simplificate și nu includ toate ajustările fiscale din calculul impozitului pe profit și IMCA, dar însă ilustrează impactul asupra companiilor cu cifre de afaceri diferite și niveluri de costuri cu afiliații similare.

Impactul taxei pe afiliați este amplificat pentru companiile cu profitabilitate mare, obținută prin suportul unui grup, care vor plăti un impozit mai substantial din cauza nedeductibilității.

Noua ”taxă pe afiliați” reprezintă o limitare aplicată cheltuielilor cu afiliații, neglijând substanța economică a tranzacțiilor. Efectul este penalizarea companiilor care se bazează pe sprijinul grupului pentru activități.

Față de versiunea inițială, noul text legal prezintă următoarele modificări:

  • Limita de deductibilitate scade de la 3% la 1% și se calculează diferit. În versiunea inițială, procentul se calcula raportat la cheltuielile similare cu afiliații si terți, acum se calculează raportat la toate cheltuielile contabile.

Această modificare ar putea favoriza unele companii cu cheltuieli mai mari.

Se pare că doar partea care depășește 1% este nedeductibilă, spre deosebire de propunerea inițială unde toate cheltuielile depășeau pragul erau nedeductibile.

  • Potrivit textului legal, companiile cu o cifră de afaceri peste 50 de milioane EUR sunt exceptate de la aplicarea acestei limite.

Ce se întâmplă în cazul companiilor care intră sub incidența IMCA, dar sunt suficient de profitabile încât să datoreze impozit pe profit, rămâne neclar.

  • Limita de 1% se aplică cheltuielilor legate de drepturi de proprietate intelectuală, management și consultanță. Dobânzile sunt excluse de la această limitare.

Legea conține și excepții limitative.

  • Restricția se aplică doar cheltuielilor cu afiliații străini. Această modificare, deși binevenită, ridică semne de îngrijorare privind eventualele discriminări față de prestatorii nerezidenți.
  • Limitarea nu se aplică în cazul acordurilor preț stabilite în avans, ceea ce stimulează abordarea acordurilor în avans.

Se recomandă monitorizarea aprobării legislației și evaluarea asupra impactului asupra situației financiare a companiilor, prin identificarea cheltuielilor cu afiliații și explorarea acordurilor de preț în avans.

ETICHETATE:
Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *