Tarifele de impozitare sugerate în proiectul supus consultării publice de către Primăria Capitalei sunt de 0,1% pentru apartamentele rezidențiale deținute de persoane fizice și de 0,2% pentru construcțiile nerezidențiale, precum spațiile comerciale sau locuințele utilizate ca birouri. În cazul în care proiectul privind noile taxe va fi aprobat de Consiliul General al Municipiului București (CGMB), aceste tarife vor intra în vigoare începând cu anul 2026.
Valoarea impozabilă variază în funcție de tipul clădirii și de existența utilităților. Pentru un apartament obișnuit situat într-un imobil din beton sau cărămidă, valoarea stabilită pentru impozitare este de 2.677 lei/mp, dacă proprietatea beneficiază de apă, canalizare, electricitate și sistem de încălzire. În cazul lipsei acestor utilități, valoarea impozabilă scade la 1.606 lei/mp. Pentru construcțiile din lemn sau alte materiale ușoare, valoarea impozabilă oscilează între 201 și 803 lei/mp, în funcție de dotări și echipamente.
Referitor la impozitul pe teren, proiectul prevede că terenurile cu construcții în intravilan vor plăti anual 15.427 lei/ha în zona A. Pentru zona B, nivelul propus este de 12.811 lei/ha, iar pentru zona C, impozitul anual va fi de 9.684 lei/ha. În zonele D, acesta va fi de 6.626 lei/ha.
Impozite pentru autovehicule
Proprietarii de autoturisme hibride ar putea beneficia de o reducere de 30% a impozitului auto, dacă vehiculele emit sub 50 g CO₂/km, conform inițiativei legislative.
Pentru autoturisme cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cm³, impozitul propus este de 16,5 lei/200 cm³ pentru norme Euro 6 și de 17,6 lei pentru Euro 5. În cazul Euro 4, nivelul este de 18,8 lei/200 cm³, iar pentru vehiculele Non-Euro până la Euro 3, taxa ajunge la 19,5 lei/200 cm³.
Pentru motoare mai puternice, plata devine semnificativ mai mare. Autoturisme cu motoare între 2.001 și 2.600 cm³ (Euro 6) vor avea o obligație de plată de 76,3 lei/200 cm³. Pentru modelele cu motoare mai mari de 3.000 cm³, impozitul poate depăși 275 lei/200 cm³, în funcție de norma de emisii.
Calculul impozitului auto se face pe baza capacității cilindrice a motorului. Suma datorată se stabilește pentru fiecare unitate de 200 cm³ sau fracțiune a acesteia.
Costuri pentru parcări, terase și transport greu
Proiectul include și alte taxe pentru cetățeni. Taxa pentru parcarea rezidențială se stabilește între 376 și 754 lei anual, în funcție de zona, iar taxa pentru divorțul pe cale administrativă atinge 745 lei. Taxa pentru spectacole cu artificii este de 447 lei pe minut.
Pentru terasele estivale, tarifele variază între 0,62 și 1,49 lei/mp/zi. Accesul camioanelor de mare tonaj în zona A va fi tarifat cu 2.692 lei/zi pentru vehicule între 22 și 40 de tone, respectiv 3.347 lei/zi pentru cele de peste 40 de tone.
Taxe pentru filmări în spațiul public
Utilizarea domeniului public pentru filmări, în special în zone centrale și afectarea traficului, va fi supusă unor tarife specifice.
Pentru filmările stationary în Centrul Istoric, tarifele propuse sunt de 3.320 lei/zi pentru producțiile cinematografice. Pentru videoclipuri sau spoturi publicitare se pot cere până la 6.774 lei/zi. În cazul filmărilor care implică întreruperea circulației, nivelul taxe va crește. Pentru filmările dinamice, ce presupun blocarea traficului, tariful se stabilește la 6.233 lei/zi, indiferent de traseu. Filmările în alte zone ale Bucureștiului, inclusiv pe bulevarde sau în cartiere, vor fi de asemenea taxate cu sume mari pe zi.
Costuri pentru organizarea evenimentelor
Pe lângă taxele pentru filmări, proiectul stabilește tarife pentru organizarea de evenimente publice. În Piața Constituției, taxa pentru un eveniment major este estimată la 201.521 lei, fiind cea mai mare între cele propuse. Tarifele pentru alte locații și tipuri de evenimente variază în funcție de amplasament și natură.
Locuitorii care achită integral taxele locale până la 31 martie 2026 vor putea beneficia de o reducere de 10%, aplicabilă pentru impozitul pe proprietate, teren și mijloace de transport.
Discrepanțe în impozitul pentru autovehicule
Cetățenii au semnalat inconsistențe în legislația impozitului auto. În timp ce proiectul prevede reducerea taxelor pentru autoturismele hibride cu emisii de până la 50 g CO₂/km, o anexă menționează „hibride cu emisii peste 50 g/km”, ceea ce contravine prevederilor legislative la nivel guvernamental.
Reacții locale privind impozitele pe locuințe
Proiectul pentru noile taxe a generat reacții diverse, inclusiv critici. Un reprezentant al mediului de afaceri solicită eliminarea taxei de autorizație pentru autovehiculele de marfă și utilajele cu masa maximă autorizată peste 5 tone, folosite pentru târguri și expoziții în zone centrale și adiacente.
Este criticată diferențierea impozitelor pe locuințe bazată pe vechimea construcției. „Diferențierea pe zone este înțeleasă, dar nu și pe vechime. Dacă la mașini se analizează poluarea, ce se urmărește în cazul locuințelor? Să ne demolăm apartamentele și să construim altele?”, a menționat un locuitor.
Un tânăr resident și-a exprimat nemulțumirea, afirmând: „Cum să impun astfel de taxe? Noi, tinerii, nu avem nicio șansă!”
Proiectul se află în etapă de consultare publică, iar cetățenii pot trimite observații și propuneri până la data de 22 decembrie 2025.


