Regizorul Radu Jude prezintă noul său film, „Kontinental ’25”, o dramă umoristică despre o persoană evacuată din cauza unei dezvoltări imobiliare. Filmat în doar 11 zile la Cluj-Napoca, cu ajutorul unui iPhone 15, filmul explorează problemele sociale ale orașului cu cele mai scumpe locuințe din țară. Recent, publicația The Guardian a remarcat: „Spiritul lui Jean-Luc Godard se regăsește, probabil, în opera lui Radu Jude”.
- Corespondenta HotNews, Dana Coțovanu, transmite de la TIFF, cel mai important festival de film din România, ajuns la ediția sa a 24-a, care se desfășoară între 13 și 22 iunie la Cluj-Napoca.
- De ce a ales Jude să filmeze „Kontinental ’25” cu un iPhone? „Creativitatea constă în a te adapta la resursele disponibile, nu la dorințele excesive”.
- Regizorul descrie filmul ca fiind „o crimă colectivă, invizibilă, comisă prin indiferență”.
- La TIFF se poate viziona și alt film al lui Jude, Sleep #2, un film experimental care urmărește, timp de un an, un mormânt prin intermediul unei camere web live.
„Kontinental ’25”, cel mai recent film al lui Radu Jude, premiat cu Ursul de Argint la Berlinale 2025, este acum difuzat în cinematografele din țară. Premiera națională a avut loc la TIFF, în cadrul Zilelor Filmului Românesc.
Filmul explorează contrastul dintre cei privilegiați și marginalizați într-un oraș considerat model al dezvoltării capitaliste.
- „Kontinental ’25” va fi prezent în cinematografe din România începând cu 20 iunie 2025.
Lumea imobiliară: o nouă formă de realitate
Ion, un bărbat fără adăpost, locuiește într-un subsol al unei case din Cluj. Aflând că locuința va fi demolată pentru o nouă dezvoltare imobiliară, Ion realizează un gest care declanșează o serie de dileme morale pentru celelalte personaje.
Distribuția include: Gabriel Spahiu, Adonis Tanța, Șerban Pavlu, Oana Mardare, Annamária Biluska, Adrian Sitaru, Marius Damian, Nicodim Ungureanu și Ilinca Manolache.
Filmul marchează revenirea lui Radu Jude după succesele remarcabile la Berlinale și Locarno cu filmele „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” (2021) și „Nu aștepta prea mult de la sfârșitul lumii” (2023), respectiv.
„Kontinental ’25” este o satiră a condiției acceptate în dezvoltarea imobiliară, a indiferenței față de marginalizare socială și stigmatizarea persoanelor defavorizate.
În interviul acordat HotNews, Radu Jude discută despre inspirația filmului, alegerea de a filma cu un smartphone și dilemele legate de inteligența artificială.
Radu Jude: „O crimă colectivă, invizibilă, comisă prin nepăsare”
HotNews.ro: Cum a apărut ideea acestui scenariu? A existat un eveniment inspirator?
Radu Jude: Ideea inițială a derivat dintr-un eveniment real citit cu câțiva ani în urmă, asemănător cu ceea ce am dezvoltat ulterior. Am notat-o, am scris un scurt rezumat care a fost propus inițial pentru televiziune, însă nu a avansat.
Cu toate acestea, tema a continuat să-l preocupe pe regizor, mai ales în contextul polarizării sociale și a dezvoltării accelerata a proiectelor imobiliare. Creșterea economică este incontestabilă, însă disparitatea dintre cei privilegiați și marginalizați aparent se adâncește – o teză observabilă și în articolele recente ale lui Cornel Ban.
Un moment important a fost lectură unui eseu al criticului Andrei Gorzo despre „Europa ’51” de Roberto Rossellini, care l-a inspirat să revizualizeze filmul printr-o perspectivă modernă.
Jude a decis să abordeze teme similare, într-o manieră mai contemporană și în contextul românesc.
Filmul său este o formă de caricatură a filmului lui Rossellini, urmărindu-se explorarea unor similarități, dar fără a pretinde că va atinge aceeași profunzime. O altă influență importantă a fost „Psihoza” (1960) regizată de Alfred Hitchcock.
- Filmul „Psihoza” (1960), este un film-școală de thriller psihologic, de o importanță crucială pentru genul filmului de groază.
Structura sa narativă a inspirat structura filmului, care se concentrează mai întâi pe viața lui Ion, apoi pe cea a avocatului. Este un film despre o crimă, non-violentă, colectivă, produsă prin indiferență.
Din punct de vedere stilistic, filmul are influențe de film noir, fără a fi lipsit de o ușoară referință la „Detour” (1945), realizat de Edgar G. Ulmer.
- O inspirație importantă a fost „Detour” (1945), regizat de Edgar G. Ulmer, considerat un clasic al filmului noir.
„Creativitatea constă în a te adapta la resursele disponibile”
De ce ai ales să filmezi cu un telefon și într-un timp atât de scurt?
-Principalul motiv a fost restricția bugetară. Filmarea cu un iPhone a reprezentat o alegere conștientă și nu doar o soluție tehnică. Reprezintă un mod de a demonstra o abordare de tip democratic a imaginii, de a evita convențiile cinematografice ale produselor mari de studio.
Minimalismul a permis o libertate logistică, o echipă redusă, costuri minime, o mobilitate mare. Filmul a fost realizat rapid, în diverse locații, evitând complicațiile logistice ale produselor mari.
Utilizarea telefonului a fost completată de folosirea materialelor existente, de arhivă, imagini, screen recordings, întâlnite în alte experimente ale lui Jude.
Alegerea folosirii telefonului este legată de o problemă socială?
-Nu am niciun fel de problemă cu realizarea de artă pentru obținerea unor resurse financiare, atâta timp cât opera este reușită. Nu acesta a fost scopul în acest caz. Lucrăm repede, pentru a transmite idei într-un context actual.
Cred că inteligența artificială va scrie scenarii în viitor?
-Am pus această întrebare chiar unui instrument de inteligență artificială (Chat GPT), iar răspunsul primit a fost afirmativ, deși a mai adăugat că valoarea artistică rămâne legată de sensibilitatea umană.
Regizorul a folosit deja imagini generate cu ajutorul inteligenței artificiale în noul său film „Dracula”.
Povestește cum a fost alegerea locației din parcul cu dinozauri.
Scena s-a filmat în Parcul cu Dinozauri, dintr-o locație de cazare de care regizorul a profitat gratuit. A fost o oportunitate avantajoasă.
Sâmbătă, la TIFF, alta mostră a creației lui Jude
Scenariul filmului a fost publicat și de Matca sub formă de carte. Cartea este laudată pentru umorul satiric, dar lipsită de speranță.
Filmul „Kontinental ’25” este produs de Alex Teodorescu și Rodrigo Teixeira, cu o echipă de producători executivi (Ramona Grama, Andreas Roald, Dan Wechsler, Jamal Zeinal-Zade, Berta Marchiori, Fernanda Frotté, Paul Thiltges și Adrien Chef), fiind o coproducție Saga Film, RT Features, Bord Cadre Films și Paul Thiltges Distributions. Vânzările internaționale sunt gestionate de Luxbox.
La TIFF, spectatorii pot viziona și filmul experimental Sleep #2, pe 21 iunie, la ora 23:00, în cadrul unei proiecții la Universitatea Sapientia.

