Legea nr. 181/2025 privind asigurarea de răspundere civilă auto (RCA), promulgată de președintele Nicușor Dan și publicată în Monitorul Oficial pe 13 noiembrie, impune obligativitatea de asigurare pentru noi categorii de vehicule, pentru a adapta legislația națională la cerințele Uniunii Europene și introduc modificări pentru șoferi. Totuși, nu se aplică pentru toate tipurile de trotinete și nici pentru bicicletele electrice, conform oficialilor Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), organizație a cărei membri dețin peste 90% din piața locală de asigurări, la solicitarea Mediafax.
Concret, conform informațiilor din sector, este foarte probabil ca cele mai multe trotinete închiriate, frecvent întâlnite pe trotuarele marilor orașe, și bicicletele electrice să nu fie supuse obligației de a încheia și achita o poliță RCA.
Cine are obligativitatea de a plăti RCA
Potrivit legislației recente modificări privind asigurarea RCA, orice mijloc de transport terestru cu propulsie proprie, fie electrică sau cu motor cu ardere internă, care nu rulează pe șine, trebuie să aibă asigurare RCA dacă îndeplinește următoarele condiții:
- viteză maximă de peste 25 km/h;
sau
- greutate proprie mai mare de 25 kg și viteză maximă constructivă peste 14 km/h.
Pe scurt, doar trotinetele electrice care au aceste caracteristici trebuie să fie asigurate în baza poliței RCA.
Mai precis, obligația de asigurare depinde de viteza și greutatea vehiculului, inclusiv pentru cele încadrate în categoria „trotinete electrice”, conform legislației în vigoare.
„Se face precizarea că, dacă trotineta electrică poate atinge viteza de 25 km/h, ea este, în conformitate cu legislația rutieră, un moped. Pentru astfel de vehicule, obligația de a încheia o poliță RCA exista anterior modificărilor Legii nr.132/2017. Astfel, pe lângă obligația de asigurare RCA, mopedul reprezintă o categorie de vehicul pentru care este necesară și eliberarea permisului de conducere pentru categoria AM, precum și înregistrarea acestuia (art.14 alin. (1) din OUG nr. 195/2002)”, explică specialiștii UNSAR.
Este bicicleta electrică un „vehicul”?
Mai mult, bicicletele electrice care asistă pedalarea și nu pot fi acționate exclusiv de motor nu intră sub obligația de a avea asigurare RCA.
„Decizia CJUE în Cazul C-286/22 stabilește că nu intră în categoria „vehicul” (pentru obligația de asigurare RCA) o bicicletă electrică ale cărei motoare oferă doar asistență la pedalare și care poate accelera până la 20 km/h fără pedalat, dar această funcție nu poate fi activată fără efort fizic”, precizează UNSAR, la solicitarea Mediafax.
Conform art.6 pct. 101 din OUG nr. 195/2002, „trotinetă electrică” reprezintă „vehicul cu două sau trei roți și ghidon, destinat pentru transportul unei singure persoane, fără loc șezut sau echipat cu un loc șezut pentru conducător, având punctul de ședere de referință la o înălțime mai mică sau egală cu 540 mm pentru modele cu două roți sau 400 mm pentru cele cu trei roți, cu viteză maximă de peste 6 km/h și până la 25 km/h, echipat cu motor electric; punctul de ședere de referință fiind definit de Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 ianuarie 2013”.
Astfel, conform oficialilor UNSAR, din această definiție rezultă că vehiculele care depășesc această viteză nu mai sunt considerate trotinetе electrice, ci sunt încadrate clasificat ca mopede – conform art.6 pct. 21 din OUG nr. 195/2002, fiind calificate ca „autovehicule din categoria mopedelor, conform Regulamentului (UE) nr. 168/2013”, având statut de cvadricicl ușor, ca în regulamentul european menționat.


